Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (3)

Kaupunginkanslia

 

 

Elinkeino-osasto

 

 

Työvoima ja maahanmuutto

30.11.2020

 

 

 

 

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

 

 

 

 

39 §

Hankinta, Saapujan opas - Newcomer’s guide

HEL 2020-011314 T 02 08 01 00

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti hyväksyä KK International Consulting tarjouksen Helsingin seudulle muuttaville ulkomaalaisille henkilöille suunnatun oppaan sisällön suunnittelusta ja tuottamisesta.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 11 000 euroa. Työn kustannukset veloitetaan Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hankkeelle vuodelle 2020 myönnetystä keskitetyn hanketoiminnan määrärahasta talousarviokohdasta 1 50 04, projektinumero 1095116002.

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston työvoima ja maahanmuutto -yksikön maahanmuuttoasiat-tiimin maahanmuuttopäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankinta koskee englanninkielistä Saapujan opasta, jonka tarkoituksena on toivottaa ulkomailta saapuva henkilö perheineen tervetulleeksi sekä helpottaa asettautumista uuteen kotipaikkaan. Julkaisu sisältää perustietoa Suomesta ja Helsingistä lähialueineen, tarjoaa tietoa jokapäiväisestä elämästä sekä tekee olemassa olevat palvelut paremmin näkyväksi. Opas palvelee maahan juuri saapuneita henkilöitä sekä Suomeen muuttamassa olevia henkilöitä ja heidän perheitään. Opasta voidaan jakaa myös osana kansainvälisten osaajien rekrytointia jo ennen maahan saapumista.

Hankittava palvelu on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista palvelua. Hankinnassa käytettiin kevennettyä kilpailutusta. Tarjouspyyntö lähetettiin 21.10.2020 pienhankintaportaalin/Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta.

Määräaikaan 6.11.2020 klo 16:00 mennessä saapui järjestelmään kaksi tarjousta: Return Ticket ja KK International Consulting. Tarjoukset käsiteltiin tarjouspyynnössä kuvatun menettelyn mukaisesti.

Tarjouksille asetettiin vähimmäisvaatimuksia, jotka määräajassa saapuneet tarjoukset täyttivät. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnön mukaisesti. Päätös perustuu vertailuun, jossa on huomioitu laadulliset tekijät liittyen toteuttamissuunnitelmaan ja työnäytteisiin sekä tarjottuun hintaan. (Arvioinnissa sovelletut kriteerit ja painoarvot on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä liitteessä 1.)

Toteuttamissuunnitelman tuli sisältää alustava sisällysluettelo sekä suunnitelma henkilöstöresursoinnista, aikataulutuksesta ja projektinhallinnasta. Laadukkaimmaksi toteuttamissuunnitelmaksi arvioitiin KK International Consultingin tarjous. Toteuttamissuunnitelman painotus kokonaisarvioinnissa oli 50 prosenttia.

Työnäytteiden laadun ja soveltuvuuden osalta tarjoukset arvioitiin yhtä vahvoiksi. Työnäytteiden painotus kokonaisarvioinnissa oli 20 prosenttia.

Hinnaltaan edullisin tarjous oli KK International Consultingin tarjous. Arvonlisäverottoman hinnan painotus kokonaisarvioinnissa oli 30 prosenttia.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen esitti KK International Consulting. Toteuttamissuunnitelmassa sisällysluettelo oli jäsennelty käyttäjäystävällisesti ja oli aihealueiltaan kattava. Aihealueiden sisältöjä on mietitty monipuolisesti ja melko yksityiskohtaisesti. Oppaan toteutuksen eri vaiheet on kuvattu selkeästi ja yksityiskohtaisesti. Vuorovaikutusprosessi tilaajan kanssa on mietitty. (Tarjousten vertailu on kuvattu tarkemmin liitteessä 2.)

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikön oikeus toteuttaa hankintoja perustuu elinkeinojohtajan päätökseen kaupunginkanslian elinkeino-osaston hankintaoikeuksista 2.6.2019 § 45.

Sitova sopimus sopijapuolten välille syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Lisätiedot

Kati Jääskeläinen, projektikoordinaattori, puhelin: 310 26922

kati.m.jaaskelainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjouspyyntö

2

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pienhankinnat, kaupunginhallitus
Liite 1
Liite 2

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566