Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (1)

Rakentamispalveluliikelaitos

 

 

Kaupunkitekniikan ylläpito

 

 

 

03.12.2018

 

 

 

 

Yksikönjohtaja

 

 

 

 

27 §

Aluspalveluhankinta Hernesaaren lumenvastaanottopaikalla Helsingissä vuodelle 2019

HEL 2018-010267 T 02 08 02 00

Päätös

Yksikönjohtaja päätti, että Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskevat sopimukset tehdään Oy Österlund-Line Ab ja Ullanlinnan Traselex Oy kanssa ajaksi 1.1. - 31.12.2019. Yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon hoito 1:n tilaamaan edellä mainituilta puitesopimusurakoitsijoilta aluspalvelua sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo on 100 000 euroa (alv 0 %). Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen, Staran, Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus on julkaistu 5.10.2018 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Hankinnan kohteena ovat Helsingin rakentamispalvelun, Staran, Hernesaaren aluspalvelu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 17.10.2018 klo 12:00 saakka. Hankintaan liittyen ei esitetty kysymyksiä.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kaksi [2] tarjoajaa (tarjoajat ovat aakkosjärjestyksessä):

Oy Österlund Line Ab

Ullanlinnan Traselex Oy

Oikeuskäytännössä on katsottu, että tarjousmenettelyn kaikissa vaiheissa on noudatettava tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta ja avoimuuden periaatetta sen varmistamiseksi, jotta kaikilla tarjoajilla on samat mahdollisuudet tarjoustensa laatimisessa.

Tarjouspyynnössä tarjousten jättämiselle asetetun määräajan noudattaminen varmistaa sen, että kaikilla tarjoajilla on sama aika tarjousten valmisteluun tarjouspyyntöilmoituksen julkaisemisen jälkeen.

Tarjouspyynnössä on todettu, että tarjoukset tulee toimittaa viimeistään 2.11.2018 klo 12:00 (Suomen aikaan) mennessä sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/stara.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouslomakkeen kohtien 1–3 osalta.

Tarkastamisen jälkeen kaikkien tarjouksensa jättäneiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset sekä toimittaneen pyydetyt asiakirjat ja selvitykset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin kunkin tarjouksen osalta.

Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja toimittajien valinta

Tarjouksia vertailtiin hinnan perusteella. Toimittajia ilmoitettiin valittavaksi puitejärjestelyyn vähintään kolme hyväksytyn tarjouksen jättäneistä. Tarjouksen vertailun perusteella muodostui puitejärjestelylle niin sanottu etusijajärjestys. Puitejärjestelyn etusijajärjestyksen perusteena on halvin hinta. Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Hankintasopimus puitetoimittajien ja hankintayksikön välille ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. Ennen tätä päätöstä on selvitetty kunkin toimijan osalta, ettei kenelläkään toimijoista ole liiketoimintakieltoja. Ennen sopimuksen allekirjoitusta selvitetään tilaajavastuulain mukaiset asiat.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätiedot

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39616

jake.hakulinen(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Asianosaiset

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1570

Talttakuja 1

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 70

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566