Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (4) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus |
|
| |
| 11.11.2020 |
| |
|
|
| |
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja |
|
|
88 §
Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinta
HEL 2020-007567 T 02 08 02 00
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
1) osa-alue 1: Vammaisten henkilöiden työtoiminta
Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry
Invalidisäätiö
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
2) osa-alue 2: Osa-työkykyisten henkilöiden työvalmennus
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Kuntoutussäätiö
Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) perussopimuskaudella on 1 400 000 euroa.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-007567 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §158 (15.9.2020) ja päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Vammaisten henkilöiden työhönkuntoutuspalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 25.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 8.10.2020 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 13.10.2020. Kysymyksiä esitettiin 30 kappaletta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli kaksi (2):
1. Vammaisten henkilöiden työtoiminta
2. Osa-työkykyisten henkilöiden työvalmennus
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueeseen. Tarjoaja saattoi tulla valituksi palveluntuottajaksi yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin. Tarjoajia valitaan määrä, jolla saadaan tilaajan palveluntarve katettua kuitenkin vähintään kolme (3) kappaletta kumpaankin hankinnan osa-alueeseen.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 28.10.2020 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
Osa-alue 1:
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry
Invalidisäätiö
Osa-alue 2:
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry
KK-Verve Oy
Kuntoutussäätiö
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100% ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu.
Osa-alueeseen 1 valittiin kolme (3) palveluntuottajaa ja osa-alueeseen 2 valittiin kolme (3) palveluntuottajaa. Valituilla palveluntuottajilla saadaan palveluntarve katettua. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen tarjotun hinnan perusteella. Asiakkaalle palveluntuottaja valitaan etusijajärjestyksessä edullisimmalta palveluntuottajalta, joka soveltuu asiakkaan tarpeisiin.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2021.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Lisätiedot
Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 62843
henna.niiranen(a)hel.fi
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183
outi.ekebom(a)hel.fi
Liitteet
1 | liite 1 vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Sosiaalityö | Liite 1 |
Hankintapalvelut | Liite 1 |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|