Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Hallinto |
|
| |
Tietohallintopalvelut | 04.10.2022 |
| |
|
|
| |
Tietohallintopäällikkö |
|
|
38 §
Lisähankinta Vastaanottotoiminnan asiakastietojen poimintaan ATJ-järjestelmästä Maahanmuuttovirastolle
HEL 2022-005124 T 02 08 01 01
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella hankkia lisätyötä Vastaanottotoiminnan asiakastietojen poiminnan toteutukseen ATJ-järjestelmästä Maahanmuuttovirastolle CGI Suomi Oy:ltä.
Lisähankinnan arvo on 3 577 euroa ilman arvonlisäveroa ja sen kustannukset maksetaan keskitetyistä atk-käyttötalouden määrärahoista.
Päätöksen perustelut
Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan.
Helsingin kaupunki on järjestänyt vastaanottopalveluja vastaanottolain 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuille henkilöille, jotka asuvat Helsingin kaupungin vastaanottokeskuksissa, vastaanottokeskuksille virallisesti ilmoitetuissa osoitteissa yksityismajoituksessa tai muissa vastaanottokeskusten ja Maahanmuuttoviraston hyväksymissä paikoissa. Vastaanottopalvelujen järjestämissopimus Helsingin kaupungin ja Maahanmuuttoviraston kanssa on päättynyt 24.10.2021.
Helsingin Vastaanottokeskus yksikköineen on käyttänyt palvelujen toteuttamisessa mm. ATJ-tietojärjestelmää. Vastaanottokeskus on lopettanut ATJ-käytön 1.5.2020, jolloin keskus siirtyi yksinomaan Maahanmuuttoviraston tietojärjestelmien käyttäjäksi. ATJ:lla olevat vastaanottotoiminnan asiakastiedot on poimittu järjestelmästä 6/2022 ja luovutettu Maahanmuuttovirastolle 23.9.2022.
Poimintatiedostoissa on asiakkaan identifiointitietona ATJ-henkilötunnus (yleensä keinotekoinen tunnus). Elokuussa 2022 todettiin, että maahanmuuttovirasto tarvitsee lisätietona listauksen, missä on vastaanottotoiminnan asiakkaan ATJ-henkilötunnus ja siihen liittyvä Migri- ja/tai Marek-tunnus. Migri- ja Marek-tunnuksella Maahanmuuttovirasto identifioi asiakkaan omissa järjestelmissään. Luettelon toteutuksen henkilötyömäärä testauksineen on ollut 3,75 htp ja toteutuskustannukset ovat olleet 3 577 euroa ilman arvonlisäveroa.
Tämä päätös on lisähankinta tietohallintopäällikön tekemään hankinta-päätökseen 20.5.2022 § 20 arvoltaan 62 272 euroa ilman arvonlisäveroa. Lisähankinnan ja aikaisemman hankinnan kokonaisarvo on 65 849 euroa ilman arvonlisäveroa.
Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.
Lisätiedot
Maarit Vajavaara, ict-asiantuntija, puhelin: 310 43309
maarit.vajavaara(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
CGI Suomi Oy | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Tietohallinto
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-31 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012591 |
|
|