Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (7) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus |
|
| |
| 05.11.2020 |
| |
|
|
| |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja |
|
|
52 §
Suomenkielisen kotihoidon (kotipalvelu ja kotisairaanhoito) asiakaspalveluostojen hankinta
HEL 2020-000253 T 02 08 02 00
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostot seuraavilta palveluntuottajilta:
1) osa-alue 1: Lännen palvelualue
Koti-Medi Oy
2) osa-alue 2: Idän palvelualue
Piika ja Sisar Oy
3) osa-alue 3: Etelän palvelualue
Med Group Oy
4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue
Kenest Hoiva
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen varalla oleviksi palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat:
1) osa-alue 1: Lännen palvelualue
Piika ja Sisar Oy
2) osa-alue 2: Idän palvelualue
Koti-Medi Oy
3) osa-alue 3: Etelän palvelualue
Koti-Medi Oy
4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue
Med Group Oy
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) perussopimuskaudella on 11 000 000 euroa.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-000253 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §134 (1.9.2020) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 12.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 25.9.2020 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 1.10.2020. Kysymyksiä esitettiin 31 kappaletta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli neljä (4):
1. Lännen palvelualue
2. Idän palvelualue
3. Etelän palvelualue
4. Pohjoisen palvelualue
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Palveluntuottaja saattoi tulla valituksi yhden alueen varsinaiseksi palveluntuottajaksi ja kahden alueen varatuottajaksi.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 15.10.2020 klo 00.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
Osa-alue 1:
Betesda-säätiö sr
Debora Oy
Hoiva Mehiläinen Oy
Kenest Hoiva
Koti-Medi Oy
Lauran kotihoito Oy
Med Group Oy
Piika ja Sisar Oy
ProHoiva Oy
Sam’s Care Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Stella Kotihoito Oy
Osa-alue 2:
Betesda-säätiö sr
Debora Oy
Hoiva Mehiläinen Oy
Kenest Hoiva
Koti-Medi Oy
Lauran kotihoito Oy
Med Group Oy
Piika ja Sisar Oy
ProHoiva Oy
Sam’s Care Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Stella Kotihoito Oy
Osa-alue 3:
Betesda-säätiö sr
Debora Oy
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
Hoiva Mehiläinen Oy
Kenest Hoiva
Koti-Medi Oy
Lauran kotihoito Oy
Med Group Oy
Piika ja Sisar Oy
ProHoiva Oy
Sam’s Care Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Stella Kotihoito Oy
Osa-alue 4:
Betesda-säätiö sr
Debora Oy
Hoiva Mehiläinen Oy
Kenest Hoiva
Koti-Medi Oy
Lauran kotihoito Oy
Med Group Oy
Piika ja Sisar Oy
ProHoiva Oy
Sam’s Care Oy
Stella Kotipalvelut Oy
Stella Kotihoito Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.
Tarjousten täsmennyspyynnöt
Yhdelle (1) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo oli 20 %. Hinnan vertailupisteet laskettiin kotipalvelun painotetun tuntihinnan ja kotisairaanhoidon painotetun tuntihinnan yhteishinnasta.
Laadun vertailupisteet laskettiin mobiilin pikapalautejärjestelmän ja omaisyhteydenpitoon soveltuvan sähköisen viestivihkon yhteispisteistä.
Kuhunkin osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja varsinaiseksi palveluntuottajaksi puitejärjestelyyn ja yksi (1) palveluntuottaja varalle. Valinta tehtiin järjestyksessä: lännen palvelualue, idän palvelualue, etelän palvelualue, pohjoisen palvelualue. Valintajärjestys määräytyi palvelualueiden ennakolta arvioitujen asiakasmäärien mukaisesti niin, että valinta tehtiin ensimmäisenä arvioidun asiakasmäärän perusteella suurimmalle palvelualueelle, toisena toiseksi suurimmalle, kolmantena kolmanneksi suurimmalle ja neljäntenä neljänneksi suurimmalle palvelualueelle.
Sopimus
Puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Lisätiedot
Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660
soili.partanen(a)hel.fi
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 310 56263
sanna.numminen(a)hel.fi
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183
outi.ekebom(a)hel.fi
Liitteet
1 | liite 1 vertailutaulukko3 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Kotihoito |
|
Hankintapalvelut |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|