Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (1)

Rakentamispalveluliikelaitos

 

 

Kaupunkitekniikan ylläpito

 

 

 

12.12.2017

 

 

 

 

Yksikönjohtaja

 

 

 

 

13 §

Aluspalveluhankinta Hernesaaren lumenvastaanottopaikalla Helsingissä vuodelle 2018

HEL 2017-012074 T 02 08 02 00

Päätös

Yksikönjohtajaa päätti, että Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskevat sopimukset tehdään Meritaito Oy, Oy Österlund-Line Ab ja Ullanlinnan Traselex Oy kanssa ajaksi 1.1. - 31.12.2018.

Yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikoiden ylläpidon hoito 1:n tilaamaan edellä mainituilta puitesopimusurakoitsijoilta aluspalvelua sopimuskauden aikana tarpeen mukaan.

Hankinnan ennakoitu arvo on 100 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella, jota ennen tai jonka yhteydessä selvitetään tilaajavastuulain mukaiset asiat.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Staran) Hernesaaren aluspalvelun hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus on julkaistu 9.11.2017 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoitus on päätöksen liitteenä.

Hankinnan kohteena ovat Helsingin rakentamispalvelun, Staran, Hernesaaren aluspalvelu. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 26.11.2017 klo 00:00 mennessä. Hankinnasta esitettiin yksi lisäkysymys koskien aluksen säilytysmahdollisuutta ja siihen annettiin vastaus kaikkien tarjoajien nähtäväksi.

Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 11.12.2017 klo 12:00 mennessä.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.

Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kolme [3] tarjoajaa (tarjoajat ovat aakkosjärjestyksessä):

Meritaito Oy

Oy Österlund Line Ab

Ullanlinnan Traselex Oy

 

Oikeuskäytännössä on katsottu, että tarjousmenettelyn kaikissa vaiheissa on noudatettava tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta ja avoimuuden periaatetta sen varmistamiseksi, jotta kaikilla tarjoajilla on samat mahdollisuudet tarjoustensa laatimisessa.

Tarjouspyynnössä tarjousten jättämiselle asetetun määräajan noudattaminen varmistaa sen, että kaikilla tarjoajilla on sama aika tarjousten valmisteluun tarjouspyyntöilmoituksen julkaisemisen jälkeen.

Tarjouspyynnössä on todettu, että tarjoukset tulee toimittaa viimeistään 11.12.2017 klo 12:00 (Suomen aikaan) mennessä sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi/stara.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouslomakkeen kohtien 1–2 osalta.

Tarkastamisen jälkeen kaikkien tarjouksensa jättäneiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset sekä toimittaneen pyydetyt asiakirjat ja selvitykset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin kunkin tarjouksen osalta.

Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja toimittajien valinta

Tarjouksia vertailtiin hinnan perusteella. Toimittajia ilmoitettiin valittavaksi puitejärjestelyyn vähintään kolme hyväksytyn tarjouksen jättäneistä. Tarjouksen vertailun perusteella muodostui puitejärjestelylle niin sanottu etusijajärjestys. Puitejärjestelyn etusijajärjestyksen perusteena on halvin hinta. Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Hankintasopimus puitetoimittajien ja hankintayksikön välille ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen. Ennen tätä päätöstä on selvitetty kunkin toimijan osalta, ettei kenelläkään toimijoista ole liiketoimintakieltoja. Ennen sopimuksen allekirjoitusta selvitetään tilaajavastuulain mukaiset asiat.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätiedot

Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 310 78342

tero.koppinen(a)hel.fi

 

Sami Aherva

 

yksikönjohtaja

 

Liitteet

1

HEL 2017-012074 - Tarjouspyyntö

2

Hel 2017-012074 Avauspöytäkirja

3

HEL 2017-012074 - Tarjousten vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1
Liite 2
Liite 3

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1570

Talttakuja 1

+358 9 310 17000

0201256-6

FI7081199710000581

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 70

Faksi

 

Alv.nro

stara@hel.fi

http://www.hel.fi/stara

 

 

FI02012566