Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 16.10.2020 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
198 §
Toimisto- ja koulutarvikkeet 2020-2022 (2024), yhteishankinta
HEL 2019-012616 T 02 08 01 00
H038-19
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina:
RCK Finland Oy (2536881-3)
- Toimistotarvikkeet (Osa-alue 1)
- IT- ja tulostintarvikkeet (Osa-alue 3)
- Ergonomiatarvikkeet (Osa-alue 4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
- Koulu- ja askartelutarvikkeet (Osa-alue 2)
Lisäksi hankintaan kuuluu yksi (1) kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 5 400 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 17.6.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H038-19, Dnro HEL 2019-012616. Toimisto- ja koulutarvikkeet 2020-2022 (2024) - hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 18.6.2020 sekä korjausilmoitus 7.7.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.08.2020.
Määräaikaan mennessä saapui 8 tarjousta:
- Oriental Nordic Oy (Toimistotarvikkeet, Koulu- ja askartelutarvikkeet)
- Dustin Finland Oy (IT- ja tulostintarvikkeet)
- Lekolar-Printel Oy (Koulu- ja askartelutarvikkeet)
- Staples Finland Oy (Toimistotarvikkeet, Koulu- ja askartelutarvikkeet, IT- ja tulostintarvikkeet, Ergonomiatarvikkeet)
- Tevella Oy (Koulu- ja askartelutarvikkeet)
- Lyreco Finland Oy (Toimistotarvikkeet, IT- ja tulostintarvikkeet, Ergonomiatarvikkeet)
- RCK Finland Oy (Toimistotarvikkeet, IT- ja tulostintarvikkeet, Ergonomiatarvikkeet)
- Wulff Oy (Toimistotarvikkeet, IT- ja tulostintarvikkeet, Ergonomiatarvikkeet)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot sekä ESPD- liitteessä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu ja tarjoajat täyttävät edellytykset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä). Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Hankintayksikkö on 17.9.2020 pyytänyt RCK Finland Oy:ltä ja Lekolar-Printel Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen annetun tarjouksen hinnoista. Hankintayksikkö on vastaanottanut selvityksen Lekolar-Printel Oy:ltä 21.9.2020, RCK Finland Oy:ltä 22.9.2020 ja todennut, että vastaukset selvittävät riittävästi annettujen tarjousten hintarakennetta eikä kumpikaan yhtiöistä ole vastauksen perusteella myöskään rikkonut ympäristö-, sosiaali- tai työlainsäädännön velvoitteita.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.
Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on tehnyt:
Osa-alue 1 RCK Finland Oy
Osa-alue 2 Lekolar-Printel Oy
Osa-alue 3 RCK Finland Oy
Osa-alue 4 RCK Finland Oy
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Elisa Selki-Rocchi, palvelupäällikkö, puhelin
elisa.selki-rocchi(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|