Helsingin kaupunki

Esityslista

25/2013

1 (1)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ho/4

 

10.9.2013

 

 

 

 

 

 

4

Oikaisuvaatimus pysäköinnintarkastajan virkaan ottamista koskevista palveluosaston osastopäällikön päätöksistä 8. – 9.4.2013

HEL 2013-007752 T 01 01 01 01

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee hylätä rakennusviraston palveluosaston osastopäällikön 8.- 9.4.2013, §:issä 7048, 7050, 7052, 7054, 7056,7058, 7060,7062, 7065, 7067, 7069, 7071, 7073, 7075, 7077, 7079, 7081 tekemiä päätöksiä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Palveluosaston osastopäällikkö on tehnyt pysäköinnintarkastajan vakituisiin ja määräaikaisiin virkasuhteisiin ottamista koskevat päätökset 8.- 9.4.2013, §:t 7048, 7050, 7052, 7054, 7056,7058, 7060,7062, 7065, 7067, 7069, 7071, 7073, 7075, 7077, 7079, 7081.

Päätökset koskevat 11 pysäköinnintarkastajan vakinaiseen sekä 6 pysäköinnintarkastajan määräaikaiseen virkasuhteeseen ottamista.

Oikaisuvaatimus

Päätöksistä on tehty 24.4.2013 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii virkaanottopäätöksen oikaisua sillä perusteella, että hän katsoo tulleensa syrjityksi työhönotossa niin etnisen taustansa kuin myös perhesuhteidensa vuoksi. Hän katsoo tulleensa ohitetuksi työnhakuprosessissa muista, kuin työn tekemiseen ja siitä suoriutumiseen liittyvistä syistä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää perusteluinaan muun muassa, että hän on ollut rakennusvirastossa pysäköinnintarkastajan tehtävissä määräaikaisissa työsuhteissa yli kaksi vuotta. Hän toteaa, että ajalla 16.9.2010 - 30.11.2012 hänelle on tehty työsopimuksia 10 kappaletta. Viimeisen määräaikaisen työsopimuksen loppupäivämäärä oli 30.11.2012 ja ilmoitus siitä, että sitä ei jatketa, annettiin hänelle kolme päivää ennen määräajan päättymistä yli kaksi vuotta kestäneestä työstä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että työntarve oli pysyvä, koska tammikuussa 2013 oli aikomus rekrytoida 8 – 11 uutta vakituista pysäköinnintarkastajaa, mikä sittemmin tapahtui vasta huhtikuussa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa hyvä ja pätevä työntekijä. Hän on saanut hyvää palautetta ja häntä on palkittu muun muassa 450 euron suuruisella kannustuslisällä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että vuoden 2012 alusta hän aloitti tekemään lyhennettyä 30-tunnin työviikkoa lapsensa koulunkäynnin alkaessa. Hän toteaa, että lokakuussa hänelle ja muille osa-aikaisille työntekijöille ilmoitettiin, että heidän ei tarvitse enää tehdä ilta- ja viikonloppuvuoroja. Marraskuussa 2012 hänen työsuhdettaan ei enää jatkettu. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että rakennusviraston palveluosastolla syrjitään selvästi osa-aikaisia työntekijöitä lopettamalla heidän työsuhteensa eikä oteta heitä takaisin töihin.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että hän on työhaastattelussa 7.2.2013 kertonut olevansa valmis kokopäiväiseen työhön. Lisäksi hän kertoi olevansa myös halukas suunnitteilla olevaan päivävuororyhmään, mikäli se on mahdollista.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että suoritetussa haussa haettiin vakituisiin virkoihin 11 henkilöä, joista kolme tulivat rakennusvirastolle töihin vuodesta kahteen hänen jälkeensä ja joiden kanssa he olivat samaan aikaan määräaikaisissa työsuhteissa ja jotka tekivät 8-tuntista työtä. Loput kahdeksan ovat uusia työntekijöitä. Määräaikaisiin virkasuhteisiin on otettu kuusi uutta työntekijää.

Viran kelpoisuusvaatimus ja ohjeistus

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Suomen perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä. Lain 5 §:n mukaan virkaan voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Pysäköinninvalvojan vakinaiset ja määräaikaiset virkasuhteet olivat haettavana 21.12.2012 - 16.1.2013. Hakemuksia virkoihin saapui yhteensä 402 hakijalta.

Pysäköinnintarkastajien tehtävänkuvaan kuuluvat pysäköintisääntöjen noudattamisen valvonta sekä tähän liittyvät toimistotyöt.

Pysäköinnintarkastajan kelpoisuus määritellään pysäköinninvalvonnasta annetun lain 12 §:ssä.

Hakuilmoituksessa edellytettiin tieliikennesääntöjen tuntemusta ja ajokorttia sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, oma-aloitteisuutta ja hyvää fyysistä kuntoa. Lisäksi edellytettiin mahdollisuutta työskennellä iltaisin ja viikonloppuisin. Eduksi luettiin atk-taidot ja Helsingin paikallistuntemus.

Kaupungin henkilöstöhankinnan periaatteiden 24.8.2012 mukaan palvelukseen ottajan on toimittava lakien, virka- ja työehtosopimusten sekä kaupungin omien ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Kaupungin ohjeistuksen mukaisesti määräaikaisilla henkilöillä, esimerkiksi sijaisilla, tulee olla samanlaiset mahdollisuudet hakea hakuun laitettuja tehtäviä kuin vakinaisella henkilöstöllä.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantaja ei saa virkasuhteeseen ottaessaan eikä virkasuhteen aikana ilman hyväksyttävää perustetta asettaa hakijoita eikä viranhaltijoita eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

Määräaikainen virkasuhde

Kunnallisen viranhaltijalain 1. luvun 3 §:n mukaisesti viranhaltija otetaan virkasuhteeseen toistaiseksi tai määräajaksi. Toistaiseksi voimassa olevan virkasuhteen kestoa ei ole etukäteen rajoitettu. Kunnallisen viranhaltijalain 8 luvun 34 §:n 1 kohdan mukaisesti määräaikainen virkasuhde päättyy määräajan päättyessä ilman irtisanomista ja irtisanomisaikaa.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 1. luvun 3 §:n mukaan viranhaltija voidaan ottaa määräajaksi vain viranhaltijan omasta pyynnöstä tai jos määräajaksi ottamisesta on erikseen säädetty taikka tehtävän luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen tai muu näihin rinnastettava kunnan toimintaan liittyvä määräaikaista virkasuhdetta edellyttävä seikka sitä vaatii.

Kunnallisen työmarkkinalaitoksen yleiskirjeen 19/2003 mukaisesti henkilön ottaminen toistuvasti määräaikaisiin virkasuhteisiin on mahdollista silloin, kun kaikille määräaikaisille virkasuhteille on olemassa laissa tarkoitettu peruste ja myös toistuville viranhoitomääräyksille eli ketjuttamiselle on perusteltu syy.

Mainitussa yleiskirjeessä todetaan, että määräajan pituutta ei ole laissa määrätty, olennaista on se, että määräaikaisuudelle on olemassa hyväksyttävä peruste. Määräaika määräytyy kussakin tapauksessa sen mukaan, miten pitkäksi ajaksi määräaikaiseen viran hoitoon on tarvetta. Sijaista ei tarvitse ottaa koko siksi ajaksi, kun määräaikaisuuden peruste on olemassa. Määräaikainen viranhaltija voidaan ottaa lyhyemmäksi ajaksi kuin määräaikaisuuden peruste on olemassa myös silloin, kun viran määräaikaisen hoidon tarpeesta ei voida etukäteen olla varmoja tai jos viran määräaikainen täyttö ei ole taloudellisesti mahdollista, vaikka tarvetta siihen olisikin.

Määräaikaisuuden perusteeseen liittyvät kysymykset ratkaistaan hallintoriita-asiana hallinto-oikeudessa. Määräaikainen virkasuhde ei muutu toistaiseksi voimassa olevaksi, vaikka hallinto-oikeus toteaisikin määräaikaisuuden perusteen puuttuvan.

Kunnallisen viranhaltijalain 1. luvun 9 §:ssä säädetään, että viranhaltijalle on viipymättä ja mikäli mahdollista ennen virantoimituksen alkamista annettava pöytäkirjanote tai muu kirjallinen viranhoitomääräys, josta ilmenee ainakin hänen virkanimikkeensä, virkasuhteen kestoaika, määräaikaisuuden peruste, mahdollinen koeaika, virantoimituksen alkamisajankohta, pääasialliset tehtävät tai niiden määräytymisperuste ja palkkauksen perusteet.

Oikaisuvaatimuksen tekijälle on annettu 10 määräaikaista viranhoitomääräystä edellä mainittuine tietoineen ajalla 16.9.2010 - 30.11.2012. Määräaikaisuuden peruste on ollut sijaisuus. Peruste on ollut merkittynä viranhoitomääräyksiin. Määräaikaisten virkasuhteiden alkamis- ja päättymispäivämäärät näkyvät viranhoitomääräyksissä.

Määräaikaisen virkasuhteen kestoajassa ja sen päättymisessä on noudatettu kunnallisen viranhaltijalain 1. luvun 3 §:ää ja 8. luvun 34 §:n 1. kohtaa.

Työnantajana rakennusviraston palveluosasto on arvioinut määräaikaisten pysäköinnintarkastajien viran hoidon tarpeen kuten myös taloudelliset mahdollisuutensa sijaisten palkkaamiseen, eikä aina harkintansa mukaisesti ota sijaisia koko siksi ajaksi, kun määräaikaisuuden peruste on olemassa.

Helsingin kaupungin käytännön mukaisesti täyttölupa tarvitaan, kun virka tai tehtävä täytetään pysyvästi tai yli kahden kuukauden määräajaksi eikä sitä ole vapautettu täyttölupamenettelystä kaupunginjohtajan päätöksellä. Täyttölupa tarvitaan riippumatta siitä, täytetäänkö virka tai tehtävä kaupungin vakinaisella työntekijällä, määräaikaisella työntekijällä tai ulkopuolisella henkilöllä. Kaupungin henkilöstökeskus käsittelee täyttölupaesitykset yhteistyössä kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa, joka valmistelee asian kaupungin johtajiston päätettäväksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ollut subjektiivista oikeutta jatkaa määräaikaista pysäköinnintarkastajan viranhoitoa, vaikkakin sijaisuuden peruste ja määräaika oli olemassa.

Viranhakijoiden ansioiden vertailu

Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy on rakennusviraston palveluosaston tilauksesta toiminut kyseessä olevan pysäköinnintarkastajan vakinaisten ja määräaikaisten virkasuhteiden rekrytoinnissa apuna. Seure Henkilöstöpalvelut Oy valitsi hakemusasiakirjojen perusteella ansioituneimmat hakijat kutsuttavaksi henkilökohtaisiin haastatteluihin.

Haastatteluihin kutsuttiin hakuasiakirjojen perusteella 25 ansioituneimmaksi katsottua hakijaa.  He täyttivät viralle asetetut kelpoisuusvaatimukset parhaiten ja heillä muun muassa voitiin arvioida olevan parhaat valmiudet asiakastyöhön.

Haastattelut suoritettiin neljän johtavan pysäköinnintarkastajan toimesta kaupungin ohjeiden mukaisesti. He ovat ilmoittaneet, että haastattelussa ei ole käsitelty perhe-elämään liittyviä lainvastaisia kysymyksiä.

Haastatelluista valittiin 11 henkilöä pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja 6 määräaikaisiin virkasuhteisiin.

Perustuslain säännöstä koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja määräaikaisiin virkasuhteisiin valituilla on monipuolinen työkokemus, joka tukee virassa menestymistä. Hakijoiden koulutustaustalla ei ole ollut ratkaisevaa osaa virkojen täytössä. Erityistä kelpoisuusvaadetta koulutuksen osalta ei ollut esitetty.

Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja määräaikaisiin virkasuhteisiin valitut ovat osoittaneet soveltuvansa hyvin kyseisiin työtehtäviin sekä myös kestävänsä työhön liittyvät paineet ja haasteet.

Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalla merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Tältä osin hakijoilla ei ole ilmennyt eroavaisuuksia.

Viran erityiset kelpoisuusvaatimukset pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja määräaikaisiin virkasuhteisiin valitut täyttävät hyvin.

Palveluosaston osastopäällikkö on valintaa tehdessään ottanut huomioon perustuslain mukaiset yleiset nimitysperusteet sekä viralle asetetut erityiset kelpoisuusehdot.  Viran lakiin perustuvien kelpoisuusehtojen ohella on arvioitu viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia perustuslain edellyttämällä tavalla.

Kokonaisharkinnan perusteella pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja määräaikaisiin virkasuhteisiin on valittu ansioituneimmat henkilöt. Haastattelujen perusteella heidät on myös todettu henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan virkoihin parhaiten sopivaksi. Virkoihin valituilla on hakijoista parhaat edellytykset hoitaa menestyksellisesti virkaan kuuluvia tehtäviä.

Valinta on perustunut kokonaisharkintaan, joten oikaisuvaatimuksen tekijän aiemmasta työn tekemisestään saama kannustuspalkinto ei ole yksinään valinnan perusteena. Se on ollut ainoastaan yhtenä osatekijänä kokonaisharkinnassa. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi kyseisiin pysäköinnintarkastajan vakinaisiin ja määräaikaisiin virkoihin kuin niihin valitut. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaisia oikeudellisesti vaikuttavia eikä tarkoituksenmukaisia syitä, joiden johdosta voitaisiin katsoa olevan syytä muuttaa palveluosaston osastopäällikön tekemiä päätöksiä pysäköinnintarkastajan vakinaisiin virkoihin ja määräaikaisiin viransijaisuuksiin ottamisesta.

Kaupunginhallitus päätti 17.12.2012 § 1443 muun muassa perustaa 1.1.2013 lukien rakennusvirastoon sijoittuvat yhdeksän uutta pysäköinnintarkastajan virkaa. Uusien pysäköinnintarkastajien tarve perustuu pysäköinnin maksullisuusajan jatkamiseen (Khs 23.4.2012) kahdella tunnilla arkisin klo 21:een. Maksullisuusaika pitenee kymmenestä kahteentoista tuntiin. Tarve perustuu lisäksi 6.9.2012 annettuun hallituksen esitykseen pysäköinninvalvonnassa avustamista koskevaksi lainsäädännöksi. Hakuilmoituksessa edellytetty mahdollisuus työskennellä iltaisin ja viikonloppuisin on edellä olevan johdosta ollut perusteltu kriteeri kokonaisarvioinnissa. Valintapäätöksiä tehtäessä edellytetään, että viran hakija täyttää hakuilmoituksessa esitetyt viran pätevyysvaatimukset ja ehdot. Pätevyysvaatimukset täyttäneistä hakijoista etusijalle on asetettu ne, joilla on ilmoituksensa mukaan mahdollisuus ilta- ja viikonlopputyöskentelyyn.

Haastattelutilanteessa oikaisuvaatimuksentekijän vastauksista on ilmennyt, että ilta- ja viikonlopputyöt eivät sovi hänelle. Myös oikaisuvaatimuksessa todetaan, että hän on ilmoittanut olevansa halukas suunnitteilla olevaan päivävuororyhmään. Koska oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole sitoutunut edellytettyyn työaikaan eikä hän täten ole täyttänyt esitettyjä vaatimuksia, ei häntä hänen työkokemuksestaan huolimatta ole voitu valita.

Palveluosaston päällikkö ei ole valintaa tehdessään syrjinyt oikaisuvaatimuksen tekijää hänen kansallisen tai etnisen alkuperän, perhesuhteiden, työaikajärjestelyjen eikä muunkaan seikan johdosta.

Esittelijä

Yleisten töiden lautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi kokouksessa 3.9.2013.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Pysäköinninvalvojan vakinaiset ja määräaikaiset virkasuhteet olivat haettavana 21.12.2012 - 16.1.2013. Hakemuksia virkoihin saapui yhteensä 402 hakijalta.

Rakennustoimen johtosäännön 15 §:n mukaan pysäköinnintarkastajan viran vakinaisen tai määräaikaisen haltijan ottaa palveluosaston osastopäällikkö.

Valintapäätökset ja valittujen hakemukset ovat nähtävillä kokouksessa.

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa 24.4.2013 ja oikealle toimielimelle.

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Anna-Leena Salo-Halinen, lakimies, puhelin: 310 39844

anna-leena.salo-halinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Salassa pidettävä (JulkL 24 § 1 mom 32 k.)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Hallinto-osasto/HKR

 

Palveluosasto

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566