Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (4) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus |
|
| |
| 05.06.2020 |
| |
|
|
| |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja |
|
|
30 §
Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan keskeyttäminen
HEL 2019-011004 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan lain julkisista hankinnoista (1397/2016) § 125 ja § 123 mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.
Samalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja toteaa, että tarjousasiakirjat pidetään salassa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 10.3.2020 § 41 Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia. Lautakunta edellytti, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan vanhuspalvelulain (980/2012) ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista.
Kilpailutus
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti toteutettavana, § 3:n, 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukaisena dynaamisena puitejärjestelynä.
Hankinta jakautui neljään erilaiseen ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelumuotoon (kohteeseen) palvelukuvauksessa ja tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyin ehdoin:
kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen muistisairaille suomenkielisille ikääntyneille.
kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille.
kohde C: Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen.
kohde D: Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille ikääntyneille.
Tarjouspyyntö julkaistiin 25.3.2020 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.
Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan tarjouspyynnön kohteeseen.
Lisätietokysymykset oli lähetettävä 20.04.2020 mennessä ja niihin vastattiin 29.4.2020.
Tarjoukset tuli jättää 11.5.2020 mennessä ja määräaikaan mennessä saatiin 77 tarjousta.
Tarjouspyynnön liitteenä oleva Palvelunkuvaus sisälsi säännökset ja ohjeet siitä, mikä henkilöstömitoitus vähintään vaaditaan. Tarjouksessa tuli hyväksyä edellytetyt mitoitusvaatimukset (Kyllä/Ei), ja lisäksi täyttää erillinen henkilöstön määrää koskeva lomake.
Tarjouksia tarkastettaessa havaittiin, että kaikki tarjoajat eivät olleet täyttäneet henkilöstölomaketta annettujen ohjeiden mukaisesti, vaikka olivat kuitenkin erikseen sitoutuneet Palvelunkuvausten mukaisten mitoitusvaatimusten täyttämiseen. Tämän vuoksi kaikille tarjoajille lähetettiin täsmennyspyyntö koskien henkilöstömitoituksen ilmoittamista henkilöstölomakkeella. Täsmennyspyyntöön liitettiin yksityiskohtaiset ohjeet ja laskentamalli henkilöstölomakkeen täyttöä varten. Kaikkien tarjoajien tuli täyttää oikein henkilöstömitoitusta koskeva lomake, joka sisälsi laskukaavan mitoituksen laskemista varten.
Täsmennyspyynnön toimittamisen jälkeen neljä tarjoajaa vastasi, että täsmennyspyyntö on tarpeeton, ja että täsmennyspyyntö aiheuttaa olennaisen muutoksen tarjouspyyntöön ja on myös tarjouspyynnön vastainen.
Keskeyttämisen perusteet
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.
Hankinta päätetään keskeyttää vaadituissa henkilöstömitoituksissa olleiden laskentaepäselvyyksien ja virheellisten tulkintojen vuoksi.
Nyt kyseessä olevan tarjouskilpailun materiaaliin sisältyy henkilöstömitoitukseen liittyviä ehtoja, joiden perusteella tarjoajat ovat tulkinneet ja ymmärtäneet henkilöstömitoituksen väärin. Siten tarjouspyyntöasiakirjat ovat tältä osin olleet tulkinnanvaraisia, eivätkä tarjoukset ole vertailukelpoisia. Henkilöstömitoitusta koskeva asia on mahdollisesti vaikuttanut myös Palveluntuottajien hinnoitteluun.
Tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuus on havaittu vasta tarjousten avaamisen jälkeen. Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa, tulee hankintayksikön keskeyttää hankinta.
Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka yhteydessä henkilöstömitoitus tullaan yksilöimään ja selventämään niin tarkasti, että tarjoukset ovat tältä osin yhteismitallisia. Hankinnan keskeyttäminen tässä vaiheessa edesauttaa myös sopimusaikaista yhteistyötä, kun pakolliset mitoitusvaatimukset ovat kaikille Palveluntuottajille varmuudella täysin selkeät jo tarjouksen jättöhetkellä.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
tuulikki.siltari(a)hel.fi
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
kristiina.l.matikainen(a)hel.fi
Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252
eevaliisa.rintala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
SKH |
|
Hankinta |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|