Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (1) |
Ympäristölautakunta |
|
| |
|
| Ysp/7 | |
| 7.3.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnitteluvirasto 13.12.2016
HEL 2013-016454 T 11 01 00 00
HEL 2012-010110
Hakija
Sorters Finland Oy / Kiertotie Oy
Rakennuspaikka
10. kaupunginosan n. 10 000 m2 suuruinen vuokra-alue (Verkkosaarenkuja 3). Alue on esitetty hakijan liitekartassa.
Haettu toimenpide
Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta/jätteen varastointi ja vastaanottomäärän kasvattaminen
Hakija pyytää kaavoittajan lausuntoa ympäristölupahakemuksen liitteeksi. Hakija perustelee hakemustaan sillä, että toiminta on jo käynnissä ja nyt haettavat muutokset koskevat toiminnan laajentamista. Alue on ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä.
Säännökset, joista poiketaan
Hakemus koskee aluetta, jolle asemakaavan muuttaminen tai laatiminen on vireillä. Lainvoimaisissa asemakaavoissa alue on kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta sekä pieniltä osilta katualuetta ja puistoa
Selostus
Alue kuuluu tulevaan Kalasataman kaupunginosaan. Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminnan alue palvelee uuden kaupunginosan rakentamista ja tulee toimimaan paikalla vielä n. 2 vuotta. Sen jälkeen vuonna 2019 alueella alkaa Verkkosaaren pohjoisosan asuinalueen sekä Verkkosaaren kelluvien asuntojen alueen esirakentaminen.
Lausunto
Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että hakemuksen mukainen toiminta on tarkoitus sijoittaa alueelle, jonka alueellinen vakavuus on heikko. Alueen laiturirakenteissa on havaittu sivusiirtymiä ja liejuisen merenpohjan päälle tehdyt täytöt ovat painuvassa tilassa. Eteläisemmän osa-alueen rannan puolella täyttöjen alle on jäänyt savea noin 10 metriä. Alueen kuormittaminen edellyttää stabiliteetin riittävää varmistamista.
Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Alue on vuokrattu hakijalle 1 kk irtisanomisajalla. Koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Hanketta on valmisteltu yhdessä ympäristökeskuksen, kiinteistöviraston, rakennusviraston, kaupunkisuunnitteluviraston sekä talous ja suunnittelukeskuksen kanssa.
Lisätiedot
Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308
tuukka.linnas(a)hel.fi
Ympäristölautakunta 19.05.2015 § 207
HEL 2013-016454 T 11 01 00 00
Päätös
Ympäristölautakunta päätti Kiertotie Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.
Hakija
Kiertotie Oy, Kirjatyöntekijänkatu 14, 00170 Helsinki
Y-tunnus 2591168-7
Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta
Kiertotie Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava SORTit Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Kiertotie Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:n mukaisesti.
Asian vireilletulo
Ympäristölupahakemus toiminnan muuttamiseksi on jätetty ympäristölautakunnalle 28.10.2014. Kiertotie Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.
Kaavoitustilanne
Toiminnan sijaintipaikka on SORTit Oy:n Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokraamalla määräalalla pääosin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 570 tontilla 2. SORTit Oy:lle vuokrattu määräala on lisäalueen vuokraamisen myötä kasvanut noin 9900 m³:iin, josta Kiertotie Oy:n käytössä tulee olemaan noin 3000 m³:n kokoinen alue. Tontti on 10570/2 on asemakaavassa (nro 9735, 19.10.1990) merkitty kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Vanhat kalasataman ja elintarviketeollisuuden käytössä olleet rakennukset on purettu alueelta. Osa määräalasta on kaavassa puistoksi merkityllä alueella, mutta puistoa ei koskaan ole rakennettu. Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunnan 12.5.2011 (179 §) hyväksymien Kalasataman pohjoisosan suunnitteluperiaatteiden tarkistuksen mukaan alue tullaan asemakaavoittamaan pääosin asuntokäyttöön.
Uusi toiminta-aluetta koskeva vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja SORTit Oy:n välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.
Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö
Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa uudesta vuokra-alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen.
Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 500 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.
Nykyinen toiminta-alue on aidattu ja lukittu ja myös laajennusalue tullaan aitaamaan ja varustamaan lukollisella portilla. Laajennusalueen myötä alueelle tulee uusi ajoyhteys suoraan Kyläsaarenkadulta. Toiminta-alue on viemäröimätön.
Toiminnan muuttuminen
Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00, toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu. Kaikki jätteet viedään sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vaaralliset jätteet ja muut jätteet, joita alueelle ei ole tarkoitus tai lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin ja viedään edelleen luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
Toiminta muuttuu siten, että toiminta-alue laajenee liitteenä 3 olevan piirustuksen mukaisesti noin kaksinkertaiseksi. Vuosittain käsiteltävän jätteen enimmäismäärä nousee 19 900 tonniin. Kiertotie Oy:n käytössä olevalla alueella varastoidaan kerrallaan enintään 300 tonnia jätettä ja irtaimistoa.
Jätteen käsittelyssä on tarkoitus käyttää myös paikalle tarpeen mukaan tuotavia murskainta ja seulaa, joita käytetään enintään 30 tuntia viikossa kello 8.00 - 18.00.
Kuorma-autoliikenne lisääntyy toiminnan johdosta hieman Verkkosaarenkujalla, Kyläsaarenkadulla ja Vanhalla talvitiellä. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Kiertotie Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.
Toiminnan vaikutukset ympäristöön
Merkittäviä päästöjä ilmaan tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Kuorma-autojen liikkuminen päällystämättömällä kentällä voi aiheuttaa pölyämistä ja purkujätteen kuormauksesta voi aiheutua vähän melua ja pölyämistä. Murskaimen ja seulan käyttö voi aiheuttaa melu- ja pölyhaittoja.
Pölyntorjuntaan on varauduttu siten, että alueella on paloauto, jolla voidaan tarvittaessa kastella jätettä ja maa-aluetta. Murskaimen ja seulan aiheuttamia pölyhaittoja vähennetään hakemuksen mukaan esimerkiksi suihkuttamalla vettä pölyävään kohtaan tai ns. vesiverhon avulla. Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on aita. Lisäksi roskia kerätään hakijan mukaan ympäristöstä päivittäin.
Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu
Jätevirroista pidetään kirjaa ja yhteenveto toiminnasta jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.
Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen
Toiminnanharjoittaja katsoo, ettei toimintaan liity ympäristö- tai terveysriskejä.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus
Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.
Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, pienimuotoinen käsittely ja siirtokuormaus, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.
Lupahakemuksen käsittely
Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 23.1. - 23.2.2015 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle.
Hakija on täydentänyt hakemusta 10.4.2015 Insinööritoimisto Heikki Helimäki Oy:n laatimalla selvityksellä toiminnassa käytettäväksi suunnitellun murskaimen aiheuttamasta melutasosta lähimpien asuntojen luona (liite 11). Selvityksen mukaan murskaimen aiheuttama päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq ylittää 55 dB lähimmän, osoitteessa Vanha talvitie 13 sijaitsevan asunnon ulkopuolella ilman melusuojausta. Valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaan rakennuksen ulkopuolisen melulähteen aiheuttama melun päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq saa olla asuinrakennusten piha-alueilla ja muilla oleskelualueilla enintään 55 dB.
Hakija on edelleen täydentänyt hakemusta 8.5.2015 perusteluilla toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta (liite 12).
Muistutukset ja mielipiteet
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutus
Lassila & Tikanoja Oyj:n 16.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 7) todetaan, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n toiminnot muodostavat samalla tontilla ollessaan teknisen ja tuotannollisen toimintakokonaisuuden, minkä vuoksi ympäristövaikutuksia ja jätemääriä on tarpeen tarkastella yhdessä. Kummankin yrityksen enimmäisjätemäärät 19 900 tonnia vuodessa muodostavat yhteen laskettuna 39 800 tonnia, joka ylittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltävän 20 000 tonnin rajan. Muistutuksessa viitataan myös ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:ssä todettuihin seikkoihin samalle toiminta-alueelle sijoittuvien toimintojen lupahakemusten samanaikaisesta käsittelystä ja ympäristövaikutusten arvioinnista kokonaisuutena.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus
Hermanni-Vallila seura ry:n 20.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 8) todetaan, että Kiertotie Oy:n aluetta ympäröivillä alueilla on todettu roskaantumista, mikä on osaltaan aiheutunut alueen jätteidenkäsittelyasemilta kulkeutuneista jätteistä. Seura edellyttää, että luvan muutoksen yhteydessä alueen toimijat velvoitetaan siistimään ympäristöä ja poistamaan toimintapisteiden ulkopuolelle tuulen mukana leviävät muovi- ja paperiroskat.
Kiertotie Oy:n muistutuksia koskevat vastineet
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 9) yhtiö toteaa, että Kiertotie Oy:llä ja SORTit Oy:llä ei ole sellaista teknistä tai toiminnallista yhteyttä, että niiden toimintaa pitäisi tarkastella yhdessä. Yrityksillä on eri päättäjät ja omistajat ja ne toimivat toiminta-alueella jätteen tuonnin ja pois kuljetuksen suhteen toisistaan riippumattomasti, ainoastaan vaaka- ja konetyöt hoidetaan yhteistyössä.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 10) yhtiö toteaa, että sen alueelle on vastaanotettu pääasiassa kivi- ja puutavarajätettä, joten ympäristöön levinneet muovi- ja paperiroskat eivät voi olla Kiertotie Oy:n jätekasoista peräisin. Yhtiö huolehtii alueensa puhdistuksesta säännöllisesti.
Ympäristölautakunnan ratkaisu
Ympäristölautakunta päättää myöntää Kiertotie Oy:lle ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.
Perustelut
Yleisperustelut
Kiertotie Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on käytettävissään riittävä asiantuntemus toimintaan.
Lupamääräysten perustelut
Vastaukset muistutuksissa esitettyihin vaatimuksiin
Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutuksen osalta ympäristölautakunta toteaa, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n luvat tulee käsitellä erillisinä lupahakemuksina, koska kummallakin yrityksellä on eri omistajat. Saman toiminta-alueen ollessa kyseessä lupahakemukset on kutenkin ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti edellytetty jätettäväksi käsittelyyn samanaikaisesti, jotta toimintojen yhteisvaikutukset voidaan arvioida ympäristönsuojelulain 46 §:n mukaisesti.
Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus on otettu huomioon ympäristöluvan määräyksessä 6.
Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen
Päätös annetaan julkipanon jälkeen 27.5.2015. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 1.4.2014 (122 §) Kiertotie Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.
Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen alueen maankäytön muutoksen toteutuessa.
Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)
Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.
Päätöksen täytäntöönpano
Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa 31.5.2015 mennessä 8000,00 euron lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)
Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää kohtuuttomasti alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 8000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §
Jätelaki (646/2011) 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 142 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §
Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ympäristölautakunnan 21.5.2013 (163 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on 735,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 960,00 euroa.
Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksesta.
Lupapäätöksestä tiedottaminen
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.
Muutoksenhaku
Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.
01.04.2014 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot
Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009
petri.puttonen(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||