Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 11.01.2022 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
3 §
Kameravalvontajärjestelmät sekä niihin liittyvien palveluiden yhteishankinta
HEL 2021-011363 T 02 08 01 00
H077-21
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset kameravalvontajärjestelmien puitejärjestelyyn kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina etusijajärjestyksessä:
1. Stanley Security Oy (1936772-6)
2. Certego Oy (2127363-0)
3. Caverion Suomi Oy - Turvaratkaisut (0146519-2)
4. BLC TUrva Oy (1567723-3)
5. Loihde Trust Oy (0863729-2)
6. Palmia Oy (2653762-3)
Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden (1) vuoden mittaista optiokautta, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 4 000 000 euroa.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 5.11.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H077-21, Dnro HEL 2021-011363. Kameravalvontajärjestelmät sekä niihin liittyvien palveluiden yhteishankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 7.11.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 7.12.2021. Määräaikaan mennessä saapui 8 tarjousta: Stanley Security Oy (19367726), Certego Oy (2127363-0), Caverion Suomi Oy - Turvaratkaisut (0146519-2), BLC TUrva Oy (1567723-3), Loihde Trust Oy (0863729-2), Palmia Oy (FI26537623), Suomen Turvasuojaus Oy (FI24384643) ja Turvakolmio Group Oy (2681783-6)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot sekä liitteessä ESPD on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta BLC Turva Oy:n ja Certego Oy:n pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille sekä hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden / palveluiden on pitänyt täyttää.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Eniten vertailupisteitä saaneet tarjoukset valitaan mukaan puitejärjestelyyn.
Tarjouspyynnön kohdan ”Päätöksen perusteet” mukaan hinnan painoarvo on 50 % ja laadun 50 %. Puitejärjestelyyn valitaan kuusi (6) toimittajaa.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 1) sekä Laatuvertailun perustelut (liite 2).
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Matti Virkkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 044 050 8930
matti.virkkunen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Vertailutaulukko |
2 | Liite 2 Laatuvertailun perustelut |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|