Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunginkanslia

 

 

Talous- ja suunnitteluosasto

 

 

Hankinnat ja kilpailuttaminen

24.08.2020

 

 

 

 

Hankintajohtaja

 

 

 

 

175 §

Työajon pysäköinnin mobiilimaksaminen

HEL 2020-004530 T 02 08 02 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä ParkMan Oy:n (2320069-7) tarjouksen työajon pysäköinnin mobiilimaksamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Sopimus tehdään määräaikaisena kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen
sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana irtisanomisehdoin.

Hankintajohtaja päätti hylätä IGL-Technologies Oy:n (2304284-49) tarjouksen, koska IGL-Technologies Oy ei toimittanut raporttia järjestelmän hyväksyttävästä auditoinnista annetussa määräajassa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 380 000 euroa.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.4.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H036-19, HEL 2020-004530. Työajon pysäköinnin mobiilimaksamisen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 16.4.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 19.5.2020. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: EasyPark Oy, IGL-Technologies Oy ja Parkman Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan on toimitettava raportti hyväksytystä auditoinnista. Auditointi on suoritettava hyväksytysti viimeistään 21 vuorokauden kuluessa siitä, kun hankintayksikkö on ilmoittanut tarjoajalle, että se näyttäisi voittavan tarjouskilpailun, ja tähän liittyvästä auditointitarpeesta.

Mikäli voittava toimittaja ei läpäise auditointia, hankintayksiköllä on oikeus hylätä tarjous tarjouspyynnön vastaisena ja siirtyä tarjouskilpailussa seuraavaksi tulleeseen tarjoajaan.

IGL-Technologies Oy ei toimittanut raporttia hyväksytystä auditoinnista annettuun määräaikaan mennessä. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä IGL-Technologies Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on ParkMan Oy.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätiedot

Raili Alanko, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031764

raili.alanko(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailu H036-20

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566