Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Talous- ja konserniohjaus | 19.06.2019 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
51 §
Pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinnan väliaikaisjärjestely markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi
HEL 2019-000024 T 02 08 01 00
Päätös
Vs. hankintajohtaja päätti, että pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavan toimittajan kanssa:
- Diversey Suomi Oy (2451321-4)
Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 625 000 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.
Päätöksen perustelut
Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 29.5.2019 pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian 28.3.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön H006-19, HEL 2019-000024.
Hankintajohtajan päätöksestä 29.5.2019 on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Tätä hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Hankinnassa on kyse sellaisen hyödykkeen yhteishankinnasta, jota Helsingin kaupunkikonsernissa tarvitaan koko markkinaoikeuskäsittelyn ajan tehtävien hoitamiseen.
Väliaikaisjärjestely tehdään nykyisen toimittajan Diversey Suomi Oy:n kanssa logistisista ja ajankäytöllisistä tarkoituksenmukaisuussyistä. On välttämätöntä, että tavarahankinnat toimivat ilman katkosta, jollainen syntyisi, jos pesu- ja puhdistusaineiden täyttöjärjestelmiä ja muita logistisia käyttöjärjestelmiä jouduttaisiin tässä vaiheessa vaihtamaan.
Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankintapäätöstä 11.6.2019 koskeva valitus on markkinaoikeuden ratkaisulla hylätty tai kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Vs. hankintajohtaja hoitaa virkamääräyksen mukaisesti hankintajohtajan tehtäviä tämän poissaollessa.
Lisätiedot
Minna Vinni, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031544
minna.vinni(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|