Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (4)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus

 

 

 

04.02.2022

 

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

 

 

 

 

8 §

Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta

HEL 2021-006278 T 02 08 02 00

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan puitejärjestelyyn alla esitetyssä ensisijaisuusjärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:

1. Helsingin ensikoti ry

2. Neljä Astetta Oy

3. Palvelukoti Kolmikoti Oy

4. Mahistuki Oy

5. Profiam Sosiaalipalvelut Oy

6. Humana Avopalvelut Oy

 

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteen 1 tarjousvertailusta.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2022–30.4.2026.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 2 500 000 euroa (alv 0 %).

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, muut vaadittavat lisäselvitykset ja tilat todetaan tarkastuksessa palveluun sopiviksi ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 261, 9.11.2021. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat puitejärjestelyyn.

Tarjouskilpailu käynnistettiin 27.11.2021 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 10.12.2021 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 17.12.2021.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 31.12.2021 klo 16:00 mennessä saapui yhteensä yhdeksän (9) tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan kyseisen lain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintatyöryhmä lähetti Palvelukoti Kolmikoti Oy:lle täsmennyspyynnön koskien tämän ilmoittamaa korkeaa kapasiteettiarviota. Palvelukoti Kolmikoti Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräaikaan mennessä. Saadun selvityksen perusteella hankintayksikkö totesi, että kapasiteettiarvio on Palvelukoti Kolmikoti Oy:n tapaamistilojen määrään nähden realistinen. 

Hankintayksikkö totesi kaikkien saapuneiden tarjousten olevan tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus hinnan perusteella, joka määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.

Hankintayksikön arvion mukaan valitut palveluntuottajat riittävät täyttämään palvelun tarpeen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.5.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Katja Niemelä, perheoikeudellisten asioiden päällikkö, puhelin: 310 43420

katja.niemela(a)hel.fi

Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 35795

outi.pohjois-koivisto(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Perheoikeudellisten asioiden yksikkö

 

Hankintapalvelut

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566