Esityslista

17.12.2013

Yleisten töiden lautakunta 23.04.2013 § 186

HEL 2013-002182 T 00 00 03

Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingissä skeittipalveluita järjestävät rakennusvirasto, liikuntavirasto ja nuorisoasiainkeskus. Rakennusvirasto järjestää lähinnä lapsia ja varhaisnuoria palvelevia, pienimuotoisia lähiskeittipaikkoja. Suurin osa rakennusviraston skeittipaikoista sijaitsee leikkipuistojen yhteydessä.

Yleisten töiden lautakunnan 15.10.2009 ohjeellisena noudatettavaksi hyväksymä Helsingin skeittiohjelma 2010–2014 sisältää Helsingin skeittipaikkojen kuvaukset ja kehittämistavoitteet, ylläpidon periaatteet ja tavoitteellisen, uusien skeittipaikkojen rakentamisohjelman. Skeittiohjelmassa ei ole esitetty skeittipaikkaa leikkipuisto Braheen.

Helsingin kaupungin poikkihallinnollinen skeittityöryhmä koordinoi skeittaamiseen liittyviä asioita ja tarkistaa skeittiohjelmaa tarvittaessa. Työssä otetaan huomioon elinympäristön turvallisuuteen, kestävyyteen, toimivuuteen ja viihtyisyyteen liittyvät seikat. Skeittityöryhmässä on edustus nuorisoasiainkeskuksesta, rakennusvirastosta, liikuntavirastosta, ympäristökeskuksesta, kaupunkisuunnitteluvirastosta ja kiinteistövirastosta.

Skeittiohjelman päivityksen yhteydessä ja leikkipuisto Brahen peruskorjauksen hankemäärittelyvaiheessa tullaan tutkimaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle skeittaukseen soveltuvia rakenteita. Selvitys tehdään yhteistyössä alan harrastajien, alueen muiden toimijoiden ja asukkaiden kanssa. Peruskorjauksen tarkempi ajankohta riippuu leikkipuistorakennuksen peruskorjauksen ajankohdasta ja käytettävissä olevista resursseista.

Leikkipuisto Brahen alueelle sijoittuvasta skeittipuistosta on laadittu ympäristömeluselvitys, jossa todetaan, että sijoitettaessa alueelle skeittitoimintaa, tulee samassa yhteydessä rakentaa meluesteitä varmistamaan asuinympäristön riittävän alhainen melutaso. Leikkipuisto Brahessa ei ole aluetta, jossa Helsingin skeittiohjelmassa linjattu ehto 100 metrin vähimmäisetäisyydestä skeittipaikasta lähimpiin asuinrakennuksiin toteutuisi.

Kallion aluetta palvelee tällä hetkellä Eläintarhan Micropolis sekä Hämeentien maasillan alla oleva skeittipaikka. Rullalautaliitto on yhteistyössä kaupungin kanssa toteuttanut väliaikaisen skeittipaikan Sörnäisiin Suvilahden voimalan viereen. Skeittiohjelmassa on linjattu tavoitteeksi, että Kalasataman alueelle tulee uusi skeittipaikka alueen rakentumisen edetessä.

Yleisten töiden lautakunta puoltaa valtuustoaloitteen hyväksymistä edellä esitetyin seikoin.

23.04.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijän muutos: Muutetaan päätösehdotuksen kappaleen viisi toinen virke kuulumaan seuraavasti: "Selvitys tehdään yhteistyössä alan harrastajien, alueen muiden toimijoiden ja asukkaiden kanssa."

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto