Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (5)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus

 

 

 

02.12.2020

 

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

 

 

 

 

101 §

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinta

HEL 2020-007602 T 02 08 02 00

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen puitejärjestelyyn palveluntuottajat seuraavasti:

1. Ammatillinen tukihenkilötyö
- 33 palveluntuottajaa

2. Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
- 33 palveluntuottajaa

3. Tehostettu perhetyö
- 28 palveluntuottajaa

4. Tuettu asuminen (pelkkä palvelu)
- 24 palveluntuottajaa

5. Tuettu asuminen (palvelu ja asunto)
- 14 palveluntuottajaa

6. Tukiperhetoiminta
- 9 palveluntuottajaa

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu kohteittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteen 1 tarjousvertailusta.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.2.2021-31.1.2023. Tuetun asumisen kohteiden osalta sopimuskauden aloitus poikkeaa muista hankinnan kohteista siten, että perussopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.4.2021 ja päättyy samaan aikaan muiden kohteiden kanssa.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 8 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 157, 15.9.2020. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat puitejärjestelyyn.

Tarjouskilpailu käynnistettiin 22.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan kohteena olivat:

1. Ammatillinen tukihenkilötyö
2. Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
3. Tehostettu perhetyö
4. Tuettu asuminen
5. Tuettu asuminen sisältäen asunnon
6. Tukiperhetoiminta
7. Ammatillinen tukiperhetoiminta

Tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan kohteeseen.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 09.10.2020 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 16.10.2020.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 26.10.2020 klo 9:00 mennessä saapui yhteensä 65 tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan kyseisen lain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintatyöryhmä lähetti Avrio:lle, Lastensuojelun tukipalvelut Pultti Oy:lle, Puistolakoti Oy:lle ja SOS-Lapsikyläsäätiö sr:lle täsmennyspyynnöt koskien näiden jättämiä henkilöstöluetteloja, joista ei ilmennyt riittävän selkeästi tarjouksessa ilmoitetun henkilöstön pätevyys suhteessa tarjouspyynnössä asetettuihin soveltuvuusvaatimuksiin.

Kaikki edellä mainitut tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöihin ilmoitettuun määräaikaan mennessä ja saatujen selvitysten perusteella kyseiset tarjoukset todettiin tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisiksi.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Pyyntö ja selvitys voivat koskea erityisesti valmistusmenetelmää, palvelun suorittamisen tai rakennusmenetelmän taloudellisia ja teknisiä ratkaisuja, hankinnan poikkeuksellisen edullisia ehtoja, rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen omintakeisuutta, 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden noudattamista, alihankintoja sekä tarjoajan saamaa valtiontukea.

Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikön on hylättävä tarjous, jos tarjouksen poikkeuksellisen alhainen hinta tai kustannukset johtuvat 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyömisestä.

Hankintayksikkö päätti pyytää kirjallisen selvityksen Perhekoti Maailmanlapset Oy:ltä koskien tämän tarjousta hankinnan kohteessa 1. ammatillinen tukihenkilötyö sen varmistamiseksi, ettei kyseessä ole poikkeuksellisen alhainen tarjoushinta.

Hankintayksikkö päätti lisäksi pyytää kirjallisen selvityksen Pelastakaa lapset ry:ltä koskien tämän tarjousta hankinnan kohteessa 6. tukiperhetoiminta sen varmistamiseksi, ettei kyseessä ole poikkeuksellisen alhainen tarjoushinta.

Perhekoti Maailmanlapset Oy ja Pelastakaa lapset ry vastasivat selvityspyyntöihin annetussa määräajassa. Saatujen vastausten perustella hankintayksikkö totesi, että kyseisissä kohteissa ei ole enää tarpeen epäillä poikkeuksellisen alhaista tarjousta.

Käsiteltyjen täsmennyspyyntöjen jälkeen hankintayksikkö totesi kaikkien saapuneiden tarjousten olevan tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus vertailtavan hinnan perusteella, joka määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.

Jokaiseen hankinnan kohteeseen valittiin tarjouspyynnön mukaisesti järjestyksessä riittävä määrä tuottajia huomioiden palvelulle arvioitu kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet (kuten tarve ruotsin ja muiden kielien osaamiselle, palvelun maantieteelliselle kattavuudelle sekä työssä tarvittaville alan erityiskoulutuksille).

Hankintayksikön arvion mukaan valitut palveluntuottajat riittävät täyttämään palvelun tarpeen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021, pois lukien tuetun asumisen kohteet, joissa sopimuksen suunniteltu aloitusajankohta on 1.4.2021. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen(a)hel.fi

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 050 3771037

anita.lindfors(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Liite 1

Hankintapalvelut

Liite 1

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566