Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2017

1 (1)

Ympäristölautakunta

 

 

 

 

Ysp/7

 

7.3.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnitteluvirasto 13.12.2016

HEL 2013-016454 T 11 01 00 00

HEL 2012-010110

 

Hakija

Sorters Finland Oy / Kiertotie Oy

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan n. 10 000 m2 suuruinen vuokra-alue (Verkkosaarenkuja 3). Alue on esitetty hakijan liitekartassa.

Haettu toimenpide

Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta/jätteen varastointi ja vastaanottomäärän kasvattaminen

Hakija pyytää kaavoittajan lausuntoa ympäristölupahakemuksen liitteeksi. Hakija perustelee hakemustaan sillä, että toiminta on jo käynnissä ja nyt haettavat muutokset koskevat toiminnan laajentamista. Alue on ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolle asemakaavan muuttaminen tai laatiminen on vireillä. Lainvoimaisissa asemakaavoissa alue on kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta sekä pieniltä osilta katualuetta ja puistoa

Selostus

Alue kuuluu tulevaan Kalasataman kaupunginosaan. Rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminnan alue palvelee uuden kaupunginosan rakentamista ja tulee toimimaan paikalla vielä n. 2 vuotta. Sen jälkeen vuonna 2019 alueella alkaa Verkkosaaren pohjoisosan asuinalueen sekä Verkkosaaren kelluvien asuntojen alueen esirakentaminen.

Lausunto

Kaupunkisuunnitteluvirasto toteaa, että hakemuksen mukainen toiminta on tarkoitus sijoittaa alueelle, jonka alueellinen vakavuus on heikko. Alueen laiturirakenteissa on havaittu sivusiirtymiä ja liejuisen merenpohjan päälle tehdyt täytöt ovat painuvassa tilassa. Eteläisemmän osa-alueen rannan puolella täyttöjen alle on jäänyt savea noin 10 metriä. Alueen kuormittaminen edellyttää stabiliteetin riittävää varmistamista.

Hanke voidaan toteuttaa, mikäli stabiliteetti osoittautuu suunniteltuun käyttöön riittäväksi. Alue on vuokrattu hakijalle 1 kk irtisanomisajalla. Koska esirakentaminen alueella alkaa verrattain pian, ei jätteen varastointitoimintaa varten kannata tehdä enää merkittäviä investointeja. Hanketta on valmisteltu yhdessä ympäristökeskuksen, kiinteistöviraston, rakennusviraston, kaupunkisuunnitteluviraston sekä talous ja suunnittelukeskuksen kanssa.

Lisätiedot

Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308

tuukka.linnas(a)hel.fi

 

Ympäristölautakunta 19.05.2015 § 207

HEL 2013-016454 T 11 01 00 00

Päätös

Ympäristölautakunta päätti Kiertotie Oy:n toiminnan olennaista muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Kiertotie Oy, Kirjatyöntekijänkatu 14, 00170 Helsinki

Y-tunnus        2591168-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Kiertotie Oy:n rakennus- ja purkujätteen välivarastointi- ja siirtokuormaustoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Samalla alueella toimii vastaavaa toimintaa harjoittava SORTit Oy, jonka ympäristöluvan muutoshakemus käsitellään samanaikaisesti Kiertotie Oy:n lupahakemuksen kanssa ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:n mukaisesti.

Asian vireilletulo

Ympäristölupahakemus toiminnan muuttamiseksi on jätetty ympäristölautakunnalle 28.10.2014. Kiertotie Oy anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on SORTit Oy:n Helsingin kaupungin kiinteistövirastolta vuokraamalla määräalalla pääosin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 570 tontilla 2. SORTit Oy:lle vuokrattu määräala on lisäalueen vuokraamisen myötä kasvanut noin 9900 m³:iin, josta Kiertotie Oy:n käytössä tulee olemaan noin 3000 m³:n kokoinen alue. Tontti on 10570/2 on asemakaavassa (nro 9735, 19.10.1990) merkitty kalasataman ja elintarviketeollisuuden toimintaa palvelevien teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Vanhat kalasataman ja elintarviketeollisuuden käytössä olleet rakennukset on purettu alueelta. Osa määräalasta on kaavassa puistoksi merkityllä alueella, mutta puistoa ei koskaan ole rakennettu. Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunnan 12.5.2011 (179 §) hyväksymien Kalasataman pohjoisosan suunnitteluperiaatteiden tarkistuksen mukaan alue tullaan asemakaavoittamaan pääosin asuntokäyttöön.

Uusi toiminta-aluetta koskeva vuokrasopimus Helsingin kaupungin kiinteistöviraston ja SORTit Oy:n välillä on tehty 16.12.2014 alkaen toistaiseksi yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana varastokenttänä. Osa uudesta vuokra-alueesta on asfalttipäällysteistä. Alueen maaperä on osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen.

Sijaintipaikkaa ympäröivä alue on teollisuus- ja varastokäytössä. Lähimmät asuintalot ovat Hermannissa Agroksenmäellä noin 500 metrin päässä, lähin asuinkäytössä oleva huoneisto sijaitsee noin 250 m etäisyydellä Vanhalla talvitiellä. Välissä kulkee Hermannin rantatie, jonka keskiarkivuorokausiliikenne oli kaupunkisuunnitteluviraston syyskuussa 2013 suorittaman liikennelaskennan mukaan 18100 autoa vuorokaudessa.

Nykyinen toiminta-alue on aidattu ja lukittu ja myös laajennusalue tullaan aitaamaan ja varustamaan lukollisella portilla. Laajennusalueen myötä alueelle tulee uusi ajoyhteys suoraan Kyläsaarenkadulta. Toiminta-alue on viemäröimätön.

Toiminnan muuttuminen

Alueelle tuodaan vaihtolavoilla tai suursäkeissä joko syntypaikkalajiteltua tai lajittelematonta rakennus- ja purkujätettä, joka kipataan kentälle siirtokuormattavaksi suurempiin ajoneuvoihin. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Toiminta-aika on päivittäin klo 7.00 - 22.00, toiminta-aikojen ulkopuolella alue on lukittu. Kaikki jätteet viedään sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on ympäristölupa tällaisen jätteen vastaanottamiseen. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vaaralliset jätteet ja muut jätteet, joita alueelle ei ole tarkoitus tai lupa vastaanottaa, kerätään niille varattuihin astioihin ja viedään edelleen luvallisiin vastaanottopaikkoihin.

Toiminta muuttuu siten, että toiminta-alue laajenee liitteenä 3 olevan piirustuksen mukaisesti noin kaksinkertaiseksi. Vuosittain käsiteltävän jätteen enimmäismäärä nousee 19 900 tonniin. Kiertotie Oy:n käytössä olevalla alueella varastoidaan kerrallaan enintään 300 tonnia jätettä ja irtaimistoa.

Jätteen käsittelyssä on tarkoitus käyttää myös paikalle tarpeen mukaan tuotavia murskainta ja seulaa, joita käytetään enintään 30 tuntia viikossa kello 8.00 - 18.00. 

Kuorma-autoliikenne lisääntyy toiminnan johdosta hieman Verkkosaarenkujalla, Kyläsaarenkadulla ja Vanhalla talvitiellä. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan päivittäinen kuorma-autojen määrä on 20 - 40. Kiertotie Oy:n käyttämät kuljetusyritykset on merkitty jätehuoltorekisteriin.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Merkittäviä päästöjä ilmaan tai maaperään ei toiminnanharjoittajan mukaan synny. Kuorma-autojen liikkuminen päällystämättömällä kentällä voi aiheuttaa pölyämistä ja purkujätteen kuormauksesta voi aiheutua vähän melua ja pölyämistä. Murskaimen ja seulan käyttö voi aiheuttaa melu- ja pölyhaittoja.

Pölyntorjuntaan on varauduttu siten, että alueella on paloauto, jolla voidaan tarvittaessa kastella jätettä ja maa-aluetta. Murskaimen ja seulan aiheuttamia pölyhaittoja vähennetään hakemuksen mukaan esimerkiksi suihkuttamalla vettä pölyävään kohtaan tai ns. vesiverhon avulla. Roskaantumisen ehkäisemiseksi tontin ympärillä on aita. Lisäksi roskia kerätään hakijan mukaan ympäristöstä päivittäin.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Jätevirroista pidetään kirjaa ja yhteenveto toiminnasta jätelajeittain toimitetaan vuosittain Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Toiminnanharjoittaja katsoo, ettei toimintaan liity ympäristö- tai terveysriskejä.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi, pienimuotoinen käsittely ja siirtokuormaus, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 23.1. - 23.2.2015 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle.

Hakija on täydentänyt hakemusta 10.4.2015 Insinööritoimisto Heikki Helimäki Oy:n laatimalla selvityksellä toiminnassa käytettäväksi suunnitellun murskaimen aiheuttamasta melutasosta lähimpien asuntojen luona (liite 11). Selvityksen mukaan murskaimen aiheuttama päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq ylittää 55 dB lähimmän, osoitteessa Vanha talvitie 13 sijaitsevan asunnon ulkopuolella ilman melusuojausta. Valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaan rakennuksen ulkopuolisen melulähteen aiheuttama melun päiväajan (7 - 22) keskiäänitaso LAeq saa olla asuinrakennusten piha-alueilla ja muilla oleskelualueilla enintään 55 dB.

Hakija on edelleen täydentänyt hakemusta 8.5.2015 perusteluilla toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta (liite 12).

Muistutukset ja mielipiteet

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutus

Lassila & Tikanoja Oyj:n 16.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 7) todetaan, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n toiminnot muodostavat samalla tontilla ollessaan teknisen ja tuotannollisen toimintakokonaisuuden, minkä vuoksi ympäristövaikutuksia ja jätemääriä on tarpeen tarkastella yhdessä. Kummankin yrityksen enimmäisjätemäärät 19 900 tonnia vuodessa muodostavat yhteen laskettuna 39 800 tonnia, joka ylittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltävän 20 000 tonnin rajan. Muistutuksessa viitataan myös ympäristönsuojelulain 41 ja 46 §:ssä todettuihin seikkoihin samalle toiminta-alueelle sijoittuvien toimintojen lupahakemusten samanaikaisesta käsittelystä ja ympäristövaikutusten arvioinnista kokonaisuutena.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus

Hermanni-Vallila seura ry:n 20.2.2015 päivätyssä muistutuksessa (liite 8) todetaan, että Kiertotie Oy:n aluetta ympäröivillä alueilla on todettu roskaantumista, mikä on osaltaan aiheutunut alueen jätteidenkäsittelyasemilta kulkeutuneista jätteistä. Seura edellyttää, että luvan muutoksen yhteydessä alueen toimijat velvoitetaan siistimään ympäristöä ja poistamaan toimintapisteiden ulkopuolelle tuulen mukana leviävät muovi- ja paperiroskat.

Kiertotie Oy:n muistutuksia koskevat vastineet

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 9) yhtiö toteaa, että Kiertotie Oy:llä ja SORTit Oy:llä ei ole sellaista teknistä tai toiminnallista yhteyttä, että niiden toimintaa pitäisi tarkastella yhdessä. Yrityksillä on eri päättäjät ja omistajat ja ne toimivat toiminta-alueella jätteen tuonnin ja pois kuljetuksen suhteen toisistaan riippumattomasti, ainoastaan vaaka- ja konetyöt hoidetaan yhteistyössä.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutusta koskevassa vastineessaan (liite 10) yhtiö toteaa, että sen alueelle on vastaanotettu pääasiassa kivi- ja puutavarajätettä, joten ympäristöön levinneet muovi- ja paperiroskat eivät voi olla Kiertotie Oy:n jätekasoista peräisin. Yhtiö huolehtii alueensa puhdistuksesta säännöllisesti.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Kiertotie Oy:lle ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen välivarastointi-, käsittely- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

  1. Ympäristölupa koskee rakennus- ja purkujätteen käsittelyä, johon kuuluvat vaihtolavakuormien ja suursäkkien vastaanotto ja välivarastointi maassa tai siirtolavoilla, jätteen murskaus satunnaisesti siirrettävällä murskaimella sekä jätteen kuormaus jatkokuljetusta varten. Jäte voi sisältää puu-, kivi-, betoni-, tiili-, metalli-, pahvi-, muovi- kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Lisäksi alueelle saa vastaanottaa ja lajitella tavanomaiseksi jätteeksi luokiteltavaa muuta rakennus- ja purkujätettä ja talkoojätettä, joka ei kuitenkaan saa sisältää elintarvikejätteitä. Vastaanotettavien jätteiden määrän on oltava alle 20 000 tonnia vuodessa. Kerrallaan varastoitava määrä saa olla enintään 300 tonnia. Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätemäärän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä laskemaan alle 300 tonnin. (YSL 52 ja 58 §)
     
  2. Muun kuin edellä mainitun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, jätettä ei saa kipata kentälle, vaan se on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava ennen niiden kippaamista kentälle.

    Mahdolliset jätekuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät vaarallista jätettä tai muuta jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella rakennuspurkujätteestä ja toimittaa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Tämän vuoksi jokainen kuorma tulee tarkastaa heti kun se on kipattu kentälle. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §)
     
  3. Kiertotie Oy:n vastaanottamat ja käsittelemät jätteet tulee pitää kaikissa käsittelyvaiheissa selkeästi erillään samalla alueella toimivan SORTit Oy:n jätteistä. (YSL 58 §)
     
  4. Jätteen siirtokuormaustoimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00 ja murskaustoimintaa maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00. Murskauslaitoksen aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq, minkä vuoksi laitoksen sijoituspaikalle tulee asentaa Vanhan talvitien puolelle vähintään 3 m korkea tiivis ja maahan saakka ulottuva melueste, jonka yläreuna on vähintään murskaimen syöttökaukalon yläreunan tasalla. (YSL 52 §) 
     
  5. Kuorma-autoliikenteestä ja jätteen siirtokuormauksesta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla.

    Murskauslaitos tulee pölyn ympäristöön leviämisen estämiseksi varustaa tiiviillä suojarakennelmalla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolilla sekä jokaisessa kuljettimen purkukohdassa. Mikäli veden käyttö ei pölyntorjunnassa ei ole mahdollista, tulee murskausyksiköihin asentaa riittävän tehokkaat pölynerottimet ilman suodattamiseksi. Pölynerottimia ei saa tyhjentää murskeen joukkoon. (YSL 52 §)
     
  6. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Aluetta ympäröivät suoja-aidat tulee ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista korottaa neljän metrin korkuisiksi ja pinnoittaa roskien ja pölyn leviämistä estävällä materiaalilla. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää alueen suoja-aitojen korkeutta. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JL 72 - 73 §)
     
  7. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa (esimerkiksi hydrauliikkavuoto) maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 ja 58 §)
     
  8. Alueelta pois kuljetettava jäte tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai ulkomailla sijaitsevien vastaanottopaikkojen osalta vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JL 121 §)
     
  9. Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätehuoltotiedostoon. (JL 94 §)
     
  10. Toiminnasta on pidettävä kirjaa ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa vuosittain kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä
    - tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen
      enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä.

    Vuosiraportti tulee toimittaa seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.  (JL 118, 121 - 122 §)
     
  11. Toiminnan loppuessa ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 52 §)
     
  12. Kiertotie Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle aiemmin määrätyn, yhteensä 2000,00 euron vakuuden lisäksi 8000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Kiertotie Oy:n toiminnan muuttaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on käytettävissään riittävä asiantuntemus toimintaan.

Lupamääräysten perustelut

  1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa rakennuspurkujätteen välivarastointiin ja siirtokuormaukseen sekä satunnaiseen murskaukseen ja seulontaan. Alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä on tarpeen määritellä suuren jätevaraston syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.
     
  2. Lupa ei oikeuta muun kuin määräyksessä 1 mainittujen jätteiden varastointiin tai muuhun jätteen käsittelyyn. Alueelle saattaa rakennusjätekuormien seassa kuitenkin kulkeutua myös mm. vaarallisia jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.
     
  3. Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
     
  4. Toiminta-aika on rajoitettu, jotta naapurustoon ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan. Murskaustoiminnan aiheuttamaa melua tulee lisäksi pienentää melusuojauksin.
     
  5. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.
     
  6. Roskien ja pölyn leviämisen estämiseksi aluetta ympäröivien aitojen tulee olla riittävän korkeita ja tiiviitä. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
     
  7. Määräykset ovat tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
     
  8. Jätteen ammattimaiseen käsittelyyn tulee olla ympäristölupa. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.
     
  9. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat. 
     
  10. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
     
  11. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
     
  12. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Vastaukset muistutuksissa esitettyihin vaatimuksiin

Lassila & Tikanoja Oyj:n muistutuksen osalta ympäristölautakunta toteaa, että Kiertotie Oy:n ja SORTit Oy:n luvat tulee käsitellä erillisinä lupahakemuksina, koska kummallakin yrityksellä on eri omistajat. Saman toiminta-alueen ollessa kyseessä lupahakemukset on kutenkin ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaisesti edellytetty jätettäväksi käsittelyyn samanaikaisesti, jotta toimintojen yhteisvaikutukset voidaan arvioida ympäristönsuojelulain 46 §:n mukaisesti.

Hermanni-Vallila seura ry:n muistutus on otettu huomioon ympäristöluvan määräyksessä 6.

Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 27.5.2015. Päätös korvaa ympäristölautakunnan 1.4.2014 (122 §) Kiertotie Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen alueen maankäytön muutoksen toteutuessa.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Ympäristölautakunta päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa 31.5.2015 mennessä 8000,00 euron lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää kohtuuttomasti alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä ympäristölautakunta päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 8000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 12 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 70, 71, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 8, 11, 13 - 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 72, 73, 94, 118, 121, 122 ja 142 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 21.5.2013 (163 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on 735,00 euroa ja vakuuden käsittelymaksu 225 euroa, yhteensä 960,00 euroa.

Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksesta.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

01.04.2014 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund

Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen(a)hel.fi