Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (1)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

 

 

 

 

06.02.2019

 

 

 

 

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

 

 

 

 

20 §

Raivaussiivouksen hankinta sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille

HEL 2018-012108 T 02 08 02 00

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä raivaussiivouksen palveluntuottajat seuraavasti:

1.Kiinteistösiivous Metsänen Oy

2.Services Netto

3.Siskon Poika Oy

4.RTK- Palvelu Oy

5.Finn-Diiling Oy

6.Sivina Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Palveluntuottajien kanssa laaditaan kahden vuoden (24kk) sopimus, jota on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa kahdella optiovuodella.

Sopimuskauden arvioitu kokonaisarvo on 800 000 euroa mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu tilausmääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Tarjouskilpailu

Raivaussiivouspalvelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat puitejärjestelyyn. Tarjouskilpailu käynnistettiin 12.12.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä.  Tarjouspyyntöä korjattiin 07.01.2019. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa on yksi hankinnan kohde: Raivaussiivous sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että henkilökunnan kokemuksiin liittyvät vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 20.01.2019 klo 23.59 saapui yhteensä 7 tarjousta.

Tarjouksensa jättivät:

-Finn-Diiling Oy

-Kiinteistösiivous Metsänen Oy

-PKS Remonttimestarit Oy

-RTK- Palvelu Oy

-Services Netto

-Siskon Poika Oy

-Sivina Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Yksi tarjoaja ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoukselle esitettyjä vähimmäisvaatimuksia.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

PKS Remonttimestarit Oy:n tarjous ei täyttänyt kaikilta osin tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten sen tarjous hylätään alla mainituilla perusteilla.

Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaisia.

Perustelut hylkäämiselle

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti vastaavalla henkilöllä tulee olla puhtauspalvelualan ammattitutkinto tai vähintään yhden vuoden kokemus vastaavien töiden johtamisesta. Lisäksi on vaadittu kirjallisen perehdytysohjelman toimittaminen sisältövaatimuksineen.

PKS Remonttimestarit Oy:n tarjous ei täyttänyt edellä mainittuja vähimmäisvaatimuksia, sillä vaadittu ammattitutkinto puuttui ja perehdytysohjelma ei ollut vaatimusten mukainen.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus edullisimman vertailuhinnan perusteella. Vertailuhinta muodostui seuraavasti: asunnon häätö- tai kuolinpesätyhjennys sekä siivous 70 %, irtaimiston vienti kaatopaikalle peräkärryllä 10 % ja irtaimiston vienti kaatopaikalle lavalla 10 %, asunnon perussiivous 10 %. Vertailuhinta on näiden painotettujen tarjoushintojen yhteissumma. (Liite 1)

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden mittainen sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 1.5.2019.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen Tilaajan niin päättäessä. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Julia Hyvärinen, hankintalakimies, puhelin: 310 21831

julia.hyvarinen(a)hel.fi

Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 310 43860

heidi.saajamo(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 7 § 2 mom)

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Hallinto

Liite 1

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566