Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (2)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Hallinto

 

 

Tietohallintopalvelut

10.03.2022

 

 

 

 

Tietohallintopäällikkö

 

 

 

 

12 §

Vakuutusyhtiörekisteri-moduulin hankinta Effector Apuvälinejärjestelmään

HEL 2022-003362 T 02 08 02 01

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 136 §:n perusteella hankkia Polycon Oy:ltä Vakuutusyhtiörekisteri-moduulin Effector Apuvälinejärjestelmään.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 9 704 euroa.

Päätöksen perustelut

Vakuutusyhtiöt korvaavat asiakkaiden apuvälineet ja niihin liittyvän arviointi-, sovitus- ja huoltotyön kustannukset, jos asiakas on vakuutusyhtiön korvausten piirissä. Tällä hetkellä vakuutusyhtiöiden korvausvastuulle kuuluvassa apuvälinevarastossa on 182 apuvälinettä.

Hankittavaan Vakuutusyhtiörekisteri-moduuliin voidaan kerätä kaikkien vakuutusyhtiöiden korvausvastuuseen kuuluvien asiakkaiden tiedot. Järjestelmä tarjoaa aina asiakkaalle uutta lainaa tai luovutusta kirjatessa vakuutusyhtiötä apuvälineen maksajaksi. Moduuli mahdollistaa näin ollen keskitetyn ja systemaattisen kustannusten laskutuksen vakuutusyhtiöltä. Ilman lisämoduulin hankintaa ei Effector Apuvälinejärjestelmässä voida seurata tai raportoida vakuutusyhtiöasiakkaita, heille luovutettuja apuvälineitä tai periä kustannuksia vakuutusyhtiöiltä.

Vakuutusyhtiörekisteri-moduulin hankinnan kustannus on neljän käyttövuoden mukaan laskettuna 9 704 euroa ilman arvonlisäveroa.

Hankintalain 136 § mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Tehtävä päätös perustuu hankintalain 136 § 2 mom. 2 kohtaan, jonka mukaisesti sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista teknisistä ja taloudellisista syistä.

Lisähankinnan arvo jää hankintalain 136 § 3 mom. edellyttämällä tavalla alle 50 % alkuperäisen hankinnan arvosta, joka oli 399 760 euroa. Tietohallintopäällikön hankintapäätös: Apuvälinepalvelun tietojärjestelmäratkaisun hankinta 50 §, 7.9.2021, HEL 2021-009455.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty muutossopimus.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 18.1.2022 § 7.

Lisätiedot

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa(a)hel.fi

Jukka Pääkkönen, ict-asiantuntija, puhelin: 310 75471

jukka.paakkonen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, sosiaali- ja terveyslautakunta

Hankintapalvelut

 

Tietohallintopalvelut

 

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-31

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012591