Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 03.12.2020 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
210 §
Pehmopapereiden yhteishankinta
HEL 2020-009360 T 02 08 01 00
H076-20
Päätös
Hankintajohtaja päätti keskeyttää pehmopapereiden yhteishankinnan osa-alueen 1 (WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet) osalta hankintaa tekemättä.
Päätöksen perustelut
Pehmopapereiden yhteishankinnan kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian hankinnat ja kilpailuttaminen –yksikön 24.8.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H076-20. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.08.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntöä korjattiin korjausilmoituksella 09.09.2020 ja 13.09.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.09.2020. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta:
- OY Essity Finland AB,
- Velimark Oy ja
- Pamark Oy
Osa-alueelle 1 puitejärjestelyyn valittiin toimittajat sähköisellä huutokaupalla. Kaikki alustavan tarjouksen jättäneet tarjoajat kutsuttiin mukaan huutokauppaan. Huutokauppa alkoi 09.10.2020 klo 09:00 ja päättyi 09.10.2020 klo 11:00.
Sähköisessä huutokaupassa tarjouspyynnön määrittelyvaiheessa hankintayksikön toimesta valittu vertailuperuste, halvin hinta, on vaihtunut poikkeuksellisen järjestelmävirheen johdosta huutokaupan julkaisuvaiheessa volyymipainotteiseen hinnoitteluun. Tämä on aiheuttanut virheen vertailuperusteissa ja johtanut siihen, että huutokaupan aikaiset sijoitukset ovat näkyneet tarjoajille huutokaupan aikana virheellisesti. Virhe ei kilpailutusjärjestelmän toimittaja Cloudia Oy:stä saadun tiedon mukaan ole vaikuttanut vertailutaulukon laskentakaavaan. Hankintamenettelyyn virhe on kuitenkin vaikuttanut antamalla tarjouspyynnössä ilmoitetun vastaisesti menettelyn aikana virheellisen sijoittumistiedon, mikä on ollut ristiriidassa vertailussa saatuun tulokseen.
Hankintamenettelyssä tapahtuneen yllä kuvatun menettelyllisen virheen vuoksi hankintamenettely keskeytetään osa-alueen 1 osalta.
Hankinnasta tullaan järjestämään uusi tarjouskilpailu.
Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Lisätiedot
Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin
janina.riutta(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|