Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 24.08.2020 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
175 §
Työajon pysäköinnin mobiilimaksaminen
HEL 2020-004530 T 02 08 02 00
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä ParkMan Oy:n (2320069-7) tarjouksen työajon pysäköinnin mobiilimaksamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Sopimus tehdään määräaikaisena kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen
sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana irtisanomisehdoin.
Hankintajohtaja päätti hylätä IGL-Technologies Oy:n (2304284-49) tarjouksen, koska IGL-Technologies Oy ei toimittanut raporttia järjestelmän hyväksyttävästä auditoinnista annetussa määräajassa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 380 000 euroa.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.4.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H036-19, HEL 2020-004530. Työajon pysäköinnin mobiilimaksamisen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 16.4.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 19.5.2020. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: EasyPark Oy, IGL-Technologies Oy ja Parkman Oy.
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan on toimitettava raportti hyväksytystä auditoinnista. Auditointi on suoritettava hyväksytysti viimeistään 21 vuorokauden kuluessa siitä, kun hankintayksikkö on ilmoittanut tarjoajalle, että se näyttäisi voittavan tarjouskilpailun, ja tähän liittyvästä auditointitarpeesta.
Mikäli voittava toimittaja ei läpäise auditointia, hankintayksiköllä on oikeus hylätä tarjous tarjouspyynnön vastaisena ja siirtyä tarjouskilpailussa seuraavaksi tulleeseen tarjoajaan.
IGL-Technologies Oy ei toimittanut raporttia hyväksytystä auditoinnista annettuun määräaikaan mennessä. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä IGL-Technologies Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimman laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen on ParkMan Oy.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Raili Alanko, palvelupäällikkö, puhelin: +358931031764
raili.alanko(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailu H036-20 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Tarjouksen jättäneet
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|