Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (5)

 

 

 

 

 

 

 

19.08.2019

 

 

 

 

Pormestari

 

 

 

 

141 §

Osallistuvassa budjetoinnissa äänestettävät budjettiehdotukset

HEL 2019-006392 T 00 01 00

Päätös

Pormestari päätti vahvistaa liitteen yksi mukaisesti osallistuvan budjetoinnin äänestykseen etenevät budjettiehdotukset.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Titta Reunanen, alueosallisuuden päällikkö, puhelin: 310 23437

titta.reunanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1 Äänestykseen etenevät budjettiehdotukset ja kustannusarviointivaiheessa reunaehtojen vastaisiksi arvioidut suunnitelmat

2

Liite 2 Yhteiskehittämisvaiheeseen ja jatkovalmisteluun hyväksytyt ehdotukset

3

Liite 3 Toteutusarviointivaiheessa osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaiseksi arvioidut ehdotukset

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Osallistuvan budjetoinnin tausta

Osallisuus- ja vuorovaikutusmalli otettiin käyttöön 1.6.2017. Osana sitä päätettiin, että osallistuva budjetointi vakinaistetaan ja laajennetaan koskemaan kaikkia toimialoja.

Kaupunginvaltuusto päätti 13.6.2018 § 9 perustaa itsenäiseksi taseyksiköksi muodostettavan Osallisuusrahaston, - Delaktighetsfonden. Osallisuusrahaston tarkoituksena on edistää yhdenvertaista kaupunkia luomalla taloudelliset edellytykset helsinkiläisten asukkaiden ja yhteisöjen esittämien hankkeiden ja projektien toteuttamiselle hallintosäännön VII osan 27 luvun 1 § mukaisesti.

Kaupunginhallitus päätti 1.10. 2018 § 631 osallistuvan budjetoinnin toimeenpanon periaatteista ja siitä että pormestari päättää vuosittain yhteneväisin ja läpinäkyvin perustein äänestysvaiheeseen etenevät budjettiehdotukset toimialojen laatiman toteutusarvioinnin pohjalta sekä vahvistaa äänestystuloksen ja toimeenpanon.

Päätöksen liitteet

Päätöksen liitteessä yksi Äänestykseen etenevät budjettiehdotukset sekä kustannusarviointivaiheessa osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaisiksi arvioidut suunnitelmat, on lista alueittain äänestykseen etenevistä budjettiehdotuksista. Budjettiehdotuksen yhteydessä on niihin liitettyjen, ideointivaiheessa jätettyjen ehdotusten yksilölliset id- tunnusluvut, joiden pohjalta budjettiehdotus on laadittu yhteiskehittämisvaiheessa. Liitteeseen on kirjattu myös linkki budjettiehdotukseen (suunnitelmaan) omastadi.hel.fi - palvelussa. Lisäksi liitteestä löytyy budjettiehdotuksen kustannusarvio sekä tiivistelmä budjettiehdotuksen sisällöstä. Viimeisessä sarakkeessa on perustelut niille suunnitelmille, jotka arvioitiin vielä kustannusarviointivaiheessa osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaisiksi.

Liitteeseen kaksi Yhteiskehittämisvaiheeseen ja jatkovalmisteluun hyväksytyt ehdotukset, on  kirjattu suurpiirialueittain kaikki ideointivaiheen jälkeen yhteiskehittämisvaiheen jatkovalmisteluun hyväksytyt ehdotukset, ehdotusten yksilölliset id- tunnusluvut, ehdotuksen nimi, linkki ehdotukseen omastadi.hel.fi palvelussa sekä niiden äänestykseen etenevien budjettiehdotusten (suunnitelmien) yksilölliset id- tunnusluvut, joihin kyseinen ideointivaiheessa jätetty ehdotus on yhteiskehittämisvaiheessa liitetty.

Liitteeseen kolme Toteutusarviointivaiheessa osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaiseksi arvioidut ehdotukset ja perustelut, on kirjattu suurpiirialueittain ne ideointivaiheessa jätetyt ehdotukset, jotka eivät edenneet yhteiskehittämisvaiheeseen ja jatkovalmisteluun. Liitteeseen on kirjattu ehdotuksen nimi, yksilölliset id- tunnusluvut, perustelut sille miksi ehdotus ei ole mahdollinen ja linkki ehdotukseen omastadi.hel.fi -palvelussa.

Osallistuvan budjetoinnin budjettiehdotusten valmisteluprosessi

Helsingin osallistuvan budjetoinnin Omastadin ehdotusten ideointivaiheessa marras- joulukuussa 2018, kaupunkilaiset antoivat omastadi.hel.fi -palvelussa suurpiirikohtaisesti yhteensä 1273 ehdotusta. Osallistuvan budjetoinnin ehdotuksia saivat jättää yksityishenkilöt ja yhteisöt.

Toimialat ja kaupunginkanslia arvioivat tammikuun 2109 loppuun mennessä ehdotusten toteutuskelpoisuutta suhteessa ehdotuksille kaupunginhallituksen päätöksessä 1.10.2018 §631 asetettuihin reunaehtoihin. Ehdotuksista arvioitiin mahdollisiksi jatkovalmisteluun 839 (liite kaksi). Ehdotuksista 434 (liite kolme) arvoitiin olevan osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaisia.  Liitteen kolme perusteluihin on kirjattu yhteneväiset standardimuotoiset perustelut. Kaikkien reunaehtojen vastaisiksi arvioitujen ehdotusten yksilölliset perustelut on julkaistu omastadi.hel.fi –alustalla kunkin ehdotuksen yhteydessä.

Osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen mukaisten ehdotusten on oltava kaupungin arvojen ja strategian sekä lain mukaisia ja kaupungin toimivallan puitteissa toteutettavissa. Budjettiehdotusten tulee lisätä kaupunginosien toimivuutta, viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta, turvallisuutta tai yhteisöllisyyttä paikalliset lähtökohdat ja voimavarat huomioiden. Määrärahaa ei voi kohdentaa avustuksena tai tukena suoraan kaupunkiorganisaation ulkopuolisille tahoille.

Ehdotukset eivät voi olla kaupungin aikaisempien päätösten ja linjausten vastaisia. Arvioinnissa tarkasteltiin ehdotuksia esimerkiksi voimassa olevan yleis- ja asemakaavan, yleisten suunnitteluperiaatteiden ja palvelulinjausten valossa. Osa ehdotetuista asioista oli jo kaupungilla valmistelussa tai toteutus oli käynnistymässä, joten näiden viemistä osallistuvan budjetoinnin äänestykseen ei ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi. Lisäksi liikelaitosten ja tytäryhteisöjen toimivaltaan kohdentuvia ehdotuksia ei myöskään otettu mukaan osallistuvan budjetoinnin ensimmäisellä toimeenpanokierroksella .

Koska osallistuvan budjetoinnin hankkeet ovat määräaikaisia, budjettiehdotusten kautta ei ole mahdollista palkata vakituista henkilökuntaa. Budjettiehdotusten koordinaatio -ja toimeenpanovastuu on kaupungilla, mutta tuotannossa voidaan tehdä yhteistyötä niin yhteisöjen, yritysten kuin asukkaiden muodostamien vapaamuotoisten toimintaryhmien kanssa. Osana suunnitelmia kaupunkilaisilla on ollut mahdollisuus ideoida myös toteutusvaiheen kumppanuuksia. Kumppanuuksista päätetään vasta budjettiehdotusten toteutuksen käynnistyessä.

Budjettiehdotusten tulee olla vähintään 35 000 euron arvoisia. Budjettiehdotukset eivät voi ylittää alueen määrärahaa. Osallistuvan budjetoinnin 4,4 miljoonan euron määrärahasta on kohdennettu 80 % suurpiirikohtaisesti suhteessa alueen väestömäärään. Väestö Helsingissä vuodenvaiheessa 2017/2018 tilaston mukaisesti suurpiirikohtaiset alueellisesti äänestettävä määrärahat ovat: itäinen (ml Östersundom) 639 650 euroa, kaakkoinen 288 390 euroa, koillinen 559 680 euroa, pohjoinen 241 860 euroa, läntinen 613 210 euroa, keskinen 519 590 euroa ja eteläinen 653 250 euroa. Määrärahasta 20 %, 880 000 euroa on kohdennettu kaupunkiyhteisiin hankkeisiin. Ehdotusten kokoluokkaa on ollut mahdollista skaalata valmistelun aikana tarvittavaan suuntaan.

Lähtökohtaisesti kaikki toteutusarviointivaiheessa mahdollisiksi arvioidut ehdotukset etenivät yhteiskehittämisvaiheeseen, jolloin ideointivaiheessa jätetyistä ehdotuksista valmisteltiin tarkempia suunnitelmia budjettiehdotusten kustannusarviointia varten. Kaupunkilaiset vastasivat tarkentavien suunnitelmien laatimisesta.

Yhteiskehittämisvaihe oli kaikille avoin. Helmikuussa järjestettiin alueellisia työpajoja kaikissa Helsingin suurpiireissä ja yksi yhteinen koko kaupungin kattava työpaja. Työpajoihin osallistui yli 800 kaupunkilaista ja 160 kaupungin asiantuntijaa eri toimialoilta.

Työpajoissa keskityttiin paikallisten ehdotusten hiomiseen asukkaiden ja asiantuntijoiden välisessä yhteistyössä. Moni alkuperäinen ehdotus yhdistyi toiseen ehdotukseen, jolloin saatiin edistyneempiä suunnitelmia ja budjettiehdotuksia. Stadiluotsit järjestivät myös useita suunnitelmaklinikoita, joissa sai apua ja tietoa suunnitelman työstämisessä.  Ideointivaiheessa jätetyistä mahdolliseksi arvioiduista ehdotuksista 262 kaupunkilaiset eivät jatkovalmistelleet suunnitelmaksi ja varsinaiseksi budjettiehdotukseksi asti eivätkä ne näin ollen voineet edenneet äänestykseen.

Kaikki valmistelussa olevat suunnitelmat julkaistiin omastadi.hel.fi -palvelussa. Kaupunkilaiset, toimialojen asiantuntijat ja stadiluotsit kommentoivat suunnitelmia ja auttoivat omalta osaltaan niiden muokkaamisessa toteuttamiskelpoisiksi. Useimpiin suunnitelmiin sisällytettiin ideoita monista eri ehdotuksista. Valmistelun kuluessa myös saman sisältöisiä suunnitelmia yhdistettiin toisiinsa ja päällekkäisiä poistettiin.  Suunnitelmien valmistelun tavoitteena oli, että ne sisältävät riittävän määrän informaatiota, jotta niille on mahdollista laskea kustannukset.

Määräajassa valmistuneille reunaehtojen mukaisille suunnitelmille laadittiin toimialoilla ja kaupunginkansliassa kustannusarviot kesäkuun 2019 puoliväliin mennessä. Investointihankkeiden kohdalla arvioitiin myös mahdolliset ylläpitokulut. Viidelle omastadi.hel.fi- palvelussa avatulle suunnitelmalle ei ollut mahdollista laskea kustannusarvioita niiden keskeneräisyydestä johtuen. Lisäksi kaupunkilaisten laatimista suunnitelmista arvioitiin vielä kustannusarviointivaiheessa 26 olevan omastadi reunaehtojen vastaisia eikä ne täten voi edetä äänestetykseen. Näiden budjettiehdotusten tarkemmat perustelut äänestyksen ulkopuolelle jättämisestä on myös kirjattu liitteeseen yksi.

Kaupunkilaisten valmistelemien suunnitelmien ja niille laadittujen toteutus- ja kustannusarviointien pohjalta äänestykseen etenee 301 budjettiehdotusta. Äänestyksessä kaupunkilaiset päättävät ensisijaisesti budjettiehdotukselle varattavista määrärahoista. Toteutuksesta vastaava toimiala päättää suunnitelmien yksityiskohtaisesta valmistelusta ja toimeenpanosta äänestystuloksen jälkeen. Toteutusvaiheessa tulee arvioida budjettiehdotuksen tekijöiden ja muiden kuntalaisten mahdollisuudet osallistua toteutukseen.

Osallistuvan budjetoinnin äänestyksen toteutus

Osallistuvan budjetoinnin äänestys on lokakuussa 2019. Äänestys tapahtuu omastadi.hel.fi -alustalla. Äänioikeutettuja ovat äänestysvuonna 12 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat helsinkiläiset. Äänestyksessä käytetään vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta sähköiseen tunnistautumiseen, järjestetään mahdollisuus käydä sovituissa äänestyspaikoissa (kirjastot, asukastalot, monipuoliset palvelukeskukset) tunnistautumassa myös henkilötodistusta tai passia näyttämällä, jonka jälkeen voi äänestää. Stadiluotsit järjestävät yhdessä toimialojen ja kumppanijärjestöjen kanssa äänestyspaikkoihin tietoa ja opastusta äänestykseen osallistumisen tueksi. Perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa järjestään myös mahdollisuus äänestää koulupäivän aikana.

Omastadi-hel.fi- palvelu on suomen lisäksi käytettävissä ruotsin ja englannin kielellä. Äänestystä koskevaa viestintämateriaalia ja äänestysohjeita käännetään ruotsin lisäksi englannin, viron, venäjän, arabian ja somalian kielelle.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Titta Reunanen, alueosallisuuden päällikkö, puhelin: 310 23437

titta.reunanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1 Äänestykseen etenevät budjettiehdotukset ja kustannusarviointivaiheessa reunaehtojen vastaisiksi arvioidut suunnitelmat

2

Liite 2 Yhteiskehittämisvaiheeseen ja jatkovalmisteluun hyväksytyt ehdotukset

3

Liite 3 Toteutusarviointivaiheessa osallistuvan budjetoinnin reunaehtojen vastaiseksi arvioidut ehdotukset

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566