Helsingin kaupunki

Esityslista

29/2014

1 (1)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ho/3

 

30.09.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Oikaisuvaatimukset palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikön päätöksestä 8.7.2014 § 474 terassilupaa koskevassa asiassa

HEL 2014-007879 T 10 01 01 04

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättää hylätä esityslistalta ilmenevin perustein Asunto Oy Fleminginkatu 23:n, kahden asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajan ja seitsemän asukkaan oikaisuvaatimukset, jotka koskevat palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikön 8.7.2014 tekemää päätöstä terassilupaa koskevassa asiassa. Lisäksi lautakunta päättää hylätä asunto-osakeyhtiön ja yhden osakkeenomistajan vaatimuksen terassiluvan täytäntöönpanon keskeyttämisestä ja täytäntöönpanokiellosta.

Oikaisuvaatimuksissa ei ole esitetty sellaisia oikeudellisia ja tarkoituksenmukaisuussyitä, joiden johdosta toimistopäällikön päätöstä olisi muutettava.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimukset

Palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikkö päätti 8.7.2014 § 474 oikeuttaa Döner Kallion Oy:n omistaman Döner Harju -ravintolan käyttämään terassialueena rakennusviraston hallinnoimaa yleistä aluetta 12. kaupunginosassa, Alppiharjussa osoitteessa Fleminginkatu 23 päätöksen liitteen 1 mukaisin ehdoin huhtikuusta lokakuuhun ajalla 1.7.2014 – 31.10.2014. Hakijalla on oikeus alueenkäyttöön 12 neliömetrin alueella päätöksen liitteen 2 mukaisesti.

Alueen käytöstä maksetaan elinkustannusindeksiin sidottu korvaus. Vuonna 2014 korvaus on kesäkaudelta (1.7. - 31.10.) 432 euroa (9 euroa/neliö/kk), alv 0% (Ytlk 4.6.2013 § 254).

Asunto Oy Fleminginkatu 23, kaksi asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajaa ja seitsemän asukasta tekivät päätöksestä oikaisuvaatimukset. Asunto Oy Fleminginkatu 23:n oikaisuvaatimus saapui kaupungin kirjaamoon 25.7.2014, osakkeenomistajien ja asukkaiden oikaisuvaatimukset saapuivat 17.7 - 25.7.2014. Päätös ja oikaisuvaatimukset ovat esityslistan tämän asian liitteinä 1 - 11.

Kuntalain 89 §:n mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä laillisuus- ja tarkoituksenmukaisuusperusteilla.

Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Kuntalain 93 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuntalain 95 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Yleisten töiden lautakunnan puheenjohtaja päätti 15.7.2014 § 7, ettei se ota palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikön päätöstä 8.7.2014 § 474 yleisten töiden lautakunnan käsiteltäväksi. Lautakunnan puheenjohtajan pöytäkirja 15.7.2014 on asetettu yleisesti nähtäväksi 18.7.2014, jolloin kunnan jäsenten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon.

Oikaisuvaatimukset ovat saapuneet yleisten töiden lautakunnalle määräajassa 17.7. -  25.7.2014.

Asunto Oy Fleminginkatu 23:n oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Asunto Oy Fleminginkatu 23 vaatii, että Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta poistaa tai peruuttaa 8.7.2014 tehdyn päätöksen ja käsittelee asian uudelleen siten, että Döner Kalliolle ei myönnetä oikeutta käyttää terassialueena rakennusviraston hallinnoimaa yleistä aluetta 12. kaupunginosassa Alppiharjussa osoitteessa Fleminginkatu 23, Helsinki.  Oikaisuvaatimuksentekijä vaatii lisäksi, että yleisten töiden lautakunta määrää 8.7.2014 päätöksessä myönnetyn terassiluvan täytäntöönpanon keskeytettäväksi ja täytäntöönpanokieltoon oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi.

Asunto-osakeyhtiön oikaisuvaatimuksen perustelut

Yleisten töiden lautakunta on jättänyt noudattamatta hallintolain 34 §:n kuulemisvelvollisuuttaan päätöstä tehdessään. Asianosaisilla ei ole myöskään ollut mahdollisuutta osallistua lautakunnan tekemään katselmukseen hallintolain 38 §:n mukaisesti. Päätös on tehty myös ennen katselmuksen järjestämistä eikä se täytä hallintolain 6 §:n edellyttämää tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Döner Kalliolle ei tule myöntää terassilupaa terassista johtuvien yhtiön asukkaille ja osakkaille aiheutuvien häiriöiden minimoimiseksi.

Osakkeenomistajien ja asukkaiden oikaisuvaatimuksissa esitetyt vaatimukset ja perustelut

Yksi oikaisuvaatimuksentekijä esittää oikaisuvaatimuksessaan samat vaatimukset ja perustelut kuin Asunto Oy Fleminginkatu 23. Muut oikaisuvaatimuksen tekijät vastustavat alueen käyttämistä terassialueena sillä perusteella, että ruoan ja tupakan haju ja melu tulevat sisälle huoneistoihin.

Vastaus oikaisuvaatimukseen

Asianosaisuus

Oikaisuvaatimuksen tekijänä oleva asunto-osakeyhtiö ei ole kuntalain ja hallintolain tarkoittama asianosainen. Asianosaisena pidetään kuntalain 92 §:n mukaan sitä, johon päätös on kohdistettu tai
jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Terassilupapäätös ei ole kohdistettu asunto-osakeyhtiöön eikä sillä ole siihen laissa mainittuja vaikutuksia. Lakien esitöiden ja oikeuskäytännön mukaan yksinomaan asiaan liittyvät asunto-osakeyhtiön ja niiden asukkaiden tosiasialliset intressit tai huomattavatkin vaikutukset asumiseen ja muihin oloihin eivät riitä tuomaan asianosaisasemaa, vaan vaikutusten tulee olla oikeudellisia.

Myöskään oikaisuvaatimuksen tehneet osakkeenomistajat ja asukkaat eivät ole kuntalain ja hallintolain tarkoittamia asianosaisia. Oikaisuvaatimukset tulee siten tutkia kunnan jäsenten tekeminä. 

Kuulemisvelvollisuus ja katselmukseen osallistuminen

Rakennusvirasto noudattaa terassilupahakemuksia käsitellessään yleisten töiden lautakunnan 4.6.2013 (§ 254) vahvistamaa terassiohjetta. Ohje edellyttää hakijaa liittämään hakemukseensa kiinteistön omistajan suostumuksen siitä, että liiketilan edessä olevaa yleistä aluetta saa käyttää ulkotarjoiluun. Döner Kallio Oy:n 11.6.2014  tekemän terassilupahakemuksen liitteenä on toimitettu Asunto Oy Fleminginkatu 23:n hallituksen kielteinen päätös terassilupapyyntöön. Päätöksen perusteluina on mainittu kadun kapeus, häiritsevä tupakansavu sekä terassilta kantautuva keskustelu. Asunto-osakeyhtiö on saanut näin ollen lausua hallintolain 41 §:n mukaisesti mielipiteensä asiasta.    

Palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikkö on harkintavaltaansa käyttäen päättänyt 8.7.2014 myöntää terassiluvan asunto-osakeyhtiön hallituksen kielteisestä kannasta huolimatta. Ravintolan liiketilan edessä oleva yleinen alue soveltuu hyvin pienimuotoiseen terassitoimintaan. Samassa taloyhtiössä sijaitsevalle toiselle ravintolalle on myönnetty aikaisemmin terassilupa asunto-osakeyhtiön hallituksen annettua luvan myöntämiselle suostumuksensa. Oikaisuvaatimusten kohteena oleva päätös on tehty hallintolain 6 §:n edellyttämää kohtelun yhdenvertaisuusvaatimusta noudattaen. Kyseisen lainkohdan mukaan viranomaisten on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisten toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden sekä suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. 

Yksi asunto-osakeyhtiön osakkeenomistaja ja kolme asukasta ovat ilmoittaneet terassiluvan myöntämisen jälkeen kirjallisesti rakennusvirastolle olevansa terassin säilyttämisen kannalla.

Yleisten töiden lautakunnan puheenjohtaja ja eräät lautakunnan jäsenet ovat käyneet terassialueella 9.7.2014 nähdäkseen terassialueen olosuhteet ennen kuin päätös siitä, otetaanko toimistopäällikön tekemä päätös yleisten lautakunnan käsiteltäväksi tehdään. Kyseessä ei ole ollut hallintolain 38 §:n tarkoittama katselmus.  

Päätöksen täytäntöönpano

Kuntalain 98 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi tai jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin kieltää täytäntöönpanon. Asiassa ei ole perusteita kieltää päätöksen täytäntöönpanoa.

Johtopäätös

Esittelijä katsoo, ettei oikaisuvaatimuksissa ole esitetty mitään oikeudellisesti vaikuttavia eikä tarkoituksenmukaisuussyitä, joiden vuoksi palveluosaston alueidenkäytön toimistopäällikön 8.7.2014 § 474 tekemää päätöstä tulisi muuttaa.

Oikaisuvaatimukset tulisi hylätä edellä mainituin perustein.

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Antti Rautiainen, lakimies, puhelin: 310 38503

antti.rautiainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätös § 474, 8.7.2014

2

Oikaisuvaatimus 23.7.2014 terassilupapäätöksestä

3

Oikaisuvaatimus 22.7.2014 terassilupapäätöksestä

4

Oikaisuvaatimus 23.7.2014 terassilupapäätöksestä

5

Oikaisuvaatimus 25.7.2014 terassilupapäätöksestä

6

Oikaisuvaatimus 23.7.2014 terassilupapäätöksestä

7

Oikaisuvaatimus 24.7.2014 terassilupapäätöksestä

8

Oikaisuvaatimus 21.7.2014 terassilupapäätöksestä

9

Oikaisuvaatimus 22.7.2014 terassilupapäätöksestä

10

Oikaisuvaatimus 21.7.2014 terassilupapäätöksestä

11

Oikaisuvaatimus 17.7.2014 terassilupapäätöksestä

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566