Helsingin kaupunki | Esityslista | 38/2013 | 1 (1) |
Yleisten töiden lautakunta |
|
| |
|
| Ko/5 | |
| 17.12.2013 |
| |
|
|
|
5
Puroniityntien yksityistien ylläpidon siirto Helsingin kaupungille
Pöydälle 10.12.2013
HEL 2013-005636 T 10 05 03
Päätösehdotus
Yleisten töiden lautakunta päättänee hylätä Puroniityntien tiehoitokunnan ja asukasyhdistyksen aloitteen, eikä Puroniityntien yksityistien kunnossapitoa oteta Helsingin kaupungin vastuulle.
Tiivistelmä
Puroniityntie on yksityisen tiehoitokunnan ylläpitämä tie, joka sijaitsee Östersundomin ja Ultunan kaupunginosissa Helsingin itäosassa. Alueella ei ole asemakaavaa. Tiehoitokunnan ja asukasyhdistyksen edustajien allekirjoittamassa aloitteessa esitetään Puroniityntien yksityistien ylläpidon siirtoa Helsingin kaupungille ja pyydetään käyttämään poliittista harkintaa ja päätösvaltaa, jotta oikeus ja kohtuus täyttyvät. Aloitteessa on yhdeksän kohtaa, joilla aloitetta perustellaan (Liite 1).
Yleisten töiden lautakunta antoi 14.12.2010 Puroniityntien tiekunnalle lausunnon samanlaiseen aloitteeseen, jossa pyydettiin yleisten töiden lautakuntaa ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin yksityistien hoidon saattamiseksi kaupungin vastuulle
Lausunnossa 14.12.2010 todettiin, että koska Östersundomin kaupunginosassa sijaitseva tiehoitokunnan Puroniityntie sijaitsee asemakaavattomalla alueella, ei kaupungilla ole omistuksen kautta velvollisuutta ottaa kunnossapitovelvoitteita hoitaakseen. Katualue siirtyy kaupungille vahvistetun asemakaavan myötä, jolloin mahdollinen tiehoitokunta voidaan lakkauttaa. Maakäyttö- ja rakennuslain (MRL 86 §) mukainen kadunpitovelvollisuus kunnalla alkaa vasta, kun asemakaavan mukainen toteutunut maankäytön tarve sitä edellyttää.
Muutosta vuoden 2010 tilanteeseen verrattuna ei ole tapahtunut. Helsingissä oli vuoden 2013 alussa yhteensä 21 yksityistiekuntaa. Tiekuntia kohdellaan tasavertaisesti ja niitä avustetaan rakennusviraston budjetin puitteissa.
Esittelijä
Perusteet
Helsingin kaupungin rakennustoimen johtosäännön 4 §:n kohdan 23 mukaan yleisten töiden lautakunnan tehtävänä on hoitaa yksityisistä teistä annetussa laissa ja asetuksessa tielautakunnan toimituksessa käsiteltäviksi säädetyt tehtävät.
Yksityistielain 3 §:n 3 momentin mukaan asemakaava-alueella on kunnan siitä alkaen, kun se on tullut velvolliseksi rakentamaan kadun, jolle yksityisen tien tai sen osan on tarkoitettu siirtyväksi, tai ryhtynyt sellaista katua rakentamaan, otettava tällaisen kadun tai sen osan tienpito hoidettavakseen. Maankäyttö- ja rakennuslain (5.2.1999/132) 86 §:n mukaan kadunpitovelvollisuus alkaa, kun asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön liikennetarve sitä edellyttää eikä kadun rakentamisesta kunnalle aiheutuvia kustannuksia ole pidettävä kohtuuttomina kadun rakentamisella tyydytettävään liikennetarpeeseen verrattuna.
Helsingin alueella oli vuoden 2013 alussa yhteensä 21 yksityistiekuntaa. Östersundomin alueen Helsinkiin liittämisen yhteydessä 1.1.2009 siirtyi 16 tiekuntaa Sipoon alueelta ja 1 tiekunta Vantaan puolelta Helsinkiin. Näiden yksityisteiden yhteispituus on 17,4 kilometriä. Helsingin alueella oli ennestään 4 toimivaa yksityistiekuntaa, joiden yhteispituus on 5,3 kilometriä. Osa yksityisteistä on asfalttipintaisia ja osa sorapintaisia. Kaupunki ei voi asettaa tiehoitokuntia eriarvoiseen asemaan kunnossapitovelvoitteiden siirron suhteen. Katu- ja puisto-osastolla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia kaavoittamattomilla alueilla olevien tiehoitokuntien tehtävien siirtämiseksi kaupungille. Kadunpitoon käytettävä määrärahat eivät ole lisääntyneet riittävästi ylläpidettävän katualueen kasvaessa. Kaupungin talous on ennusteiden mukaan tiukoilla myös lähivuosina.
Avustukset yksityisille tiekunnille
Kunnat päättävät avustuksistaan itsenäisesti omien budjettiensa puitteissa (Laki yksityisistä teistä 15.6.1962/358). Helsingissä on ollut käytössä kolme erityyppistä avustusta. Vuosittaiset kunnossapitoavustukset on kohdistettu yksityistien ylläpitoon. Perusparannusavustuksia on myönnetty yksittäisiin perusparannushankkeisiin. Kolmantena avustusmuotona ovat olleet valtion myöntämät avustushankkeet, joiden yhteydessä on voinut hakea lisäavustusta myös kaupungilta. Rakennusvirasto on myöntänyt kunnossapitoavustusta 1000 euroa / kilometri. Sen lisäksi on maksettu 200 euroa / kilometri tien osalle, jossa on järjestettyä julkista liikennettä.
Vertailussa lähikuntien avustuksiin Helsingin taso on ollut muita korkeampi. Esimerkiksi Espoossa avustus oli vuonna 2012 326 euroa / km ja Sipoossa 300 – 330 euroa / km. Vantaalla avustus oli 818 euroa / km ja Kirkkonummella keskimäärin tieluokasta riippuen 606 euroa / km. Monessa kunnassa ei avusteta pieniä perusparannushankkeita ollenkaan. Kaupunki on avustanut Puroniityntien tiehoitokuntaa monin erilaisin avustuksin. Tänä vuonna on maksettu kunnossapitoavustuksen lisäksi perusparannusavustusta 3000 euroa, joka myönnettiin pysäkkien rakentamiseksi Puroniityntien varteen.
Taulukko rakennusviraston maksamista avustuksista avustuslajeittain
Vuosi | kunnossapito | perusparannus | valtionapuhanke |
2010 | 4440 euroa | 5600 euroa | 8070 euroa |
2011 | 4440 euroa | 3500 euroa |
|
2012 | 4440 euroa | 3000 euroa |
|
2013 | 4440 euroa | 3000 euroa |
|
Yksityistien rahoitus ja tienpidon osittelu
Tieosakkaat päättävät pääsääntöisesti tienpidosta ja muista tiekuntaa koskevista asioista tiekunnan kokouksessa. Kokous vahvistaa talousarvion ja tie- ja käyttömaksujen maksuunpanoluettelon. Tiemaksut määräytyvät sen hyödyn mukaan, minkä tien kullekin katsotaan tuottavan. Kullekin osakkaalle vahvistetaan tieyksiköt, joiden perusteella määrättäviä maksuja sanotaan tiemaksuiksi. Nykyisin yleisesti käytössä oleva tienpidon osittelu perustuu Maanmittauslaitoksen julkaisuun nro 92 (Kehittämiskeskus, Helsinki 2010), Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta. On suositeltavaa, että tiekunnat uudistavat tieyksiköinnin tämän ohjeen mukaisesti, jolloin päästään parhaiten oikeudenmukaiseen tienpidon ositteluun.
Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta
Kiista tieoikeudesta
Talvi-Marina Oy hankki maa-alueet Puroniityntien varresta 2009 tavoitteena harjoittaa veneiden talvisäilytystoimintaa. Tieoikeus myönnettiin Talvi-Marina Oy:lle 30.9.2010 ja 7.11.2012 pidetyissä toimituskokouksissa. Tiehoitokunta teki toimituksesta valituksen maaoikeuteen. Maaoikeus ratkaisi asian Talvi-Marina Oy:n hyväksi (Liite 2). Yleisten töiden lautakunnalla ei ole asiassa roolia. Jos tiekunnan kokous ei pääse tienpidon osittelussa ratkaisuun tai joku osakkaista tekee valituksen, tulee asia siltä osin tielautakunnan ratkaistavaksi.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Timo Virtanen, metsävastaava, puhelin: 310 38462
timo.virtanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Aloite Puroniityntien yksityistien ylläpidon siirtämisestä Helsingin kaupungille |
2 | Maaoikeuden päätös 13-779 Helsinki-Sipoo |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tiehoitokunta | Esitysteksti |
Kiinteistövirasto | Esitysteksti |
Valmistelija |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1515, (Kasarmikatu 21) | Kasarmikatu 21 | +358 9 310 1661 | 0201256-6 | FI0480001200058809 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 13 | Faksi |
| Alv.nro |
rakennusvirasto@hel.fi | http://www.hel.fi/hkr | +358 9 310 38655 |
| FI02012566 |
|
|