Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 05.11.2020 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
201 §
Pehmopapereiden yhteishankinta
HEL 2020-009360 T 02 08 01 00
H076-20
Päätös
Hankintajohtaja päätti valita seuraavat tarjoukset pehmopapereiden yhteishankinnassa neljäksi vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana:
Osa-alue 1 WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet:
OY Essity Finland AB (y-tunnus 0165027-5)
Velimark Oy (y-tunnus 2246772-8)
Pamark Oy (y-tunnus 0601684-7)
Osa-alue 2 Annos- ja lautasliinat:
Pamark Oy (y-tunnus 0601684-7)
Osa-alueella 1 puitejärjestelyn ensisijainen toimittaja on OY Essity Finland AB seuraavaan minikilpailutukseen asti.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 2 240 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 24.08.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H076-20, Dnro HEL 2020-009360. Pehmopapereiden yhteishankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.08.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntöä korjattiin korjausilmoituksella 09.09.2020 ja 13.09.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.09.2020. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: OY Essity Finland AB, Velimark Oy ja Pamark Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot ja ESPD-lomakkeessa on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Sähköinen huutokauppa ja tarjousten vertailu:
Osa-alueelle 1 puitejärjestelyyn valittiin toimittajat sähköisellä huutokaupalla. Kaikki alustavan tarjouksen jättäneet tarjoajat kutsuttiin mukaan huutokauppaan. Huutokauppa alkoi 09.10.2020 klo 09:00 ja päättyi 09.10.2020 klo 11:00.
Puitejärjestelyyn valitaan kolme huutokaupan perusteella kokonaistaloudellisesti edullisinta toimittajaa. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kolme kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta on tehnyt ja puitejärjestelyyn osa-alueelle 1 valitaan OY Essity Finland AB, Velimark Oy ja Pamark Oy.
Halvimman tarjouksen jättänyt Oy Essity Finland AB on osa-alueella 1 ensisijainen toimittaja seuraavaan minikilpailutukseen saakka.
Tilaaja varaa oikeuden minikilpailuttaa sähköistä huutokauppaa käyttäen puitejärjestelyyn valitut toimittajat 1-3 kertaa sopimuskauden aikana.
Osa-alueelle 2 tuli vain yksi tarjous, joten tarjousvertailua ei voida suorittaa. Osa-alueelle 2 toimittajaksi valittiin Pamark Oy.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta:
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin
janina.riutta(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|