Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (4)

Kaupunginkanslia

 

 

Talous- ja suunnitteluosasto

 

 

Hankinnat ja kilpailuttaminen

31.03.2021

 

 

 

 

Hankintajohtaja

 

 

 

 

24 §

Brändipalvelujen yhteishankinta

HEL 2020-013121 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä brändipalvelujen hankinnassa kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina seuraavat tarjoukset:

1. hasan-ryhmä (Frankly Partners Oy ja Hasan & Partners Oy)

2. Wörks Oy

3. Republic of Communications Oy.

Lisäksi hankintaan kuuluu kahden vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 1 000 000 euroa mukaan lukien mahdollinen optiokausi.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet sekä tilaajavastuulain mukaiset selvitykset. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 3.12.2020 päivättyyn osallistumispyyntöön H071-20, HEL 2020-013121. Brändipalvelujen hankinta on toteutettu rajoitetulla menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 5.12.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika osallistumishakemusten jättämiselle päättyi 15.1.2021. Määräaikaan mennessä saapui 10 osallistumishakemusta: Avidly Oyj, Ellun Kanat Oy, hasan-ryhmä (Frankly Partners Oy ja Hasan & Partners Oy), Hansdotter Oy, Kaski Creative Agency Oy, Kuudes & Vapa Media (Kuudes Kerros Helsinki Oy ja Vapa Media Oy), Mirum Agency, Oy SEK Ab, Republic of Communications Oy ja Wörks Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta liian vaikeaa.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastaminen

Osallistumispyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Osallistumishakemusten vertailu

Osallistumispyynnössä on ilmoitettu, että tarjouskilpailuun valitaan 5 tarjoajaa. Jos soveltuvia ehdokkaita on enemmän kuin 5, hankintayksikkö vertailee ehdokkaita osallistumispyynnössä ilmoitettujen valintakriteerien mukaisesti ja valitsee 5 parasta ehdokasta tarjoajiksi. Ehdokkaiden arviointikriteerinä on: Kuinka selkeästi referenssit osoittavat ehdokkaan osaamista yhteiskunnallisesti vaikuttavista toimeksiannoista (sosiaalisesti, taloudellisesti, ekologisesti vastuulliset toimeksiannot) ja kuinka selkeästi referenssit tuovat esiin toimeksiannon tuloksellisuuden kohderyhmissä.

Osallistumishakemusten vertailu perusteluineen on liitteenä 1. Vertailun perusteella tarjouspyyntö lähettiin 5 eniten pisteitä saaneelle ehdokkaalle: hasan-ryhmä, Kuudes & Vapa Media, Wörks Oy, Oy SEK Ab ja Republic of Communications Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Määräaikaan 17.2.2021 mennessä saapui 4 tarjousta: hasan-ryhmä, Kuudes & Vapa Media, Wörks Oy ja Republic of Communications Oy.

Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, johon valitaan 3 palveluntuottajaa. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön mukaan hinnan painoarvo on 40 pistettä ja laadun 60 pistettä. Laadun osalta arviointikriteereinä ovat

- kuinka selkeästi tiimin osaamisessa näkyy yhteiskunnallisesti merkityksellinen tekeminen ja edelläkävijyys palvelukuvauksen mukaisissa brändipalveluissa, 30 pistettä

- kuinka selkeästi ja hyvin ideakonseptissa näkyy osallistavuus, tunteisiin vetoaminen ja globaali vaikuttavuus, 30 pistettä.

Tarjousten vertailu perusteluineen on liitteenä 2. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat tehneet ensisijaisuusjärjestyksessä 1. hasan-ryhmä (Frankly Partners Oy ja Hasan & Partners Oy), 2. Wörks Oy ja 3. Republic of Communications Oy.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätiedot

Raili Alanko, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031764

raili.alanko(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1 Osallistumishakemusten vertailu H071-20

2

Liite 2 Tarjousten vertailu H071-20

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Osallistumishakemuksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1
Liite 2

Tiedoksi

Osallistumishakemuksen jättäneet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566