Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (4) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 07.05.2021 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
34 §
Lukitus- ja kulunvalvontajärjestelmien yhteishankinta
HEL 2021-000616 T 02 08 02 00
H002-21
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset lukitus- ja kulunvalvontajärjestelmien puitejärjestelyyn kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina etusijajärjestyksessä:
Osa-alue 1. Lukitusjärjestelmät ja komponentit:
1. Turvakolmio Group Oy (2681783-6)
2. Turvaexpertit Helsinki Oy (0747091-0)
3. Viria Security Oy (0863729-2)
4. AM Security Oy (0568679-3)
5. Certego Oy (2127363-0)
6. AM Lukkoasema Oy (1847069-2)
Osa-alue 2. Kulunvalvontajärjestelmät:
1. Viria Security Oy (0863729-2)
2. AVARN Security Oy (0108013-7)
3. Certego Oy (2127363-0)
4. Turvaexpertit Helsinki Oy (0747091-0)
5. AM Lukkoasema Oy (1847069-2)
6. Siemens Osakeyhtiö (0113901-2)
Osa-alue 3. Avaintenhallinta:
1. AM Security Oy (0568679-3)
2. Viria Security Oy (0863729-2)
Lisäksi hankintaan kuuluu kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen edeltävän sopimuskauden päättymistä.
Hankintajohtaja päätti hylätä tarjouskilpailusta Caverion Suomi Oy:n (0146519-2) tarjouksen, koska Caverion Suomi Oy:n tarjous ei sisältänyt vaadittua liitettä ”Liite 16 Osa-alue 2 Huoltotilausten laatuvertailu”.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 12 miljoonaa euroa.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.3.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H002-21, Dnro HEL2021-000616. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 17.3.2021 sekä korjattu hankintailmoitus 3.4.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.4.2021. Määräaikaan mennessä saapui 11 tarjousta: AM Lukkoasema Oy, AM Security Oy, Avain-Asema Oy, AVARN Security Oy, Caverion Suomi Oy, Certego Oy, Siemens Osakeyhtiö, Turvaexpertit Helsinki Oy, Turvakolmio Group Oy, Viria Security Oy, Visma Megaflex Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot sekä liitteessä ESPD on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille sekä palveluille laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien tuotteiden ja palveluiden on pitänyt täyttää.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Caverion Suomi Oy:n tarjousta. Caverion Suomi Oy:n tarjous ei sisältänyt vaadittua liitettä ”Liite 16 Osa-alue 2 Huoltotilausten laatuvertailu”. Lisäksi Caverion Suomi Oy on vastannut ”EI” kohtaan: ” Tarjoaja tarjoaa osa-alueelle 1 Lukitusjärjestelmät ja muut komponentit JA/TAI osa-alueelle 2 Kulunvalvontajärjestelmät”, jonka vuoksi hankintayksikkö ei saanut vahvistusta kohtaan: ”Tarjoaja vastaa siitä, että se noudattaa tulitöistä annettuja ohjeita sekä Tulitöiden paloturvallisuus standardia SFS 5900, jonka tavoitteena on vahinkojen torjuminen tilapäisillä tulityöpaikoilla.” Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Caverion Suomi Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.
Hankintayksikkö on 23.4.2021 pyytänyt AM Security Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen osa-aluetta 3 Avaintenhallinta annetun tarjouksen hinnoista ja kustannuksista. Hankintayksikkö on vastaanottanut selvityksen 27.4.2021 ja todennut, vastaus selvittää riittävästi tarjouksen hintarakennetta eikä yhtiö ole vastauksen perusteella myöskään rikkonut ympäristö-, sosiaali- tai työlainsäädännön velvoitteita.
Tarjousten vertailu
Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Eniten vertailupisteitä saaneet tarjoukset valitaan mukaan puitejärjestelyyn.
Tämä hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen.
Osa-alueessa 1: Tarjouspyynnön kohdan ”Päätöksenteon perusteet” mukaisesti hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun 50 %. Osa-alueelle 1 valitaan enintään 6 toimittajaa.
Osa-alueessa 2: Tarjouspyynnön kohdan ”Päätöksenteon perusteet” mukaisesti hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun 50 %. Osa-alueelle 2 valitaan enintään 6 toimittajaa.
Osa-alueessa 3: Tarjouspyynnön kohdan ”Päätöksenteon perusteet” mukaisesti hinnan painoarvo oli 95 % ja laadun 5 %. Osa-alueelle 3 valitaan enintään 2 toimittajaa.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 1) sekä Laatuvertailun perustelut (liite 2).
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Janina Riutta, Palvelupäällikkö
janina.riutta(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Vertailutaulukko |
2 | Liite 2 Laatuvertailun perustelut |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|