Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (1)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Hallinto

 

 

Tietohallintopalvelut

26.10.2018

 

 

 

 

Tietohallintopäällikkö

 

 

 

 

34 §

Genesys -chatpalvelun hankinta Seniori-info palveluun

HEL 2018-010989 T 02 08 02 01

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjouksen (26.9.2018) mukaisesti chat -palvelun laajentamisen ikäihmisten HelppiSeniori palvelun Seniori-infon työpisteeseen.  Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Palvelukeskus Helsingiltä puitesopimuksen mukaisesti.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että toteutuksen kertaluontoiset kustannukset ovat enintään 21 100 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset ovat enintään 12 295 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle on 70 280 euroa (alv 0 %).

Hankinta tehdään suorahankintana Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalain-säädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin Hankintalaki 1397/2016, 2 luku 15 §. Genesys contact center -järjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että hankinnan kertakustannukset ja vuoden 2019 ylläpitokustannukset 33 395 euroa (alv 0 %) maksetaan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista tiliöintinumerolla 398090100552.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että käyttöönottoa seuraavan vuoden jälkeen ylläpitokustannukset maksetaan tietohallintopalvelujen keskitetyistä ATK -käyttömenoista.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on HelppiSeniorin Seniori-infon käytössä olevan Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän laajennus chat -palveluun.

Chat- palvelukanavan avulla tarjotaan uusi asiointikanava Seniori-infon asiakkaille ja heidän läheisilleen. Erityisesti ikäihmisten (65+) läheisiä ajatellen chat on matalan kynnyksen kommunikointiväline perinteisen puhelimessa asioinnin sijasta. Ikäihmiset käyttävät enenevässä määrin sähköisiä palveluja. Myös kuulovammaisten asiakkaiden yhteydenotto helpottuu chat -palvelun avulla.  Chat tukee Stadin Seniori-infon www-sivujen käyttöä ja tiedon löytämistä. Sen kautta on helppo ohjata asiakkaita oikean tiedon löytämisessä sekä lähettää suoria linkkejä. Ikäihmisten parissa työskentelevät voivat myös hyödyntää chat-palvelua. Seniori-infon chat mahdollistaa myös useamman asiakkaan/omaisen yhtäaikaisen palvelemisen ja tehostaa näin organisaation resurssien käyttöä.

Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannukset sisältävät viisi Genesys -chat lisenssiä sekä tunnisteellisen chat -palvelun käyttöönotto- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssien ylläpitomaksusta sekä käyttötuki, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Lisätiedot

Katariina Siimeslehto, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 310 50067

katariina.siimeslehto(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palvelukeskus Helsinki

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Tiedoksi

Tietojärjestelmäpalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-31

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012591