Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

Hallinto

 

 

Hallinto- ja lakipalvelut

13.06.2019

 

 

 

 

Hallintopäällikkö

 

 

 

 

22 §

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

HEL 2019-003796 T 03 01 00

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on liukastunut 27.2.2019 klo 15.20 kevyen liikenteen väylällä, joka nousee ylös Viikinportinkadulta Maaherrantielle. Vaatimuksen mukaan liukastumisen aiheutti luminen, hiekoittamaton ja jäinen jalkakäytävä. Hakija on esittänyt kaupungille yhteensä 12 187,27 euron korvausvaatimuksen.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikan kunnossapito hoidetaan II-luokan mukaisesti. II-luokan kevyen liikenteen väyliltä poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17-06 satanut lumi poistetaan kello 10 mennessä. Aurauksen lähtökynnys on 5 cm. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17-06 aikavälillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 10 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -0,5°C ja 5,7°C asteen välillä. Vahinkopäivänä Kaisaniemen mittausasemalla lämpötila on klo 14 ollut 5,3°C. Sää vahinkohetkellä on ollut poutainen ja selkeä. Vahinkoa edeltäneenä päivänä sään keskilämpötila on ollut 2,1°C. Myös sitä edeltävien päivien keskilämpötilat ovat olleet plussan puolella. Sateita ei ole esiintynyt vahinkopäivänä eikä sitä edeltäneenä päivänä. Liukkauden tuntuvaa lisääntymistä ei ole ilmennyt. Aurauskynnys (5 cm uutta lunta) on ylittynyt edellisen kerran 6.2.2019, jolloin vahinkopaikka on aurattu. 7.2.2019 jälkeen lumensyvyys on laskenut päivittäin, ollen vahinkopäivänä 12 cm (26.2019/13 cm, 28.2.2019/11 cm). Näin ollen aurauskynnys ei ole ylittynyt vahinkopäivänä.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla suoritetaan säännöllisesti tarkistushiekoituksia. Tällöin väylällä lisätään hiekoitusta tarvittaessa. Vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkopäivänä noin klo 12.50. Vahinkopäivänä sää on ollut aurinkoinen ja lämpötila on pysynyt koko päivän plussan puolella ja tästä syystä hiekoitus on voinut painua pehmenneen jään sisään. Edellisen kerran ennen vahingon sattumista vahinkopaikka on hiekoitettu 26.2.2019 noin klo 9.20 ja vahingon jälkeen väylällä on suoritettu tarkistushiekoitus 28.2.2019 noin klo 9.40.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää laiminlyöntiä tai tuottamusta. Lisäksi toiminnan tai laiminlyönnin ja seurauksen välillä on oltava syy-yhteys. Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä hiekoittamalla vahinkopäivänä. Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kadut eivät koskaan olisi liukkaat. Tämä on myös todettu oikeuskäytännössä (KKO:1998:147). Hiekoituksella ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla (FINE-001397). Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. Tästä syystä jalankulkijan tulee noudattaa talvella erityistä varovaisuutta. Vahingonkärsijän toimittamista kuvista on nähtävissä, että vahinkopaikan oikeassa reunassa on kaide, jota olisi voinut hyödyntää kulkiessa oikeaa reunaa alaspäin. Talviolosuhteissa ei ole poikkeuksellista, että lumen alla voi olla jäätä tai muuta liukkautta.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja määriteltyjen toimenpideaikojen puitteissa ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 310 39930

kymp.korvausasiat(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkiympäristölautakunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 58

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566