Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

Liikenneliikelaitos

 

 

 

05.02.2021

 

 

 

 

Toimitusjohtaja

 

 

 

 

19 §

Kiinteistöissä suoritettavien lukitus- ja avainjärjestelmätöiden tilaaminen

HEL 2021-001523 T 02 08 02 01

Päätös

Liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja päätti valita lukitus- ja avainjärjestelmätöitä koskevaan puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

- Itä-Helsingin Lukko Oy
- Helsingin Avain-Palvelu Oy.
     

Lukitus- ja avainjärjestelmätöitä voidaan tilata puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta hankinta-asiankirjoista tarkemmin ilmenevin ehdoin niin, että

- puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.3.2021 – 28.2.2023
- HKL:llä on oikeus jatkaa puitejärjestelyä kahden (2) vuoden optiokaudella
- puitejärjestelyn kokonaiskustannukset optiokaudelta mukaan lukien ovat yhteensä enintään 300.000,00 euroa (alv 0%) ja
- toimeksiantojen tekemisessä noudatetaan HKL:n käytäntöjä perusteluissa kuvatulla tavalla.

Päätöksen perustelut

HKL järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (44H20, 19.11.2020) kiinteistöissä suoritettavista lukitus- ja avainjärjestelmätöistä kahden (2) vuoden aikana. Puitejärjestely sisältää kahden (2) vuoden varsinaisen puitejärjestelykauden ja yhden (1) kahden (2) vuoden optiokauden.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, koska hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen palveluiden EU-kynnysarvon.

Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 19.11.2020 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjousten jättämisen määräaika oli 22.12.2020 klo 12:00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus niin, että hinnan painoarvo oli 70% ja laadun 30%.

Tarjouksen jätti yhteensä kaksi (2) yritystä:

- Helsingin Avain-Palvelu Oy
- Itä-Helsingin Lukko Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

1.Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua lukitus- ja avainjärjestelmätöiden suorittamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Hankintayksikkö tarkisti, että saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritellyt vähimmäisvaatimukset, jotka ostettavalle palvelulle oli asetettu.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta, sillä ne täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset.

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 70%

- Tarjouspyynnössä laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta tilattavan palvelun työtuntien sekä määriteltyjen tuotteiden mukaisesti. Vertailuhinta on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

- Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 70 pistettä.

2. Laatu 30%

- Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.

- Laatutekijät olivat (suluissa maksimipistemäärät laatutekijöiden osalta):

    - Vastuullisen työnjohtajan työkokemus (15 pistettä)
    - Vastuullisen työnjohtajan referenssikohteet (60 pistettä)

- Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella.

- Laatutekijät on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut tarjoaja sai 30 laatupistettä, muut tarjoajat (tarjoajan pistemäärä / parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.

HKL hankkii puitejärjestelyn mukaiset lukitus- ja avainjärjestelmätyöt kilpailutuksessa siten, että sillä on oikeus valita tämän puitejärjestelyn mukaisiin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys huomioon ottaen se Palveluntuottaja, jolla on sen kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen HKL:n toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä Palveluntuottajan kapasiteetin mukaan. Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen Palveluntuottajien kesken.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtivat hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Lisätiedot

Elina Severinkangas, valvomomestari, puhelin: 09 310 70378

elina.severinkangas(a)hel.fi

Miikka Pelkonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 27250

miikka.pelkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Valvomomestari

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 55250

Hämeentie 86

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00550

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566