Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunkiympäristön toimiala |
|
| |
Hallinto |
|
| |
| 14.01.2020 |
| |
|
|
| |
Hallintojohtaja |
|
|
2 §
Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Protector Vakuutus
HEL 2019-011867 T 03 01 00
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan hallintojohtaja päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Protector Vakuutus hakee takaisinsaantia maksamassaan liukastumisvahingossa vahinkotunnuksella numero 2017/418995. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Edelleen vaatimuksen mukaan liukastuminen on tapahtunut 4.2.2019 kello 8.15 jalkakäytävällä, liukkaissa olosuhteissa osoitteessa Töölöntorinkatu 7. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 44 100,93 euroa liukastumisen aiheuttamista kustannuksista.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingin kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä liikenteellisen merkityksen mukaan.
Saadun selvityksen mukaan Töölöntorinkatu on luokiteltu III-luokkaan. III luokan kaduilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Liukkaus torjutaan III luokan väyliltä I ja II luokan väylien jälkeen. III luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on 8 tuntia kuitenkin niin, että yöllinen lumisade aurataan klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.
Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä on vallinnut tasainen pakkassää Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa, lämpötila on ollut juuri ennen vahinkoa -2,6°C. Sadetta on mitattu koko vuorokauden aikana 1,6 mm vedeksi muunnettuna. Lumen syvyys on ollut 39 senttimetriä. Vahinkoa edeltävien vuorokausien aikana sateita on mitattu 2. pvä 8 mm ja 3. pvä 5,7 mm vedeksi muunnettuna.
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkoalueella on aurattu ja liukkautta torjuttu kello 01.00 alkaen aurauskynnyksen ylityttyä ja toimenpideajan täytyttyä. Kunnossapidon päiväkirjamerkintöjen mukaan sivukaduilla, joihin Töölönkatukin kuuluu, on aurausta tehty kello 00.00 ja 06.00 välisenä aikana ja liukkaudentorjunta vahinkopaikalla on tehty kello 12.00 mennessä vahinkopäivänä.
Pelkkä vahinkotapatuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.
Liukkauden torjuntaa ei myöskään ole mahdollista toteuttaa siten, että jalkakäytävän mitkään osat eivät koskaan olisi liukkaat. Hiekoituksella ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Jalankulkijan tulee ottaa olosuhteet huomioon ja noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta talvella liikkuessaan.
Tässä tapauksessa kaupungin puolelta ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta. Asiassa saatujen selvitysten perusteella liukkaudentorjunta on ennen vahinkoa tehty Helsingin kaupungin normien mukaisesti. Kaupunki ei katso, vakiintunut oikeuskäytäntö huomioon ottaen, laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §
Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57
Lisätiedot
Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506
kymp.korvausasiat(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 58200 | Sörnäistenkatu 1 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 58 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
|