Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (4)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus

 

 

 

30.10.2020

 

 

 

 

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

 

 

 

 

86 §

Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn 2. avaaminen

HEL 2018-006678 T 02 08 02 00

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Hyväksytyt tarjoukset on lisätty dynaamisen puitejärjestelyyn tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko dynaamisen puitejärjestelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2021 ja päättyy dynaamisen puitejärjestelyn päättyessä 31.12.2022.  Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on Helsingin osalta noin 50 miljoonaa euroa (alv 0 %) laskettuna dynaamisen puitejärjestelyn kokonaiskestolle 1.1.2019 - 31.12.2022.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan valmistelun taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan maakuntien yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat kunnat ovat: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kerava, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Inkoo, Siuntio, Karviainen, Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen, Nurmijärvi, Tuusula, Sipoo, Porvoo, Loviisa ja Askola.

Osallistuneet kunnat ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toteuttamaan kilpailutuksen ja Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymään hankinnan periaatteet. Kukin osallistuva kunta tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

Kilpailutuksen periaatteet

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 163 §, 19.06.2018.

Helsingin kaupungin osalta sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, jossa puitejärjestely avataan perustamisen jälkeen uusille tarjouksille kerran vuodessa. Samassa yhteydessä dynaamiseen puitejärjestelyyn jo valitut palveluntuottajat voivat parantaa olemassa olevaa tarjoustaan. Dynaamisen puitejärjestelyn periaatteiden kuvaus on esitetty tarkemmin liitteessä 3.

Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 5.7.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 98 §, 11.12.2018, valittiin puitejärjestelyyn 212 palveluntuottajaa.

Dynaaminen puitejärjestely avattiin uusille tarjouksille ensimmäisen kerran 27.9.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä, jonka seurauksena puitejärjestelyyn lisättiin 68 uutta yksikköä Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksen 52 §, 23.12.2019 mukaisesti.

Dynaamisen puitejärjestelyn 2. avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely avattiin uusille tarjouksille toisen kerran 1.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 18.9.2020 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 24.9.2020.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 5.10.2020 klo 12:00, mennessä saapui yhteensä 55 tarjousta 44 eri palveluntuottajalta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia ja tulivat huomioiduiksi kohteittain tarjousvertailussa. Päätös on kunkin valitun tarjouksen osalta kuitenkin ehdollinen ja sopimukset voidaan allekirjoittaa vasta, kun tarjoaja on esittänyt kaikki hankintayksikön vaatimat todistukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena ainoastaan halvinta hintaa. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina, siten että ne vastaavat hankintayksiköiden määrittelemää laatutasoa.

Hyväksytyt tarjoukset liitetään osaksi dynaamista puitejärjestelyä hinnan mukaisessa järjestyksessä. Päivitetty vertailutaulukko koko dynaamisen puitejärjestelyn osalta on esitetty liitteessä 2.

Sopimus

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta tehdään palveluntuottajien kanssa sopimukset 1.1.2021 alkaen dynaamisen puitejärjestelyn päättymiseen 31.12.2022 saakka.

Aiemmin puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat jatkavat normaalisti tuottajina puitejärjestelyn päättymiseen saakka sopimustensa mukaisesti.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus Helsingin osalta kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Avaamisen yhteydessä hyväksytyt tarjoukset

2

Päivitetty vertailutaulukko

3

Hankintamenettelyn kuvaus

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Lastensuojelu

Liite 1
Liite 2

Hankintapalvelut

Liite 1
Liite 2

Palveluntuottajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566