Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2013 | 1 (1) |
Yleisten töiden lautakunta |
|
| |
|
| Ko/2 | |
| 19.03.2013 |
| |
|
|
|
§ 123
Mechelininkatu, katusuunnitelman hyväksyminen, Etu-Töölö, Taka-Töölö, nro 29998/1-7
HEL 2012-015700 T 10 05 02
Päätös
Yleisten töiden lautakunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että otetaan huomioon seuraavat asiat:
- tehdään laaja vuorovaikutus alueen asukkaiden ja yrittäjien kanssa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja HSL:n kanssa muun muassa liikennejärjestelyjen ja puukujanteiden uusimisen osalta
- selvitetään raitiovaunupysäkkien tilantarve ja sijainti turvallisuuden näkökulmasta
- selvitetään mahdollisten muutosten johdosta poistuville asukas- ja asiakaspysäköintipaikoille osoitettavat riittävät korvaavat paikat
- selvitetään mahdollisuudet suorittaa Mechelininkadun viemäröinnin, sähkökaapeleiden ja vesijohtojen saneeraustyöt siten, että asukkaalle ei aiheudu kohtuutonta haittaa
Tässä otetaan huomioon Mechelininkadun asukasyhdistysten toiveet.
Käsittely
Vastaehdotus Sini Korpinen: Yleisten töiden lautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että otetaan huomioon seuraavat asiat:
- tehdään laaja vuorovaikutus alueen asukkaiden ja yrittäjien kanssa yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja HSL:n kanssa muun muassa liikennejärjestelyjen ja puukujanteiden uusimisen osalta
- selvitetään raitiovaunupysäkkien tilantarve ja sijainti turvallisuuden näkökulmasta
- selvitetään mahdollisten muutosten johdosta poistuville asukas- ja asiakaspysäköintipaikoille osoitettavat riittävät korvaavat paikat
- selvitetään mahdollisuudet suorittaa Mechelininkadun viemäröinnin, sähkökaapeleiden ja vesijohtojen saneeraustyöt siten, että asukkaalle ei aiheudu kohtuutonta haittaa
Tässä otetaan huomioon Mechelininkadun asukasyhdistysten toiveet.
Kannattajat: Tuomo Valokainen
Lautakunta päätti yksimielisesti ilman äänestystä hyväksyä Sini Korpisen vastaehdotuksen.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Penelope Sala-Sorsimo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39395
penelope.sala-sorsimo(a)hel.fi
Otteet
Ote |
|
Valmistelija |
|
Katu- ja puisto-osasto |
|
Päätösehdotus
Yleisten töiden lautakunta päättänee hyväksyä Mechelininkadun (välillä Leppäsuonkatu – Nordenskiöldin aukio) katusuunnitelman nro 29998/1-7.
Esittelijä
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mechelininkatu välillä Leppäsuonkatu – Nordenskiöldin aukio on nykyinen, pohjoisesta Ruoholahteen ja Länsisatamaan johtava, vilkkaasti liikennöity pääkatu. Kadun etelä- ja pohjoispäässä on molemmin puolin asuin- ja liikerakennuksia. Kaupunkikuvallisesti katua leimaa kaksirivinen puukujannevälillä Leppäsuonkatu – Sibeliuksenkatu. Kujanteessa kulkee raitiotie välillä Leppäsuonkatu – Caloniuksenkatu, mistä kujanne jatkuu jalankulkualueena Sibeliuksenkatuun saakka.
Mechelininkatu kuuluu osittain alueeseen, joka on luokiteltu ”Valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö” -alueeksi. Mechelininkatu sijaitsee Yleiskaava 2002:n mukaan kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävällä kantakaupungin niemellä. Nämä kaupunkiympäristön erityispiirteet ovat lähtökohtana kadun mitoitukselle ja materiaalivalinnoille.
Katusuunnitelman liikennejärjestelyjen lähtökohtana on kaupunkisuunnittelulautakunnan 24.1.2012 hyväksymä liikennesuunnitelma (Nordenskiöldin aukion ja Mechelininkadun tarkistettu pyörätiesuunnitelma piirustukset 6058/7, 6059/7 ja 6060-7). Pyöräliikennejärjestelyillä toteutetaan puuttuva osa kantakaupungin pääpyörätieyhteydestä Ruoholahden ja Pasilan välille.
Katusuunnitelman tavoitteena on Mechelininkadun pyöräkaistojen rakentaminen sekä siihen liittyvät kadun poikkileikkauksen muutokset ja rakenteellinen peruskorjaus. Kadun peruskorjauksen osana uusitaan kadun keskiosan puukujanne yhtenäisinä kokonaisuuksina tarvittavilta osin. Tavoitteena on varmistaa, että kadun yhtenäiseen puukujanteeseen perustuva historiallinen luonne ja rytmi säilyvät.
Kadun peruskorjauksen yhteydessä tehdään myös kunnallisteknisten verkostojen ja raitiotien uusiminen.
Suunnitelma
Kadulla on kaksi ajokaistaa suuntaansa ja ajoradat ovat 6,25 - 6,50 metriä leveitä. Mechelininkadulta pohjoisesta itään Hietaniemenkadulle osoitetaan uusi kääntymiskaista ajoneuvoliikenteelle. Muilta osin ajoneuvoliikenteen kaistamäärät säilyvät ennallaan. Risteykset ovat valo-ohjattuja. Nykyiset kadun varrella olevat ilta- ja yöpysäköintipaikat (noin 90 kpl) poistuvat koko katuosuudelta.
Kadun molemmin puolin rakennetaan 1,50 - 1,75 metriä leveät yksisuuntaiset pyöräkaistat ajoradan tasoon. Katuvälillä Pohjoinen Hesperiankatu – Linnankoskenkatu, lukuun ottamatta bussipysäkkikohtia, pyöräliikenteelle on osoitettu 1,50 - 1,75 metriä leveät yksisuuntaiset pyörätiet, jotka ovat samassa tasossa jalankulun kanssa. Hietaniemen hautausmaan muurin vieressä säilyy nykyinen kaksisuuntainen pyörätie. Nordenskiöldin aukiolle on osoitettu 1,75 – 2,00 metriä leveät pyöräkaistat.
Jalkakäytävän leveys vaihtelee 2,00 – 4,00 metrin välillä. Suojatieylitykset on suunniteltu esteettömyyden erikoistaso huomioon ottaen. Keskikaistan puukujanteen kävelyraitit yhdistetään uusin suojatieylityksin katuliittymissä.
Kiskoalue on 5,60 metriä leveä. Raitiolinjan 8 kehittämisohjelman (29.4.2011) mukaisesti raitioliikennepysäkit Caloniuksenkadun ja Perhonkadun kohdilla poistetaan ja niitä korvaava pysäkkipari rakennetaan Arkadiankadun kohdalle.
Bussilinjan 24 reittimuutoksen (13.8.2012) takia pysäkit välillä Eteläinen Hesperiankatu – Hietaniemenkatu poistetaan. Myös Eteläisen ja Pohjoisen Hesperian-kadun välillä oleva lännen puoleinen bussipysäkki poistetaan reittimuutoksen takia tarpeettomana.
Ajoradat ja jalkakäytävät päällystetään asfaltilla. Pyörätiet ja -kaistat sekä raitio-tien kiskoalue päällystetään punaruskealla väriasfaltilla. Kiskoalueen asfaltin värisävy poikkeaa pyöräkaistoilla käytettävästä. Reunatuet ovat punaista graniittia. Puukujanteen keskellä sekä puistoalueilla olevat raitit säilyvät kivituhkapintaisina.
Raitiovaunupysäkit ovat betonikivipäällysteisiä ja linja-autopysäkit ovat asfaltti-päällysteisiä. Pysäkeillä on katokset.
Samassa tasossa oleva jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan toisistaan kahden kiven levyisellä noppakiviraidalla. Suojatiet rakennetaan esteettömiksi käyttämällä luiskattua reunatukea ja varustamalla ne varoalueilla, jotka ovat vaaleaa luonnonkiveä. Vinot suojatiet rajataan ajoradasta kahden kiven levyisillä nupukiviraidoilla.
Keskikorokkeet ja erotuskaistat kivetään noppakivillä ja viherkaistat nurmetetaan. Erotuskaistoilla ja kiviraidoissa käytetään mahdollisuuksien mukaan vanhoja graniittikiviä. Katurakenteen historialliset yksityiskohdat, kuten vanhat kita-kaivot, katujen viisteet sekä leveät reunakivet säilytetään mahdollisuuksien mukaan.
Suunnittelualueen puille tehtiin laaja kuntotutkimus kesällä 2012. Tutkimuksen perusteella puukujanne uusitaan tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Uusittavat puurivit ovat katuväleillä Leppäsuonkatu – Eteläinen Hesperiankatu ja Rajasaarentie - Linnankoskenkatu. Uudet istutettavat puurivit ovat lehmuksia.
Nordenskiöldin aukiota reunustavat puut sekä keskiosan pylväshaavat säilytetään. Topeliuksenkadun suuntaisten jalkakäytävien reunoille istutetaan sipulikukkia. Lippakioskin ympäristö on kivituhkaa, joka rajataan nurmesta nupukiviraidalla. Kioskirakennus on kiinteistöviraston vuokraamana 03/2015 asti ja nykyään varastokäytössä. Kioskin jatkokäytöstä ei ole vielä päätöksiä.
Nordenskiöldin aukion reunoille sijoitetaan kaaritelineitä polkupyörien pysäköintiä varten. Rakennussuunnitelmiin on tarkoitus täydentää kadun kalusteita, mm. roska-astioita raittien yhteyteen, penkkejä ja pollareita puiden runkojen suojaksi.
Mechelininkadun valaistus uusitaan nykyisen mallin mukaisesti ripustuskiinnityksellä rakennusten julkisivuihin tai pylväisiin.
Vuorovaikutus
Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, HSY- Helsingin seudun ympäristöpalvelujen, HKL- Infrapalvelujen ja Helsingin Energian kanssa.
Katusuunnittelun käynnistymisestä on lähetetty tiedote 18.6.2012 kadun varren kiinteistöille ja alueen kaupunginosayhdistyksille. Katusuunnitelmien luonnoksia on esitelty asukkaille yleisötilaisuudessa 25.10.2012. Luonnokset olivat esillä myös rakennusviraston Internet-sivuilla 18.10.2012 – 31.10.2012.
Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöille 2.1.2013. Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 9.1.- 22.1.2013. Suunnitelmista saatiin 37 muistutusta.
Muistutukset
Tuula Ahon muistutus:
- epäilys pyöräyhteyden tarpeellisuudesta ja käytöstä
- puiden avohakkuun vastustaminen
Marjatta Anttilan muistutus:
- kasvava satamaliikenne sekä Jätkäsaaren ja Hernesaaren läpiajoliikenne ei mahdollista pyöräkaistan toimivuutta Mechelininkadulla
- pyörätiet tulisi olla erillään jalkakäytävästä
- pyöräreitistö tulee tehdä virallisena kattavana reitistönä niin, että pyörällä pääsee paikasta toiseen
- bussilinjojen ja raitiolinjapysäkkien palauttaminen entiselleen
Asunto Oy Kalliotalon (Aki Mäkirinta) muistutus:
- jalkakäytävän kaventamisella on haitallisia vaikutuksia liikehuoneistojen tavarantoimitukselle ja muulle huoltoliikenteelle
- autopaikkojen väheneminen lisää lähikatujen liikennettä
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa
- ajokaistojen kaventumisesta seuraa haittaa hälytysajoneuvoille
- raitiolinjapysäkkien muutoksilla ei ole riittäviä perusteluita ja julkisen liikenteen saavutettavuus on huonontunut merkittävästi alueella
- jalkakäytävien kaventaminen hankaloittaa ihmisten liikkumista
As. Oy Mechelininkatu 8:n (Erkki Pätiälä) muistutus
- katusuunnitelman selostuksessa ei ole kerrottu riittävästi suunnitelman haitallisista vaikutuksista, kuten pysäköintipaikkojen poistosta
- lehmuskujanne tulee saneerata vaihe vaiheelta, jotta kadun vihreä ilme säilyy koko ajan
- kadunvarren iltapysäköinti tulee säilyttää nykyisellään
- pyöräkaistat toteutetaan puurivien keskelle ja raitiovaunut liikennöivät vain yhtä raidetta
- toivotaan tiedottamisen tehostamista
- ehdotetaan katusuunnitelman palauttamista liikennesuunnitteluosastolle uudelleen valmisteltavaksi
Asunto Oy Mechelininkatu 11:n (Aulis Kuurne) muistutus
- jalkakäytävän kaventamisella on haitallisia vaikutuksia liikehuoneistojen tavarantoimitukselle ja muulle huoltoliikenteelle
- ilta- ja yöpysäköinti tulee säilyttää
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa
- ajokaistojen kaventumisesta seuraa haittaa hälytysajoneuvoille
- raitiolinjapysäkkien muutoksilla ei ole riittäviä perusteluita ja julkisen liikenteen saavutettavuus on huonontunut merkittävästi alueella
- jalkakäytävien kaventaminen hankaloittaa ihmisten liikkumista
- pyörätie tulee sijoittaa jalkakäytävän kanssa samaan tasoon, jolloin se erotetaan reunakivillä ajoradasta
Asunto Oy Mechelininkatu 13:n (Aulis Kuurne) muistutus:
- jalkakäytävän kaventamisella on haitallisia vaikutuksia liikehuoneistojen tavarantoimitukselle ja muulle huoltoliikenteelle
- autopaikkojen väheneminen lisää lähikatujen liikennettä
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa
- ajokaistojen kaventumisesta seuraa haittaa hälytysajoneuvoille
- raitiolinjapysäkkien muutoksilla ei ole riittäviä perusteluita ja julkisen liikenteen saavutettavuus on huonontunut merkittävästi alueella
- jalkakäytävien kaventaminen hankaloittaa ihmisten liikkumista
- pyörätie tulee suunnitella Mechelininkadun välissä olevalle keskialueelle, jossa kasvaa puita ja jossa kulkevat raitiovaunut
Asunto Oy Mechelininkatu 16:n (Aulis Kuurne) muistutus:
- jalkakäytävän kaventamisella on haitallisia vaikutuksia liikehuoneistojen tavarantoimitukselle ja muulle huoltoliikenteelle
- autopaikkojen väheneminen lisää lähikatujen liikennettä
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa
- ajokaistojen kaventumisesta seuraa haittaa hälytysajoneuvoille
- raitiolinjapysäkkien muutoksilla ei ole riittäviä perusteluita ja julkisen liikenteen saavutettavuus on huonontunut merkittävästi alueella
- jalkakäytävien kaventaminen hankaloittaa ihmisten liikkumista
Asunto-osakeyhtiö Mechelininkatu 17:n (Aulis Kuurne) muistutus:
- vastustetaan raitiolinjan 8 kehittämisselvityksen mukaista pysäkkimuutosta
- vastustetaan puukujanteen avohakkuita
- liikenteen päästöt lisääntyvät Länsisataman rekkaliikenteen lisääntymisen ja yöpysäköinnin poistumisen myötä
- epäillään pyörätien tarpeellisuutta Mechelininkadulla
- esitetään katusuunnitelmaselostuksen täydentämistä seuraavilla tiedoilla: katurakennustyön aikataulu, rakennustyön häiriöt, arvio pyöräyhteyden tarpeellisuudesta sekä ympäristöhaitat
- esitetään luopumista Mechelininkadun katurakennustyöstä em. syistä
- Muistutuksen liitteenä on Tarja Pietarilan eriävä mielipide Asunto-osakeyhtiö Mechelininkatu 17:n muistutukseen (ks. alla oleva)
Tarja Pietarilan muistutus:
- puoltaa katusuunnitelmaehdotusta ja korostetaan pyörätien tarpeellisuutta
- esittää hiljaisen asfaltin käyttämistä ajoradan päällysteenä, jotta puiden uusimisesta johtuva mahdollinen melun lisäys saataisiin hallintaan
Asunto Oy Mechelininkatu 19:n muistutus:
- vastustetaan esitettyä Mechelininkadun katusuunnitelmaa ja esitetään yleisten töiden lautakunnalle katusuunnitelman hylkäämistä
- puukujannetta ei saa kaataa tai harventaa ja kujanteen tyhjät kohdat tulisi välittömästi täydentää
- raitiolinjan pysäkkimuutoksille ei ole perusteita
- olemassa oleva pyöräily-yhteys Hietaniemenkadun kautta on riittävä
- ilta- ja yöpysäköinti tulee säilyttää entisellään
- jalkakäytävien kaventaminen vaikeuttaa liikeyritysten toimintaa ja huoltoa sekä hankaloittaa ihmisten liikkumista ja heikentää jalankulkijoiden turvallisuutta
- huolestuneisuus ajokaistojen kaventumisesta ja sen vaikutuksesta liikenteen sujuvuuteen
- katusuunnitelman perustelut ja vaikutukset ovat puutteelliset ja kadulle tulisi tehdä puistohistoriallinen arvoselvitys
As. Oy Mechelininkatu 21:n muistutus:
- raitiolinjan 8 kehittämissuunnitelman mukaista pysäkkimuutosta ei toteuteta
- Mechelininkadun kulttuurihistoriallisesti arvokasta puukujannetta ei kaadeta, koska alueen ilme muuttuu radikaalisti sekä liikenteen melu ja päästöt lisääntyvät
- ajokaistojen kaventaminen merkitsee liikenteen hidastumista, ruuhkien lisääntymistä sekä liikenteen päästöjen lisääntymistä
- ajokaistojen riittävyys hälytysajoneuvoille tai matkailubussiliikenteelle
- kaupungin tulee osoittaa uusia korvaavia pysäköintipaikkoja poistuvien tilalle
- kyseenalaistetaan pyörätien tarpeellisuus
- katusuunnitelmaselostuksen täydentäminen seuraavilla tiedoilla: rakennustyön aikataulu, rakennusaikaiset häiriöt, selvitys pyörätien tarpeesta, ympäristövaikutukset (liikenteen päästöjen ja melutason lisääntyminen) ja selvitys läpiajoliikenteen lisääntymisestä
- Mechelininkadun katurakennustyöstä tulisi luopua katusuunnitelmassa esitetyssä muodossa
As Oy Mechelingatan 26:n muistutus:
- satamaliikenne tulee ohjata Länsiväylän kautta Mechelininkadun sijaan, poistuvat pysäköintipaikat korvata ja julkinen liikenne säilyttää ennallaan
As Oy Mechelininkatu 33:n muistutus:
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa, joten Mechelininkadulle ei pyöräteitä tarvita
- pyörätie aiheuttaa ongelmia Taivallahden koulun läheisyydessä sekä bussien kääntymiselle Pohjoiselle Hesperiankadulle
- puolletaan puukujanteen jalankulkuväylän kunnostamista ja esitetään, että myös pyöräliikenne voitaisiin ohjata sinne
- esitetään epäilys puiden kuntotutkimuksen tekemisestä
- esitetään, että selostuksessa on virhe kohdassa ”puukujanne välillä Välskärinkatu – Linnankoskenkatu”, kun sen pitäisi olla ” puukujanne välillä Rajasaarentie – Nordenskiöldin aukio” ja että virheestä johtuen on muistutusaikaa pidennettävä
Asunto Oy Mechelinintalon muistutus:
- esitetään katurakennustyöstä luopumista
- jalkakäytävän kaventuminen hankaloittaa liikehuoneistojen lastaus- ja huoltoajoja
- kyseenalaistetaan pyörätien tarpeellisuus ja esitetään korvaavaksi reitiksi Hietaniemenkatua
- vastustetaan puukujanteen kaatamista ja esitetään ainoastaan huonokuntoisten yksilöiden uusimista
- kaupungin tulee esittää korvaavia pysäköintipaikkoja poistuvien tilalle
- esitetyt ratkaisut heikentävät merkittävästi alueen joukkoliikennettä sekä lisäävät melua ja liikenteen päästöjä
- katusuunnitelman selostusta tulisi täydentää seuraavin tiedoin: katurakennus-työn aikataulu, rakennusaikaiset häiriöt, rakennustyön tarve, ympäristövaikutukset sekä Jätkäsaaren läpiajoliikenteen vaikutukset
Asunto Oy Väinämöisenkatu 15:n muistutus:
- jalkakäytävän kaventamisella on haitallisia vaikutuksia liikehuoneistojen tavarantoimitukselle ja muulle huoltoliikenteelle
- 200 - 250 autopaikan väheneminen lisää lähikatujen liikennettä
- korvaava pyöräilyreitti Hietaniemenkatu – Hietakannaksentie – Merikannontie on jo olemassa
- ajokaistojen kaventumisesta seuraa haittaa hälytysajoneuvoille
- raitiolinjapysäkkien muutoksilla ei ole riittäviä perusteluita ja julkisen liikenteen saavutettavuus on huonontunut merkittävästi alueella
- jalkakäytävien kaventaminen hankaloittaa ihmisten liikkumista
Autoliiton Helsingin osasto ry:n (Erkki Pätiälä) muistutus:
- Mechelininkadun yleissuunnitelmaa tulee tarkistaa niin, että siinä otetaan huomioon tasapuolisesti kaikki liikkumismuodot
- pyöräliikenne siirretään koko matkalta kadun keskialueelle puiden väliin ja että välillä Hietaniemenkatu – Caloniuksenkatu raitiovaunu liikennöisi yhtä raidetta pitkin ja tarkastellaan myös vaihtoehtoinen pyöräilyreitti Väinämöisenkadun länsireunaan
- kiskoalue tulee päällystää asfaltilla
- asukaspysäköinti tulee säilyttää
- puusto tulee tutkia ja ainoastaan huonokuntoiset yksilöt uusia
- Mechelininkadun valaistus tulee uusia
- viemärisaneerauksen toteuttaminen tehtävä ennen katutason saneerausta
- kadun painumat tulee korjata
- hankkeen tiedottamista tulee tehostaa
Autoliiton Helsingin osasto ry:n muistutus 2:
- Mechelininkadun yleissuunnitelmaa tulee tarkistaa niin, että siinä otetaan huomioon tasapuolisesti kaikki liikkumismuodot
- pyöräliikenne siirretään koko matkalta kadun keskialueelle puiden väliin ja että välillä Hietaniemenkatu – Caloniuksenkatu raitiovaunu liikennöisi yhtä raidetta pitkin ja tarkastellaan myös vaihtoehtoinen pyöräilyreitti Väinämöisenkadun länsireunaan
- kiskoalue tulee päällystää asfaltilla
- asukaspysäköinti tulee säilyttää
- puusto tulee tutkia ja ainoastaan huonokuntoiset yksilöt uusia
- Mechelininkadun valaistus tulee uusia
- viemärisaneerauksen toteuttaminen tehtävä ennen katutason saneerausta
- kadun painumat tulee korjata
- hankkeen tiedottamista tulee tehostaa
Helena Benskyn muistutus:
- vastustaa raitiolinjan pysäkkimuutoksia
- esittää puiden säilyttämistä
- esittää jalkakäytävän kaventamista, jotta liikenne sujuisi pysäköidyistä autoista huolimatta, ja ettei pyörätietä rakennettaisi
Daniel Federleyn muistutus:
- esittää, että katusuunnitelmaan tulisi sisällyttää raitiolinjan 8 kehittämissuunnitelman mukainen toimenpide Sammonkadun suojatien porrastuksesta
Anna-Maija Gruberin ja Walter Gruberin muistutus:
- vastustavat raitiolinjan 8 kehittämisselvityksen mukaista pysäkkimuutosta
- vastustavat puukujanteen avohakkuita
- liikenteen päästöt lisääntyvät Länsisataman rekkaliikenteen lisääntymisen ja yöpysäköinnin poistumisen myötä
- epäilevät pyörätien tarpeellisuutta Mechelininkadulla
- esittävät katusuunnitelmaselostuksen täydentämistä seuraavilla tiedoilla: katurakennustyön aikataulu, rakennustyön häiriöt, arvio pyöräyhteyden tarpeellisuudesta sekä ympäristöhaitat
- esittävät, että Mechelininkadun katurakennustyöstä luovutaan em. syistä
Katja Heiskasen muistutus:
- kyseenalaistaa pyörätieyhteyden tarpeellisuuden ja esittää korvaavan yhteyden jo olevan olemassa Merikannontiellä
- ajokaistojen kaventuminen tulee hidastamaan liikennettä
- puuston kaato tulee lisäämään melua ja liikenteen päästöjä
- ilta- ja yöpysäköinnin poistaminen aiheuttaa tarvetta uusille pysäköintipaikoille
- raitiolinjan 8 pysäkkimuutokset heikentävät alueen joukkoliikenneyhteyksiä.
Marjatta Hirvosen muistutus:
- katusuunnitelmissa Mechelininkadulle osoitettu pyörätie tulisi sen sijaan sijaita reitillä Taivallahden ranta - Hietakannaksentie – Hietaniemenkatu – Baana
- pyöräkaistalle varattu tila tulisi käyttää ajoneuvopysäköinnin tarpeisiin
Markku Kajosaaren muistutus:
- Mechelininkadulle ei tulisi suunnitella pyörätietä lainkaan ja että rakentamiseen varattu investointi käytettäisiin lumenpoistoon ja katupölyn torjuntaan
Elina ja Mikko Katilan muistutus:
- vastustavat Mechelininkadun liikennesuunnitelmia ja puiden kaatoa
Johanna Björkmanin muistutus:
- esittää tarpeen selostuksen täydentämiselle, kuinka arvoympäristö on otettu huomioon katusuunnittelussa sekä ehdotuksen historiallisen selvityksen tekemisestä kadun vaiheista
- punaruskean asfaltin käyttö kiskoalueen pintamateriaalina ei ole perusteltua
Juha Kinnusen ja Maija Lassilan muistutus:
- raitiolinjan 8 kehittämisselvityksen mukaista pysäkkimuutosta ei toteuteta
Hennu Kjisikin muistutus:
- bussiliikenteen reittimuutokset ja raitiolinjan pysäkkimuutokset huonontavat alueen joukkoliikenneyhteyksiä merkittävästi
- tieteellinen näyttö puiden huonokuntoisuudesta
Jussi Kohosen muistutus:
- kyseenalaistaa raitiolinjan 8 pysäkkimuutoksen ja vastustaa jalkakäytävän kaventamista
Camilla Koveron muistutus:
- Mechelininkadun yleissuunnitelmaa tarkistetaan niin, että siinä huomioidaan tasapuolisesti liikenteen sujuvuutta ja kadun varrella asuvien intressejä
- asukkaille tulisi informoida kaikista tekijöistä, mitkä ovat vaikuttaneet päätökseen poistaa kaikki lehmukset kyseiseltä alueelta sekä mitkä kadun rakentamistyöt vaikuttavat puiden poistoon
- yksityiskohtaista tietoa toimenpiteiden aikataulusta
Mechelininkatu 26 ja 28 asukkaiden muistutus:
- pyöräliikenne tulisi ohjata Mechelininkadun sijaan reitille Merikannontie – Hietakannaksentie
- vastustetaan raitiolinjan 8 pysäkkien yhdistämistä
- puukujanteen huonokuntoiset yksilöt uusitaan, ei radikaaleja puukujanteen uusimistoimenpiteitä
- katusuunnitelmasta luovuttava
Minna Nevanperän palaute:
- tunnustusta suunnitelmille ja toivomus hankkeen toteutumisella
Nimeton palaute:
- tunnustusta suunnitelmalle
Adressi Mechelininkadun pysäkeiltä (Harriet Nyholm-Pasternak ja 199 muuta)
- Caloniuksenkadun raitiovaunupysäkkiä ei tule poistaa
Erkki Pätiälän muistutus:
- katusuunnitelman palautettava liikennesuunnitteluosastolle uudelleen valmisteltavaksi
- asukkaille pitäisi esittää vaihtoehtoisia suunnitelmia
Anni Soukan muistutus:
- puunkaato peruttava
Töölö-Seura ry:n muistutus:
- Töölö-Seura ry esittää, että muistutusta koskevaa määräaikaa pidennetään 21.3.2013 saakka. Perusteluna pyynnölle on se, ettei Töölö-Seuraa ole informoitu hankkeesta riittävän hyvin eikä Töölö-Seura täten ehdi reagoimaan annetussa aikataulussa.
Sirkka Paavilainen-Wiherheimon ja Antero Wiherheimon muistutus:
- julkisen liikenteen supistaminen ei ole perusteltua
- puita ei saa kaataa ja että puut on säilytettävä
- pyöräteitä ei tarvita Mechelininkadulle
Eevaliisa Vuorelan muistutus:
- pyörätietä ei tarvita Mechelininkadulle, koska rannassa on nykyään toimiva yhteys
- puut säilytettävä
- jalkakäytävää kavennettava joko autojen pysäköintiä tai pyörätietä varten
- Perhonkadun pysäkki poistettava Caloniuksenkadun pysäkin sijaan
Virallisen nähtävilläolon jälkeen katusuunnitelmat ovat lisäksi olleet uudelleen esillä rakennusviraston nettisivuilla sekä näyttelytila Laiturissa 30.1.2013 lähtien mielipidesivuilla sekä sosiaalisessa mediassa vilkastuneen keskustelun vuoksi.
Katusuunnitelma esiteltiin Töölö-Seura ry:n edustajille 8.2.2013.
Joukkoliikennemuutokset, bussilinja 24 sekä raitiolinja 8
Joukkoliikenteen pysäkkijärjestelyt eivät sisälly katusuunnitelmaan. Linjasto-suunnitelman ja kehittämisohjelman mukaiset toimenpiteet on tarkoituksenmukaista ja perusteltua toteuttaa kadun peruskorjauksen yhteydessä.
Etu-Töölön bussilinjojen muutokset perustuvat Etelä- ja Länsi-Helsingin linjastosuunnitelmaan, joka hyväksyttiin Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallituksessa 24.1.2012 ja toteutettiin elokuussa 2012. Raitiolinjan 8 kehittämisohjelma (19 erillistä toimenpidettä) hyväksyttiin HSL:n hallituksessa 10.5.2011
Järjestelyjen tavoitteena on bussi- ja raitiotieliikenteen nopeuttaminen ja täsmällisyyden parantaminen. Joukkoliikennemuutokset eivät aiheudu pyöräliikennejärjestelyistä.
Raitiolinjan 8 kehittämisohjelmassa on esitetty lisäksi Sammonkadun suojatien porrastus, mutta sitä ei ole otettu mukaan Mechelininkadun liikennesuunnitelmaan. Suojateiden porrastus saattaisi heikentää liikenneturvallisuutta esteettömyyden erikoistason reitillä ja tarvittavat suoja-aidat aiheuttaisivat merkittävää haittaa kadun kunnossapidolle.
Pyöräliikennejärjestelyt Mechelininkadulla
Katusuunnitelmassa esitetty järjestely on kaupungin pyöräilystrategian tavoitteiden mukainen. Pyöräliikenteen kannalta ratkaisu on sujuvin, turvallisin ja johdonmukaisin Mechelininkadun olosuhteissa. Ratkaisu palvelee myös jalankulun sujuvuutta ja turvallisuutta.
Kaupunginvaltuusto on linjannut, että liikennejärjestelmää kehitetään kestävien liikennemuotojen edistämiseksi ja että tavoitteena on muun muassa pyöräilyn kaksinkertaistaminen. Mechelininkatu on osoitettu pyöräliikenteen pääreitiksi nykyisessä hyväksytyssä pyöräliikenteen tavoiteverkossa (Kslk 22.5.2012).
Pyöräilyn edistämisen näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää luoda edellytykset suorille reitinvalinnoille siten, että siitä kehittyy kilpailukykyinen kulkumuoto työmatkaliikenteessä. Riittämättömistä pyöräilyolosuhteista johtuen moni pyöräilee lainvastaisesti jalkakäytävällä, mistä aiheutuu huomattavaa haittaa jalankulkijoille.
Pyöräliikenteen viemistä kadun keskialueelle on tarkasteltu suunnittelun yhteydessä. Ratkaisu ei ole hyväksyttävissä, koska kadun keskialueelle siirtyminen ja sieltä poistuminen edellyttäisi kohtuuttoman pitkää odottelua liikennevaloissa.
Pyöräliikenne ei myöskään voi olla samassa tilassa raitiovaunujen kanssa (osuus Leppäsuonkatu – Caloniuksenkatu), jolloin osalla katua olisi joka tapauksessa ollut välttämätöntä toteuttaa pyöräliikennejärjestelyt kadun reunaan.
Liikenteen lisääntyminen, kaistamitoitukset ja ympäristövaikutukset
Katusuunnitelman mukainen liikennejärjestely ei heikennä ajoneuvoliikenteen sujuvuutta. Muutokset autoliikenteen kaistoihin tai liikennevalojen ajoituksiin eivät ole niin merkittäviä, että ne heikentäisivät kadun välityskykyä autoliikenteen osalta. Suunnitelman toteuttamisen ympäristövaikutukset ovat suotuisat.
Mechelininkatu on pääkatu, joka palvelee lähinnä läpiajavaa liikennettä. Uusien eteläisten kaupunginosien rakentuminen heijastuu siksi Mechelininkadulle liikennemääriä lisäävästi. Autoliikennettä tulee lisäämään myös sataman matkustajaliikenteen kasvu. Kasvavan autoliikenteen tarpeet on huomioitu kadun suunnitteluratkaisuissa.
Mechelininkadulla on 40 km/h nopeusrajoitus, joten suunnitelmassa esitetyt 3,00 - 3,25 metrin kaistaleveydet takaavat hyvän palvelutason liikenteelle. Ajokaistojen kaventaminen nykyisestä hidastaa todennäköisesti keskimääräisiä ajonopeuksia, mutta ruuhkautumista se ei lisää. Ruuhkautumisen mitoittava tekijä on liittymien välityskyky. Kaistaleveys on riittävä myös hälytysajoneuvoille.
Kadun peruskorjauksen ympäristövaikutuksia ei ole tarpeen tutkia suunnitelman laatimisessa tehtyä laajemmin.
Järjestely parantaa kantakaupungin pyöräilyolosuhteita lisäten pyörällä tehtyjä matkoja ja vähentäen henkilöauton käyttöä. Tämä kehitys vaikuttaa suotuisasti myös autoliikenteen sujuvuuteen, päästöihin ja muuhun ympäristökuormitukseen. Puukujanteen uusiminen vaikutus sekä kaupunkikuvaan että olosuhteisiin on positiivinen. Huonokuntoisista puista irtoavien oksien aiheuttamat vahinkoriskit poistuvat.
Ilta- ja yöpysäköinti Mechelininkadulla
Nykyisin pysäköinti on sallittu iltaisin, öisin ja viikonloppuisin Hietaniemenkadun ja Eteläisen Hesperiankadun välisellä osuudella. Liikennesuunnitelmassa tämä pysäköintimahdollisuus on esitetty poistettavaksi kasvavan autoliikenteen vuoksi ja ruuhkautumisen välttämiseksi. Pysäköintipaikkoja poistuu arviolta 90 paikkaa.
Korvaavia pysäköintipaikkoja tullaan järjestämään Mechelininkadun länsipuolelle Hietaniemeen, jonne on tarkoitus laajentaa Etu-Töölön asukaspysäköintivyöhykettä F.
Jalkakäytävien kaventuminen, liikeyritysten huolto
Jalkakäytävän paikoittainen kapeus saattaa hankaloittaa jalkakäytävältä käsin tapahtuvaa huoltoa ja lastausta, ei kuitenkaan merkittävästi. Lastaus ja huolto voidaan myös suorittaa sivukadulta käsin. Jalkakäytävien mitoitus on katuvarren maankäyttö huomioon ottaen riittävä, eikä niiden kapenemisesta aiheudu haittaa jalankulkijoille tai yritysten liiketoiminnalle.
Katusuunnitelmassa esitetään jalkakäytävien kaventamista paikoitellen keskimäärin noin 70 senttimetriä. Kapeimmillaan jalkakäytävät ovat 2,00 metriä Sibeliuksen puiston kohdalla, jossa jalankulkijoiden määrä on vähäistä. Muualla jalkakäytävän leveys on vähintään 2,65 metriä, mikä on katumitoituksen ohjearvojen mukainen.
Kadun kulttuurihistoriallinen ilme
Mechelininkadun suunnittelua on ohjattu arvoympäristön asettamia reunaehtoja noudattaen ja niiden merkitys kadun mitoitukseen ja suunnitteluratkaisuihin sekä käytettäviin materiaaleihin on ollut selvää suunnittelun alusta asti. Suunnittelun ohjausryhmässä on varmistettu erityisesti valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (RKY), Yleiskaava 2002:n ja asemakaavan määräysten noudattamista.
Mechelininkadun suunnittelun tavoitteena on ollut saada aikaan katutilaltaan urbaani, kulttuurihistorialliseen ympäristöön sopiva ja kestävä katuympäristö. Katusuunnitelman laatimisessa on otettu huomioon kaikki olennaiset Mechelininkadun ominaispiirteet. Suunnittelun lähtötiedoksi selvitettiin kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti sekä maisemakulttuurin kannalta tärkeät, suunnittelussa huomioitavat seikat. Erityistä Mechelininkadun historiaselvitystä ei näin ollen ole tarpeen tehdä katusuunnitelman yhteydessä.
Raitiotien kiskoalueen pinnoitteen pysyttäminen kivituhkapintaisena ei ole mahdollista. Kivituhkapinnan pölyhaitat ovat kesäaikana merkittävät ja sen puhtaana- ja kunnossapito on hankalasti tehtävissä kadun käyttäjiä tyydyttävällä tavalla.
Puukujanteen uusimistarve
Mechelininkadun nykyinen puukujanne ei ole enää kaupunkikuvallisesti eikä puuston kunnon perusteella arvioituna sijaintipaikkansa ansaitsemassa kunnossa. Puukujanteen uusiminen ei ole kaavan, suojelumääräysten tai RKY -tavoitteiden vastainen. Päinvastoin, erityisesti historiallisen katunäkymän säilyttämiseksi uusiminen on tehtävä systemaattisesti riittävän suurina kokonaisuuksina.
Suunnittelualueen kaikille puille tehtiin kesällä 2012 laaja kuntoselvitys, joka osoittaa puiden olevan noin 75 -prosenttisesti uusimisen tarpeessa. Kadun huonokuntoisimmat puut ovat moniongelmaisia, niillä oli onkaloita, ruhjeita, alkavaa lahoa, latvuksissa paljon kuivia oksia, harsuja latvuksia jne. Osalla puista vauriot ovat niin pahoja, että ne ehdotetaan poistettavaksi vuoden kuluessa. Myös monilla puilla, jotka raportissa ovat saaneet kunnostaan arvion kohtuullinen, on jonkinlaisia ongelmia mm. erilaisia ruhjeita, pienempiä onkaloita, kuivia oksia jne. Täysin ongelmattomia lehmuksista on vain muutama.
Lisäksi on väistämätöntä, että kadulle tehtävä kunnallisteknisten verkostojen ja raitiotien uusiminen tulee entisestään rasittamaan nykyisten puiden kasvuolo-suhteita ja nopeuttamaan niiden uusimistarvetta, vaikka puut suojattaisiin mahdollisimman hyvin rakentamisen ajaksi.
Katusuunnitelman mukainen, systemaattinen puukujanteen uusiminen on välttämätöntä, jos halutaan säilyttää kadun kaupunkikuvallinen arvo myös seuraaville sukupolville. Kaupunkikuvallinen kokonaisuus muodostuu puurivistöistä eikä yksittäisistä puuyksilöistä. Näin ollen puurivistöjä onkin käsiteltävä kokonaisuuksina, jossa puustoa uusitaan osakokonaisuuksina tai jopa yhtenä kokonaisuutena eikä yksittäispuiden joukkona. Pelkkä yksittäisten puiden uusiminen johtaa siihen, että tavoite yhtenäisestä puukujanteesta ja puuriveistä menetetään lopullisesti.
Mechelininkadun poikkikadulla, Hietaniemenkadulla tehtiin noin 20 vuotta sitten koivurivin uusiminen silloisten asukkaiden painostuksesta ainoastaan kadun toiselle puolelle. Ratkaisun lyhytnäköisyys on nyt nähtävissä, ja puolitiehen jäänyttä uusimista ovat myös lähialueen asukkaat toistuvasti valitelleet. Puusto olisi tullut uusia molemmin puolin yhtenäisen katu- ja kaupunkikuvan varmistamiseksi.
Lisäksi kun puustoa uusitaan kokonaisuuksina, se mahdollistaa uusien kasvu-alustojen toteuttamisen puurivistölle. Näin varmistetaan puustolle hyvät kasvuolosuhteet ja luodaan edellytykset elinvoimaisen puukujanteen muodostumiselle kohtuullisessa ajassa. Yksittäisiä puita uudistettaessa kasvualustojen uusiminen tarkoituksenmukaisella tavalla ei ole mahdollista.
Mechelininkadun puukujanteen uusiminen ja täydentäminen vaiheistetaan katutöiden etenemisen mukaisiksi kokonaisuuksiksi. Uusimissuunnitelma tarkentuu rakennussuunnitelmien edetessä ja työmaan vaiheistuksen suunnittelussa. Vanhojen puiden kaato etenee kadunrakentamisen aikataulussa ja uudet taimet istutetaan mahdollisimman kookkaina.
Katusuunnitelman sisältö ja selostus
Mechelininkadun katusuunnitelman sisältö ja selostus täyttävät maankäyttö- ja rakennusasetuksen vaatimukset. Rakentamisaikataulu, työnaikaiset liikennejärjestelyt sekä vaiheittain rakentamisen yksityiskohdat tarkentuvat rakennussuunnitelmavaiheessa ja hankkeen toteutuksen ohjelmoinnissa. Töiden jaksotus ja eteneminen toteutetaan siten, että haitat kadun varren asukkaille sekä kadun käyttäjille ovat mahdollisimman vähäiset.
Katusuunnitelman sisällöstä, vuorovaikutusmenettelyistä ja katusuunnitelmaehdotuksen asettamisesta julkisesti nähtäville on säädetty maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41. - 43. §:issä. Katusuunnitelmaselostus on suunnitelmaa selventävä ylimääräinen asiakirja, jonka sisällöstä ei asetuksessa ole määräystä.
Katusuunnitelman vuorovaikutus ja tiedottaminen
Suunnitelmien virallisesta nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille 2.1.2013. Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 9.1.- 22.1.2013.
Katusuunnitelmat ovat lisäksi olleet virallisen nähtävilläolon jälkeen uudelleen esillä rakennusviraston Internet-sivuilla sekä näyttelytila Laiturissa 30.1.2013 lähtien mielipidesivuilla sekä sosiaalisessa mediassa vilkastuneen keskustelun vuoksi.
Hankkeen toteutusaikataulusta tiedotetaan erikseen ennen sen käynnistymistä.
Katusuunnitelman sisällöstä, vuorovaikutusmenettelyistä ja katusuunnitelmaehdotuksen asettamisesta julkisesti nähtäville on säädetty maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41. - 43. §:ssä. Katusuunnittelun käynnistymisestä on lähetetty ensimmäinen tiedote 18.6.2012 kadun varren kiinteistöjen isännöitsijöille. Katusuunnitelmien luonnoksia on esitelty asukkaille yleisötilaisuudessa 25.10.2012, josta lähetettiin rakennusviraston tiedote. Rakennusviraston viestinnän käyttämä mediajakelu on erittäin laaja. Takeita ei kuitenkaan ole siitä, julkaiseeko media jutun ja/tai tavoittaako viesti kohderyhmän. Luonnokset olivat esillä myös rakennusviraston Internet-sivuilla 18.10.2012 – 31.10.2012. Asukastilaisuuden palaute oli pääosin myönteistä.
Esittelijä toteaa, että katusuunnitelma on kaupungin pyöräilystrategian, Mechelininkatua koskevan liikennesuunnitelman ja HSL:n joukkoliikenteen kehittämistä koskevien päätösten mukainen. Myöskään katusuunnitelmaa sisältöä, suunnitteluratkaisuja ja -prosessia koskevat muistutukset eivät esittelijän mielestä anna aihetta laaditun katusuunnitelman muuttamiseen.
Toteutus, kustannukset ja aikataulu
Mechelininkadun liikennejärjestelyt ja peruskorjaus toteutetaan yhteisen kunnallisteknisen työmaan periaatteiden mukaisesti. Menettelyssä jo hankkeen suunnittelun yhteydessä on kartoitettu ja sovitettu yhteen osapuolten (HKL, HELEN, HSY, teleoperaattorit) laitoskohtaiset hanketavoitteet siten, että kaikki osapuolet ovat voineet sitoutua yhteiseen suunnittelu- ja toteutusaikatauluun. Tavoitteena on varmistaa hankkeen sujuva, häiriötön ja viivytyksetön toteutus, mikä vähentää asukkaiden ja liikenteen häiriöitä sekä mahdollistaa kustannussäästöjä toteutusvaiheessa.
Mechelininkadun liikennejärjestelyn arvonlisäverottomat rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 5,5 miljoonaa euroa, eli noin 75 euroa/m². Kustannukset sisältävät pyöräkaistojen rakentamisen, jalkakäytävien ja ajoratojen muutostyöt ja puukujanteiden uusimisen.
Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 525 000 euroa.
Katujen ja puistoraittien rakentamiseen on varauduttu katu- ja puisto-osaston vuosien 2013 - 2015 investointiohjelmassa. Hankkeen muut osapuolet varautuvat sen toteutukseen tämän aikataulun mukaisesti.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Penelope Sala-Sorsimo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39395
penelope.sala-sorsimo(a)hel.fi
Liitteet
1 | Mechelininkatu, suunnitelmaselostus, nro 29998/1-7 |
2 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus nro 29998/1 |
3 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus nro 29998/2 |
4 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus, nro 29998/3 |
5 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus, nro 29998/4 |
6 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus, nro 29998/5 |
7 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus, nro 29998/6 |
8 | Mechelininkatu, suunnitelmapiirustus, nro 29998/7 |
9 | Aho, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
10 | Anttila, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
11 | As Oy Kalliotalo, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
12 | As Oy Mechelininkatu 8, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
13 | As Oy Mechelininkatu 11, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
14 | As Oy Mechelininkatu 13, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
15 | As Oy Mechelininkatu 16, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
16 | As Oy Mechelininkatu 17, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
17 | As Oy Mechelininkatu 19, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
18 | As Oy Mechelininkatu 21, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
19 | As Oy Mechelingatan 26, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
20 | As Oy Mechelininkatu 33, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
21 | As Oy Mechelinintalo, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
22 | As Oy Väinämöisenkatu 15, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
23 | Autoliitto Helsingin osasto, Muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
24 | Autoliiton Helsingin osasto ry kirje 2, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
25 | Bensky, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
26 | Federley, muistutus katusuunnitelmaan 29998 |
27 | Gruber, Muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
28 | Heiskanen, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
29 | Hirvonen, Muistutus Mechelininkadun katusuunnitelmaan nro 29998 |
30 | Kajosaari, Muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
31 | Katila, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
32 | Johanna Björkmanin muistutus |
33 | Kinnunen, Muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
34 | Kjisik, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
35 | Kohonen, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
36 | Kovero, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
37 | Mechelininkatu 26 ja 28 asukkaita, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
38 | Nevanperä, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
39 | Nimetön, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
40 | Nyholm-Pasternak ja 204 muuta, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
41 | Pätiälä, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
42 | Soukka, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
43 | Töölö-Seura, Muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
44 | Wiherheimo, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
45 | Vuorela, muistutus katusuunnitelmaan nro 29998 |
46 | Puiden inventointitulokset |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Kaupunginosayhditys | Esitysteksti |
Muistuttajat | Esitysteksti |
Piirustusarkisto |
|
Valmistelija | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Yleisten töiden lautakunta 26.02.2013 § 78
Pöydälle 26.02.2013
HEL 2012-015700 T 10 05 02
Päätös
Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Penelope Sala-Sorsimo, projektipäällikkö, puhelin: 310 39395
penelope.sala-sorsimo(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1515, (Kasarmikatu 21) | Kasarmikatu 21 | +358 9 310 1661 | 0201256-6 | FI0480001200058809 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 13 | Faksi |
| Alv.nro |
rakennusvirasto@hel.fi | http://www.hel.fi/hkr | +358 9 310 38655 |
| FI02012566 |
|
|