Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (5) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus |
|
| |
| 08.07.2020 |
| |
|
|
| |
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja |
|
|
38 §
Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten asunnonmuutostöiden hankinta
HEL 2020-003106 T 02 08 03 00
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten asunnonmuutostöiden palveluntuottajiksi kohteittain seuraavat tarjoukset:
Märkätilojen muutostyöt
1. A. Halmelahti Oy
1. Grauline Oy
3. Juspek Oy
4. Parru-Yhtiöt Oy
Muut kuin märkätiloissa tehtävät asunnon muutostyöt
1. Toimiva HW Talo Oy
2. Grauline Oy
3. A. Halmelahti Oy
4. Juspek Oy
5. Parru-Yhtiöt Oy
Putkityöt
1. Juspek Oy
Sähkötyöt
1. R.J. Kinnunen Oy
2. Juspek Oy
Oven avauskoneistot sekä tarvittavat lukkomuutokset ja avauskoneistojen huoltotyöt
1. Turvaexpertit Helsinki Oy
2. Helsingin Lukkokeskus Oy
3. ANV Lukkopalvelu Oy
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kohteittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.9.2020 - 31.8.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 3 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-003106 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 76, 19.5.2020. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
Tarjouskilpailu
Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten asunnonmuutostöiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat puitejärjestelyyn.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 22.5.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Asunnonmuutostöiden hankinnan kohteena olivat:
1. Märkätilojen muutostyöt
2. Muut kuin märkätiloissa tehtävät asunnon muutostyöt
3. Putkityöt
4. Sähkötyöt
5. Oven avauskoneistot sekä tarvittavat lukkomuutokset ja avauskoneistojen huoltotyöt
Tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan kohteeseen.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 9.6.2020 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä ei määräaikaan mennessä esitetty ja tästä ilmoitettiin tarjouspyyntöön tutustuneille 9.6.2020.
Hankintayksikkö päätti vielä omatoimisesti täsmentää hankinnan kohteessa 5. Oven avauskoneistot sekä tarvittavat lukkomuutokset ja avauskoneistojen huoltotyöt tarjottavan urakkahinnan sisältöä erillisellä viestillä 18.6.2020, joka oli kaikkien tarjouspyyntöön tutustuneiden nähtävillä.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 29.6.2020 klo 10:00 mennessä saapui yhteensä 12 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
A. Halmelahti Oy
AM Security Oy
ANV Lukkopalvelu Oy
Grauline Oy
Helsingin Lukkokeskus Oy
Juspek Oy
Parru-Yhtiöt Oy
R.J. Kinnunen Oy
Toimiva HW Talo Oy
Turvaexpertit Helsinki Oy
Uudenmaan Lukitus ja Murtosuojaus
Viivin Virtapiiri Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 74.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan kyseisen lain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintatyöryhmä lähetti Turvaexpertit Helsinki Oy:lle tarjousta koskevan täsmennyspyynnön, jossa pyydettiin vahvistamaan kohteessa 5 tarjotun malliurakan hinnan sisältävän palvelun lisäksi myös tarjouspyynnön mukaisesti Dorma ED 100 tai vastaavan ovenavauskoneiston. Täsmennyspyynnössä pyydettiin myös ilmoittamaan malliurakan hintaan sisältyvän ovenavauskoneiston malli ja toimittamaan tästä tuote-esite. Turvaexpertit Helsinki Oy vastasi täsmennyspyyntöön määräaikaan mennessä ja toimitti tarjoushintaansa sisältyvän ovenavauskoneiston (Label Neptis-SMT-250) tuote-esitteet. Hankintatyöryhmän asiantuntija vieraili lisäksi Turvaexpertit Helsinki Oy:n toimipisteessä 3.7.2020 katselmoimassa tarjotun ovenavauskoneiston, jotta voitiin varmistua kyseisen mallin vastaavan tarjouspyynnössä ilmoitettua koneistoa. Saatujen tietojen perusteella hankintayksikkö totesi Turvaexpertit Helsinki Oy:n tarjouksen olevan tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia.
Hankintatyöryhmä lähetti ANV Lukkopalvelut Oy:lle tarjousta koskevan täsmennyspyynnön, jossa pyydettiin vahvistamaan kohteessa 5 tarjottuun malliurakkaan sisältyvän avauskoneiston mallin. ANV Lukkopalvelut Oy vahvisti määräaikaan mennessä tarjoushintaan sisältyvän avauskoneiston olevan tarjouspyynnön mukainen Dorma ED 100, joten tarjous todettiin tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaiseksi.
Käsiteltyjen täsmennyspyyntöjen jälkeen hankintayksikkö totesi kaikkien saapuneiden tarjousten olevan tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus vertailtavan hinnan perusteella, joka määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.
Jokaiseen hankinnan kohteeseen valittiin tarjouspyynnössä ilmoitettu enimmäismäärä tuottajia.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2020. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Lisätiedot
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
ilkka.paukkunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, minikilpailutus, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Vammaispalvelut ja isännöinti | Liite 1 |
Hankintapalvelut |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|