Kaupunkiympäristön toimiala

23.09.2019

Pelastuskomentaja

34 §

Helsingin pelastuslaitoksen lausunto, ulkoisten pelastussuunnitelmien harjoitusohje, Sisäministeriö

HEL 2019-009351 T 09 00 00

SM DNo-2018-2173

Päätös

Helsingin pelastuslaitos on tutustunut otsikon mukaiseen lausuntopyyntöön ja siihen liittyviin asiakirjoihin.

Helsingin pelastuslaitos toteaa Ulkoisten pelastussuunnitelmien laadintaohjeen liitteineen olevan varsin hyvin valmisteltu sekä laadukasta tekoa. Laadintaohje tulee varmasti yhdenmukaistamaan käytäntöjä sekä toimintatapoja valtakunnallisella tasolla. Valmiit asiakirjapohjat tarjoat erittäin hyvän mahdollisuuden hyödyntää laadintaohjetta konkreettisesti. Ne myöskin osaltaan helpottavat valvontaviranomaisen sekä muiden ulkoisten pelastussuunnitelmien harjoitusprosesseihin liittyvien tahojen toimintaa. Erityisen hyvänä laadintaohjeessa näyttäytyy varsinaista harjoitusta seuraavan arviointi- ja kehittämisvaiheen esille tuominen. Harjoituksen perimmäinen tarkoitus on kuitenkin suunnitelmien ja toiminnan sen hetkisen tason todentaminen sekä niiden kehittäminen.

Harjoitusohje on ymmärrettävästikin laadittu niin sanotusti yleispäteväksi ja siinä esitetyt käytänteet, kuten kokoustaajuudet palvelevat hyvin suurinta osaa kohteista. Kemikaalilainsäädännön kautta on kuitenkin noussut ulkoisten pelastussuunnitelmien laadintavelvollisiksi kohteiksi sellaisia tuotantolaitoksia, joissa velvoite perustuu ainoastaan yhteen kemikaaliin. Näissä tapauksissa ei kuitenkaan ole mahdollista huomioida kyseisen kemikaalin varastointitapaa tai varsinkaan varaston sijaintia, vaikka nimenomaan edellä mainituilla seikoilla monesti poistetaan suuronnettomuuden mahdollisuus. Kyseisissä kohteissa harjoituksen järjestäminen onkin haastavaa, sillä siellä käytettävien suuronnettomuusskenaarioiden määrä on sangen vähäinen. Näin ollen harjoitukset toistavat näissä kohteissa toistuvasti itseään. Tämä on kuitenkin sellainen seikka, jota ei voida harjoitusohjeessa ratkaista, vaan se vaatisikin kohteiden määräytymiskriteereiden uudelleentarkastelua.

Kari Ursin, palomestari, puhelin: 31030114

kari.ursin(a)hel.fi