Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (1) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Hallinto |
|
| |
Tietohallintopalvelut | 21.12.2018 |
| |
|
|
| |
Tietohallintopäällikkö |
|
| |
37 §
Genesys chatbot -ratkaisun käyttöönotto neuvolan chat-palvelun tueksi
HEL 2016-008991 T 02 08 01 01
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hankkia pilottia varten chatbot -ratkaisun neuvolan keskitetyn ajanvarauksen käytössä olevan chat -palvelun laajennukseksi Palvelukeskus Helsingiltä. Päätös perustuu Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjoukseen 19.11.2018. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle puitesopimuksen mukaisesti.
Tarjouksen mukaisesti chatbotin rakentamisen kertakustannus on 21 000 euroa (alv 0%) ja jatkuvat kustannukset 1. vuoden ajalta 45 900 euroa (alv 0%) ja tämän jälkeen vuosittain 42 000€ (alv 0 %). Jatkuvat kustannukset pitävät sisällään chatbot -lisenssin kuukausikulut ja chatbotin ylläpidon tukipalveluineen.
Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että hankinta tehdään suorahankintana, hankintalaki 1397/2016, 15 §:n perusteella.
Päätöksen perustelut
Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset sekä 3kk pilottivaiheen että ylläpitovaiheen ajalta. Investointikustannuksia ovat rakentamis- sekä käyttöönottokustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat chatbotin osalta lisenssin kuukausimaksusta sekä käyttötuki-, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.
Tämän hankinnan tavoitteena on, että vuoden 2019 maaliskuusta lähtien neuvolan Perheentuki.fi www.hel.fi -sivustoilla asioiva kansalainen voi tehdä kyselyjä chatbotilta äitiys- ja lastenneuvolan aihepiiriin liittyvissä asioissa. Mikäli chatbot ei osaa vastata esitettyyn kysymykseen se ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä keskitetyn puhelinpalvelun asiakaspalvelijaan käyttämällä chat -kanavaa tai ohjaa soittamaan asiakaspalvelijalle keskitetyn puhelinpalvelun aukiolon puitteissa. Chatbot toimii 24/7/365 periaatteella, jolloin mahdollistetaan joustavampi ja vuorokauden ajasta riippumaton palvelukanava Perheentuki.fi -sivuston kautta.
Chatbotin yhteyteen ei tule erillistä tunnistautumiselementtiä. Chatbotin ohjatessa asiakaskontaktin ihmisasiakaspalvelijalle voidaan tarvittaessa chat -keskustelussa pyytää asiakasta tunnistautumaan kesken chat -kontaktin neuvolachatin tunnistautumistoiminnon kautta, kuten tähän asti on ollut käytäntö. Neuvolan chatin käyttöönotosta tehtiin pilotin aloittamispäätös HEL 2016-008991 sekä jatkuvaan käyttöön siirtymisestä Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän omistajaryhmän päätös 19.1.2017/ muistio 1/2019, kohta 2.
Chatbotin käyttöönotto toteutuu, kun botin tietokanta on rakennettu ja testattu hyväksymistestauksessa ennen käyttöönottoa. Arvioitu rakennusaika on 8 viikkoa, jonka jälkeen hyväksymistestaukset tehdään projektiryhmän toimesta. Botin tietokantaa tullaan laajentamaan ja vastaustarkkuutta parantamaan pilottivaiheen aikana, joka on 3kk hyväksytystä käyttöönotosta. Genesys -omistajaryhmä tekee päätöksen siirtymisestä ylläpitovaiheeseen.
Ylläpitovaiheeseen liittyy tietokannan aktiivinen päivitys ja ylläpito siten, että neuvolatoiminta tuottaa tarvittavaa lisämateriaalia Palvelukeskus Helsingille ja siellä materiaali tallennetaan chatbotille. Chatbot -järjestelmän avulla pystytään vastamaan useisiin usein kysyttyihin kysymyksiin ja näin parantamaan neuvontapalvelun saatavuutta sähköisesti.
Lisätiedot
Katariina Siimeslehto, suunnittelija, puhelin: 310 50067
katariina.siimeslehto(a)hel.fi
Liitteet
1 | Tarjous sote Neuvola chatbot 19112018 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Palvelukeskus Helsinki | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Tietojärjestelmäpalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-31 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012591 |
|
| |||