Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunginkanslia

 

 

Talous- ja suunnitteluosasto

 

 

Hankinnat ja kilpailuttaminen

16.01.2020

 

 

 

 

Hankintajohtaja

 

 

 

 

4 §

Kahvi- ja vesiautomaattipalveluiden hankinta

HEL 2019-010000 T 02 08 02 00

H061-19

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset kahvi- ja vesiautomaattipalveluiden puitejärjestelyyn kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina:

Osa-alue 1. Kahviautomaattipalvelut: JOBmeal Oy (0202563-1)

Osa-alue 2. Vesiautomaattipalvelut: Pelican Rouge Coffee Solutions Oy (19628156)

Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden (1) vuoden pituista optiokautta, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 1 600 000 euroa.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 2.12.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön H061-19 / HEL 2019-010000 Kahvi- ja vesiautomaattipalvelut. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 4.12.2019 sekä hankintailmoituksen korjausilmoitukset 17.12.2019 ja 18.12.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 7.1.2020 klo 12. Määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta: JOBmeal Oy ja Pelican Rouge Coffee Solutions Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot sekä ESPD- liitteessä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu ja tarjoajat täyttävät edellytykset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille sekä sisältyvälle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä). Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Tämä hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen 1. kahviautomaattipalvelut sekä 2. vesiautomaattipalvelut. Puitejärjestelyyn valitaan yksi (1) toimittaja per osa-alue

Osa-alueessa 1: Tarjouspyynnön kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit mukaisesti hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 1).

Osa-alueessa 2: Tarjouspyynnön kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit mukaisesti hinnan painoarvo oli 100 %. Osa-alueeseen 2 saapui vain yksi tarjous, joten vertailua ei voida suorittaa.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätiedot

Krista-Marilla Foudila, Palvelupäällikkö, puhelin

krista.foudila(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1 Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunginhallitus
Liite 1

Tiedoksi

Asianosaiset

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566