Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (3) |
Kaupunginkanslia |
|
| |
Elinkeino-osasto |
|
| |
| 12.03.2020 |
| |
|
|
| |
Elinkeinojohtaja |
|
|
10 §
6Aika – CircVol –hankkeessa laadittavan toimintamallin ja yritysfasilitoinnin asiantuntijapalveluiden hankinta
HEL 2020-001038 T 02 08 02 00
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Ramboll Oy:n tarjouksen 6Aika –CircVol -hankkeen asiantuntijapalveluiden kokonaisuudesta koskien yritysyhteistyön fasilitointia ja suosituksen laadintaa Helsingin kaupungin toimintamalliksi biotalouden teollisten ja urbaanien symbioosien vahvistamisessa.
Hankinnan kokonaisarvo on 54 000 euroa (alv 0 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010041402 (6Aika – CircVol).
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunki on partnerina 6Aika –CircVol -hankkeessa (2018–2020), jonka tavoitteena on mm. edistää teollisia sivuvirtoja hyödyntäviä liiketoimintaekosysteemejä. Helsingin kaupungin osatoteutuksessa (2019–2020) on tarkoitus kartoittaa ja vahvistaa biologisiin virtoihin tukeutuvaa yritysekosysteemiä Helsingin seudulla. Hanke toteutetaan kolmessa osakokonaisuudessa, joista hankinnan kohteena olevat asiantuntijapalvelut tukevat erityisesti kokonaisuutta 2:
1. Biologisiin virtoihin tukeutuvan bio- ja kiertotalouden yritysekosysteemin tunnistaminen ja tarpeiden kartoitus Helsingin seudulla (toteutettu 2019)
2. Suositus Helsingin kaupungin toimintamalliksi bio- ja kiertotalouden teollisten ja urbaanien symbioosien vahvistamisessa (2020)
3. Selvitys bio- ja kiertotalouden yritystoiminnan aluetarpeista Helsingissä sekä kehityskohteiden osoittaminen kaupunkisuunnittelussa (hankitaan erillisenä kokonaisuutena myöhemmin vuonna 2020)
Hankintailmoitus H009-20 CircVol-hankkeen konsulttiselvityksestä koskien asiantuntijapalveluiden viiden osatehtävän kokonaisuutta yritysyhteistyön fasilitoimiseksi ja toimintamallisuosituksen laatimiseksi julkaistiin 31.1.2020. Tarjousten määräaika oli 26.2.2020 klo 12:00. Tarjouksen jättivät seuraavat palveluntuottajat: Gaia Consulting Oy, FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy, Ramboll Oy ja Sweco Industry Oy. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki minimivaatimukset täyttyivät.
Kilpailutus toteutettiin ns. ranskalaisena urakkana, jossa hinta on määritelty. Tarjousten laatuvertailu perustui tarjouspyynnön (max 60 pistettä) ja resursoinnin (max 40 pistettä) arviointiin. Tarjousten vertailu toteutettiin arviointiryhmässä. Työn tilaajana on Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikkö.
Kaikki esitetyt työsuunnitelmat vastasivat tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia ja vakuuttivat palveluntarjoajan kyvyistä toteuttaa palvelukokonaisuus. Työsuunnitelmien laatua arvioitiin kolmen osatekijän suhteen: vastaavuus palvelukuvauksessa esitettyihin tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin, osoitettu perehtyneisyys pääkaupunkiseudun ja Helsingin kaupungin toimintaympäristöön sekä yrityspalveluiden järjestämiseen ja vakuuttavuus kaikkien viiden osatehtävän tuloksellisesta toteuttamisesta. Resursoinnista oli mahdollista saada pisteitä työn toteuttamiseen esitettyjen henkilötyöpäivien perusteella maksimissaan kolmen henkilön osalta, jotka täyttivät henkilöstölle asetetut kriteerit tarjouspyynnön kohdassa 3 sekä sellaisista tilaajan näkemyksen mukaan lisäarvoa tuovista työkaluista/-menetelmistä, joita ei oltu mainittu palvelukuvauksessa.
Paras työsuunnitelmien laatu oli Gaia Consulting Oy:n ja Ramboll Oy:n tarjouksissa, jotka vakuuttivat vahvimmin selkeydellään, realistisuudellaan ja vastaavuudellaan palvelukuvauksessa (liite 1) esitettyihin tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin. Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko on päätöksen liitteenä (liite 2). Arvioinnin tuloksena Ramboll Oy:n tarjous sai eniten pisteitä ja on kokonaistaloudellisesti edullisin.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 17.12.2019 § 260.
Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Lisätiedot
Heli Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 36349
heli.k.lehtinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Palvelukuvaus |
2 | Tarjousten pisteytys |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00170 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|