Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Talous- ja suunnitteluosasto |
|
| |
Hankinnat ja kilpailuttaminen | 16.04.2020 |
| |
|
|
| |
Hankintajohtaja |
|
|
136 §
Painotuotteiden painatuspalvelut 2020-2024
HEL 2020-000435 T 02 08 02 00
H002-20
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat toimittajat painotuotteiden painatuspalveluiden puitejärjestelyyn kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
1. Grano Oy (2197935-0)
2. Nextprint Oy (FI06798711)
3. Punamusta Oy (FI17359618)
Lisäksi hankintaan kuuluu kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 2 500 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 25.2.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H002-20 / HEL 2020-000435. Painotuotteiden painatuspalvelu hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 25.2.2020 sekä hankintailmoituksen korjausilmoitus 12.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.3.2020. Määräaikaan mennessä saapui 12 tarjousta: Grano Oy, Painotalo Plus Digital Oy, Waasa Graphics Oy, Nextprint Oy, Newprint Oy, Punamusta Oy, Edita Prima Oy, Painonet Oy, Niini Co Oy, As SpinPress, Savion Kirjapaino oy, Kirjapaino Markprint Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot sekä ESPD- liitteessä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu ja tarjoajat täyttävät edellytykset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille sekä sisältyvälle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä). Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Hankintayksikkö on 30.3.2020 pyytänyt Grano Oy:ltä hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen annetun tarjouksen hinnoista ja kustannuksista. Hankintayksikkö on vastaanottanut selvityksen 2.4.2020 ja todennut, vastaus selvittää riittävästi tarjouksen hintarakennetta eikä yhtiö ole vastauksen perusteella myöskään rikkonut ympäristö-, sosiaali- tai työlainsäädännön velvoitteita.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.
Hankittaville palvelulle on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena. Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) toimittajaa hinnaltaan halvinta laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen tehnyttä tarjoajaa (etusijajärjestyksessä):
1. Grano Oy (2197935-0)
2. Nextprint Oy (FI06798711)
3. Punamusta Oy (FI17359618)
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Lisätiedot
Krista-Marilla Foudila, Palvelupäällikkö, puhelin
krista.foudila(a)hel.fi
Liitteet
1 | vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Asianosaiset
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|