Helsingin kaupunki

Esityslista

27/2013

1 (1)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/5

 

24.09.2013

 

 

 

 

 

 

5

Yleisten töiden lautakunnan päätösvallan delegointi, kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain sekä maankäyttö- ja rakennuslain mukainen valvontatehtävä

HEL 2013-011720 T 00 01 00

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee rakennustoimen johtosäännön 4 §:n 1 momentin 24 ja 25 mukaisten tehtävien osalta,

-        että johtosäännön 24 kohdan mukainen kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa-  ja puhtaanapidosta annetun lain 15 §:n valvontatehtävä annetaan palveluosaston alueidenkäytön alueidenvalvontapäällikölle  ja

-        että johtosäännön 25-kohdan mukainen maankäyttö- ja rakennuslain 167 §:n 2 momentin valvontatehtävä annetaan kaupunginarkkitehdille.

Tämä päätös korvaa aiemman 24.4.2012 § 214 §:n kohdalla tehdyn päätöksen.

Lisäksi yleisten töiden lautakunta päättänee, että tämä päätös on voimassa toistaiseksi, kuitenkin kauintaan 31.12.2022 saakka.

Esittelijä

Rakennustoimen johtosäännön muutos

Kaupunginvaltuusto päätti 12.12.2012 § 431 hyväksyä Helsingin kaupunginhallituksen, rakennusvalvonnan, kaupunkisuunnittelutoimen, kiinteistötoimen sekä rakennustoimen johtosääntöjen muutokset 1.1.2013 lukien. Rakennustoimen johtosäännön 4 §:ään hyväksyttiin seuraavat muutokset:

”4 §

Lautakunnan tehtävät

Lautakunnan tehtävänä on, ellei toisin ole määrätty,

Muutetaan 4 §:n 24 kohta kuulumaan seuraavasti:

24
toimia kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa-  ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena kunnan viranomaisena, joka valvoo, että laissa tarkoitettu kunnossa-  ja puhtaanapitovelvollisuus täytetään, ellei ole antanut tehtävää viranhaltijalle,

Lisätään 4 §:n 25 kohta kuulumaan seuraavasti:

25
toimia maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettuna kunnan viranomaisena, joka valvoo, että liikenneväylät, kadut, torit ja katuaukiot sekä puistot ja oleskeluun tarkoitetut ulkotilat täyttävät hyvän kaupunkikuvan ja viihtyisyyden vaatimukset ja että kevyen liikenteen väylät säilyvät liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina, ellei ole antanut tehtävää viranhaltijalle.”

Johtosääntömuutokselle 12.12.2012 esitetyt perustelut

Kunnossapitolain (laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta) 15 §:n mukaan kunnan määräämä viranomainen (kunnan valvontaviranomainen) valvoo, että kadun ja yleisten alueiden kunnossapito- ja puhtaanapitovelvollisuus täytetään.

Nykyisin yleisten töiden lautakunta huolehtii tontinomistajille kuuluvien kadunhoitovelvoitteiden valvonnasta rakennustoimen johtosäännön 4 §:n 24 kohdan mukaan, mutta muilta osin valvonnasta ei ole johtosäännöissä määrätty.

Maankäyttö- ja rakennuslain 167 §:n 2 momentin mukaan kunnan määräämä viranomainen osaltaan valvoo, että liikenneväylät, kadut, torit ja katuaukiot sekä puistot ja oleskeluun tarkoitetut ulkotilat täyttävät hyvän kaupunkikuvan ja viihtyisyyden vaatimukset. Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina. Tällä hetkellä tämä valvonta on rakennuslautakunnan tehtävänä.

Rakennustoimen johtosääntöä esitetään muutettavaksi siten, että yleisten töiden lautakunta vastaisi sekä kunnossapitolain että maankäyttö- ja rakennuslain 167 §:n 2 momentin tarkoittamista viranomaistehtävistä. Muutoksella kadunpitoon liittyvä valvonta tulee kokonaan yleisten töiden lautakunnan vastuulle, mikä selkeyttää tehtäväjakoa rakennuslautakunnan ja yleisten töiden lautakunnan kesken. Tehtävien siirto yleisten töiden lautakunnalle on mahdollinen, koska kadunpitoon liittyvät tilaaja- ja tuottajatehtävät on eriytetty eri hallintokunnille (yleisten töiden lautakunta ja rakennusvirasto/teknisen palvelun lautakunta ja rakentamispalvelu).

Katujen kunnossapidon valvonta

Kunnossapitolaki muuttui 1.11.2005 (547/2005). Keskeisimmät muutokset koskivat kunnan ja tontinomistajan välistä vastuunjakoa ja kadulla tehtävien töiden ohjausta. Myös lain hallinnollista menettelyä, valvontaa ja muutoksenhakua koskevia säännöksiä täsmennettiin. Aiemmin kunnossapitolaki (669/1978) määräsi valvontaviranomaisiksi suoraan lain perusteella rakennuslautakunnan yhdessä poliisiviranomaisten kanssa.

Lain muutoksella (547/2005) lain noudattamisen valvonta on osoitettu kunnan määräämälle viranomaiselle (kunnan valvontaviranomainen).

Kunnan valvontaviranomaisena voi periaatteessa toimia tekninen lautakunta, yleisten töiden lautakunta, ympäristölautakunta, rakennuslautakunta tai jokin muu soveltuva monijäseninen toimielin. Valvonnan kenttätehtävää voidaan siirtää yksittäisille viranhaltijoille, mutta kuntalain 14 §:n 3 momentin ja kansalaisten oikeusturvan takia ainoastaan monijäseninen lautakunta tai muu toimielin voi käyttää kunnossa- ja puhtaanapitolain 16 §:n mukaisia hallinnollisia pakkokeinoja, eli uhkasakkoa ja teettämisuhkaa.

Lisäksi poliisin on valvottava, ettei kunnossa- ja puhtaanapitovelvoitteen laiminlyönnistä aiheudu vaaraa yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.

Yleisten alueiden kaupunkikuvan ja viihtyisyyden valvonta

Yleisten alueiden kaupunkikuvan ja viihtyisyyden valvonnasta on säädetty maankäyttö- ja rakennuslain 167 §:n 2 momentissa. Säädöksen mukaan kunnan määräämä viranomainen osaltaan valvoo, että liikenneväylät, kadut, torit ja katuaukiot sekä puistot ja oleskeluun tarkoitetut ulkotilat täyttävät hyvän kaupunkikuvan ja viihtyisyyden vaatimukset. Kevyen liikenteen väylät tulee säilyttää liikkumiselle esteettöminä ja turvallisina.

Aiemmin laki sääti yleisten alueiden kaupunkikuvaan ja viihtyisyyteen liittyvän valvonnan rakennuslautakunnalle. Maankäyttö- ja rakennuslaki on muuttunut niin, että valvonta voidaan antaa ”kunnan määräämälle viranomaiselle.”

Valvonnasta

Kunnan määräämä viranomainen vastaa yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitovastuun täyttämisen ja kaupunkikuvan sekä viihtyisyyden kokonaistilan valvonnasta. Viranomainen valvoo myös kunnan omien viranomaisten toimintaa.

Säännöksessä on määritelty kaupunkitilan valvontaan liittyviä tehtäviä, jotka liittyvät myös yleisten töiden lautakunnan vastuulle kuuluviin tehtäviin. Rakennustoimen johtosäännön 4 § 16 kohdan mukaan lautakunnan tehtävänä on hyväksyä katusuunnitelma ottaen huomioon, mitä liikennejärjestelyperiaatteiden ja liikennejärjestelyjen hyväksymisestä on erikseen säädetty. Yleisten töiden lautakunta ja rakennusvirasto huolehtivat katujen ja muiden yleisten alueiden rakentamisesta ja ylläpidosta. Johtosäännön 4 § 16 kohdan mukaan lautakunnan tehtävänä on huolehtia kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetussa laissa kunnalle määrätyistä tehtävistä sekä päättää sanotussa laissa määrätyistä tehtävistä, ellei ole antanut niitä viranhaltijalle.

Rakentamispalvelu Stara tai yksityiset palveluntuottajat rakentavat, kunnossa-  ja ylläpitävät kaupungin vastuulle kuuluvia yleisiä alueita yleisten töiden lautakunnan päätösten ja  rakennusviraston palvelutuottajien kanssa tekemien sopimusten mukaisesti.  Lautakunnan päätöksissä ja niiden pohjalta tehdyissä sopimuksissa on määritelty miten yleiset alueet rakennetaan sekä kunnossa- ja ylläpidetään. Tässä yhteydessä ratkaistaan, mikä on yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidon taso tai miten yleisten alueiden rakentaminen ja ylläpito täyttää hyvän kaupunkikuvan, viihtyisyyden ja esteettömyyden sekä turvallisuuden vaatimukset.  Lisäksi rakennusvirasto valvoo, että palveluntuottajat toimivat tehtyjen sopimusten mukaisesti. Toimiessaan valvovana viranomaisena yleisten töiden lautakunta valvoo täten osittain sen vastuulla olevia tehtäviä.

Aiemman johtosäännön mukainen yleisten töiden lautakunnan delegointipäätös

Yleisten töiden lautakunta on päättänyt 24.4.2012 § 214 delegoida tontinomistajalle kuuluvan kadun- ja yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidon valvonnan palveluosaston alueidenkäytön alueidenvalvontapäällikölle. Päätös on voimassa 1.5.2012 alkaen.

Ehdotus valvonnan järjestämisestä

Yleisten töiden lautakunnan aiemmin tekemää kunnossa- ja puhtaanapitolain mukaista valvontaa koskevaa delegointipäätöstä esitetään laajennettavaksi siten, että se kattaisi myös niiden velvoitteiden täyttämisen valvonnan, jotka kuuluvat kaupungin vastuulle.  Tämä ei tarkoita kunnossa- ja puhtaanapidosta tehtyjen urakkasopimusten valvomista, joka kuuluu tilaajan tehtäviin.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (HE 281/2004) mukaan kadulla liikkujan on pääsääntöisesti voitava luottaa siihen, että kadulla liikkuminen voi tapahtua turvallisesti ja että katu täyttää sille asetetun palvelutehtävän.

Kyse on myös sen valvomisesta, ettei kaduilla tai puistoissa ole alueita, jotka ovat jääneet kunnossa- ja puhtaanapidon ulkopuolelle. 

Käytännön valvontatehtävä sijoittuu luontevasti alueidenvalvontapäällikön johtamaan palveluosaston alueidenkäytön valvontaan, joka valvoo maankäyttölupien noudattamisen ja luvattoman maankäytön lisäksi edellä mainittujen tontinomistajalle kuuluvien kadun- ja yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitovelvoitteiden noudattamista.

Maankäyttö- ja rakennuslain 167 § 2 momentin mukainen valvonta esitetään delegoitavaksi kaupunginarkkitehdille. Kaupunginarkkitehdin tehtäviin kuuluu mm. toimia rakennusviraston sisäisenä kaupunkikuvan asiantuntijana.  Käytännön valvontatehtävää tulee hoitamaan arkkitehtuuriosaston suunnittelutoimisto. Toimisto tekee yleisten alueiden strategista suunnittelua, joka on katujen, puistojen ja muiden viheralueiden pitkän aikavälin suunnittelua ja kehittämistä. Toimisto osallistuu myös kaavoitusyhteistyöhön ja maankäytön suunnitteluun rakennusviraston edustajana. Toimistossa on erityisosaamista myös luonto-, kasvillisuus-, kaluste- ja kaupunkiympäristöasioissa.

Valvonnan pääasiallisina työkaluina ovat aluesuunnitelmat ja katselmukset. Aluesuunnitelmia päivitetään nykyisellään 10 vuoden välein, joka liian pitkä aika kyseisen valvontatehtävän hyvälle suorittamiselle. Aluesuunnitelmakonseptia kehitetään parhaillaan ja alustavissa suunnitelmissa on tarkoitus tihentää aluesuunnitelmien päivitysjakso viiteen vuoteen. Lainlaatija edellyttää myös kaupunkikuvan jatkuvaa valvontaa, joten suunnittelutoimiston asiantuntijoiden toimesta alueilla suoritetaan katselmuksia.

Aluesuunnitelmissa ja katselmuksissa esiin tulevista liikenneväylistä, kaduista, toreista ja katuaukioista sekä puistoista ja oleskeluun tarkoitetuista ulkotiloista, jotka eivät täytä hyvälle kaupunkikuvalle ja viihtyisyydelle asetettuja vaatimuksia, tiedotetaan alueen hallinnasta vastaavalle hallintokunnalle.

Arkkitehtuuriosasto ja palveluosasto raportoivat yleisten töiden lautakunnalle valvontatehtävän suorittamisesta vuosittain.

Esteettömyyteen liittyen molemmissa valvontatehtävissä käytetään asiantuntijana viraston esteettömyyden erityisasiantuntijaa.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Antti Hietala, osastopäällikkö, puhelin: 310 38236

antti.hietala(a)hel.fi

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Arkkitehtuuriosasto

Esitysteksti

Hallinto-osasto/HKR

Esitysteksti

Katu- ja puisto-osasto

Esitysteksti

HKR-Rakennuttaja

Esitysteksti

Palveluosasto

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

 

 

 

 

 

 

Faksi

 

Alv.nro