Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (2)

Kaupunginkanslia

 

 

Talous- ja suunnitteluosasto

 

 

Hankinnat ja kilpailuttaminen

03.12.2020

 

 

 

 

Hankintajohtaja

 

 

 

 

210 §

Pehmopapereiden yhteishankinta

HEL 2020-009360 T 02 08 01 00

H076-20

Päätös

Hankintajohtaja päätti keskeyttää pehmopapereiden yhteishankinnan osa-alueen 1 (WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet) osalta hankintaa tekemättä.

Päätöksen perustelut

Pehmopapereiden yhteishankinnan kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian hankinnat ja kilpailuttaminen –yksikön 24.8.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H076-20. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.08.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntöä korjattiin korjausilmoituksella 09.09.2020 ja 13.09.2020.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.09.2020. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta:

- OY Essity Finland AB,

- Velimark Oy ja

- Pamark Oy

Osa-alueelle 1 puitejärjestelyyn valittiin toimittajat sähköisellä huutokaupalla. Kaikki alustavan tarjouksen jättäneet tarjoajat kutsuttiin mukaan huutokauppaan. Huutokauppa alkoi 09.10.2020 klo 09:00 ja päättyi 09.10.2020 klo 11:00.

Sähköisessä huutokaupassa tarjouspyynnön määrittelyvaiheessa hankintayksikön toimesta valittu vertailuperuste, halvin hinta, on vaihtunut poikkeuksellisen järjestelmävirheen johdosta huutokaupan julkaisuvaiheessa volyymipainotteiseen hinnoitteluun. Tämä on aiheuttanut virheen vertailuperusteissa ja johtanut siihen, että huutokaupan aikaiset sijoitukset ovat näkyneet tarjoajille huutokaupan aikana virheellisesti. Virhe ei kilpailutusjärjestelmän toimittaja Cloudia Oy:stä saadun tiedon mukaan ole vaikuttanut vertailutaulukon laskentakaavaan. Hankintamenettelyyn virhe on kuitenkin vaikuttanut antamalla tarjouspyynnössä ilmoitetun vastaisesti menettelyn aikana virheellisen sijoittumistiedon, mikä on ollut ristiriidassa vertailussa saatuun tulokseen.

Hankintamenettelyssä tapahtuneen yllä kuvatun menettelyllisen virheen vuoksi hankintamenettely keskeytetään osa-alueen 1 osalta.

Hankinnasta tullaan järjestämään uusi tarjouskilpailu.

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Lisätiedot

Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin

janina.riutta(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Asianosaiset

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566