Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (1)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

Liikenneliikelaitos

 

 

 

22.02.2019

 

 

 

 

Toimitusjohtaja

 

 

 

 

30 §

Kattolumien pudotus ja kuljetus lumenkaatopaikalle

HEL 2018-012583 T 02 08 02 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata puitejärjestelynä kattolumenpudotus- ja lumen kuljetustyöt HKL:n kiinteistöihin sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2019 tarjouspyynnön 56H/18 mukaisesti hinnaltaan edullisimman tarjouksen antaneilta toimittajilta:

        Ikkunahuolto Oy Karttunen

        Nordhaus Partners Oy

Sopimuskauden aikana lumenpudotustöitä tilataan yhteensä enintään 250.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan niin, että ensisijaisesti töitä tilataan edullisemman tarjouksen antaneelta Ikkunahuolto Oy Karttuselta. Tarvittaessa töitä tilataan toiseksi edullisimman tarjouksen antaneelta Nordhaus Partners Oy:ltä.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 56H18, 28.3.2018 kattolumien pudotuksista ja lumien kuljetuksesta lumenkaatopaikalle.

Tarjouspyynnön mukaisesti puitejärjestelyyn valittiin molemmat hyväksytyn tarjouksen antaneet toimittajaa:

        Ikkunahuolto Oy Karttunen

        Nordhaus Partners oy

Tarjouskilpailu järjestettiin avoimena, EU-kynnysarvon alittavana hankinta. Alkuperäinen arvio sopimuskauden ja yhden optiokauden kokonaisarvoksi oli 400.000,00 euroa (alv 0 %) perustuen viiden (5) aikaisemman vuoden lumenpudotuksen laskutukseen. Talvi 2019 on kuitenkin osoittautunut arvioitua lumisemmaksi ja tarve lumenpudotukselle on ollut moninkertainen. Varikkokiinteistöjen ja kantametroasemien kattojen (varsinkin tasakattoisilla) lumenkantavuus 80 – 500 kg/m2 ja lasikattojen liukkaus määrittää, milloin lumenmäärää tulee vähentää tai poistaa. Turvallisuuden takaamiseksi lumenpudotus aloitettiin katoilta, joissa kantavuus on pienin.

Palvelun tarve on välitön ja jatkuva eikä tarjouskilpailua ehditä järjestää uudestaan EU-kynnysarvon ylittävänä.

Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 4: ” sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi”

Aikaisemmat päätökset:
Yksikön johtajan päätös 68 §, 7.12.2018: 250.000,00 euroa (alv 0 %)

Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 500.000,00 euroa (alv 0 %).

Lisätiedot

Mari Hyvärinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 310 35797

mari.hyvarinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Yksikön johtaja

 

Infran kunnssapitopäällikkö

 

Tekninen isännöitsijä

 

Sopimussihteeri

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 53250

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566