Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (2)

Kaupunginkanslia

 

 

Talous- ja suunnitteluosasto

 

 

Hankinnat ja kilpailuttaminen

04.03.2021

 

 

 

 

Hankintajohtaja

 

 

 

 

17 §

Kertakäyttöastioiden yhteishankinnan väliaikaisjärjestely markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

HEL 2020-009917 T 02 08 01 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti, että kertakäyttöastioiden yhteishankinnat hankintaohjelma yhden (1) osalta tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavan toimittajan kanssa:

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 12.2.2021 kertakäyttöastioiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian 27.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H020-20, HEL 2020-009917. Hankinnasta on tehty myös korjausilmoitus 18.12.2020.

- VeliMark Oy (2246772-8)

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 300 000 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.

Päätöksen perustelut

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 12.2.2021 kertakäyttöastioiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian 27.11.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H020-20, HEL 2020-009917. Hankinnasta on tehty myös korjausilmoitus 18.12.2020.

Hankintajohtajan päätöksestä 12.2.2021 on hankintaohjelma yhden (1) osalta tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Tätä hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.
Hankinnassa on kyse sellaisen hyödykkeen yhteishankinnasta, jota Helsingin kaupunkikonsernissa tarvitaan koko markkinaoikeuskäsittelyn ajan tehtävien hoitamiseen.

Väliaikaisjärjestely tehdään VeliMark Oy:n kanssa. Helsingin kaupungin nykyinen sopimus kertakäyttöastioista on päättynyt ja tarkoituksenmukaisinta on solmia väliaikainen järjestely hankintamenettelyn H0202-20 voittaneen tarjoajan kanssa.

Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankinta-päätöstä 12.2.2021 koskeva valitus hankintaohjelma yhden (1) osalta on markkinaoikeuden ratkaisulla hylätty tai kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kanslia-päällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viran-haltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätiedot

Minna Vinni, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031544

minna.vinni(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566