Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (1) |
Rakentamispalveluliikelaitos |
|
| |
Kaupunkitekniikan ylläpito |
|
| |
| 03.12.2018 |
| |
|
|
| |
Yksikönjohtaja |
|
| |
27 §
Aluspalveluhankinta Hernesaaren lumenvastaanottopaikalla Helsingissä vuodelle 2019
HEL 2018-010267 T 02 08 02 00
Päätös
Yksikönjohtaja päätti, että Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskevat sopimukset tehdään Oy Österlund-Line Ab ja Ullanlinnan Traselex Oy kanssa ajaksi 1.1. - 31.12.2019. Yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon hoito 1:n tilaamaan edellä mainituilta puitesopimusurakoitsijoilta aluspalvelua sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo on 100 000 euroa (alv 0 %). Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen, Staran, Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus on julkaistu 5.10.2018 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.
Hankinnan kohteena ovat Helsingin rakentamispalvelun, Staran, Hernesaaren aluspalvelu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 17.10.2018 klo 12:00 saakka. Hankintaan liittyen ei esitetty kysymyksiä.
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kaksi [2] tarjoajaa (tarjoajat ovat aakkosjärjestyksessä):
Oy Österlund Line Ab
Ullanlinnan Traselex Oy
Oikeuskäytännössä on katsottu, että tarjousmenettelyn kaikissa vaiheissa on noudatettava tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta ja avoimuuden periaatetta sen varmistamiseksi, jotta kaikilla tarjoajilla on samat mahdollisuudet tarjoustensa laatimisessa.
Tarjouspyynnössä tarjousten jättämiselle asetetun määräajan noudattaminen varmistaa sen, että kaikilla tarjoajilla on sama aika tarjousten valmisteluun tarjouspyyntöilmoituksen julkaisemisen jälkeen.
Tarjouspyynnössä on todettu, että tarjoukset tulee toimittaa viimeistään 2.11.2018 klo 12:00 (Suomen aikaan) mennessä sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/stara.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouslomakkeen kohtien 1–3 osalta.
Tarkastamisen jälkeen kaikkien tarjouksensa jättäneiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset sekä toimittaneen pyydetyt asiakirjat ja selvitykset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin kunkin tarjouksen osalta.
Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja toimittajien valinta
Tarjouksia vertailtiin hinnan perusteella. Toimittajia ilmoitettiin valittavaksi puitejärjestelyyn vähintään kolme hyväksytyn tarjouksen jättäneistä. Tarjouksen vertailun perusteella muodostui puitejärjestelylle niin sanottu etusijajärjestys. Puitejärjestelyn etusijajärjestyksen perusteena on halvin hinta. Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.
Hankintasopimus puitetoimittajien ja hankintayksikön välille ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. Ennen tätä päätöstä on selvitetty kunkin toimijan osalta, ettei kenelläkään toimijoista ole liiketoimintakieltoja. Ennen sopimuksen allekirjoitusta selvitetään tilaajavastuulain mukaiset asiat.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Lisätiedot
Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39616
jake.hakulinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1570 | Talttakuja 1 | +358 9 310 17000 | 0201256-6 | FI7081199710000581 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 70 | Faksi |
| Alv.nro |
stara@hel.fi | http://www.hel.fi/stara |
|
| FI02012566 |
|
| |||