8/2013

Yleisten töiden lautakunta

Rt/8

19.03.2013

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Mika Ebelingin valtuustoaloitteesta vanhan rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseksi

HEL 2012-014525 T 00 00 03

Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Ajatus vanhan rakennuskannan energiatehokkuuden parantamisesta on hyvä ja kannatettava ja olemassa olevan rakennuskannan energiatehokkuuden edistämistä on jatkettava Helsingin kaupungissa mahdollisimman monipuolisesti sekä palvelu- että asuinrakennuskannassa.

Taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille tarkoitetun, rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävän kuluttajaneuvonnan edistäminen on Helsingin kaupungin kannalta tärkeää ja neuvonnan järjestämiseksi on jo toimittukin.

Energiatehokkuuden parantamisessa kaupunkilaisia sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä auttaa v. 2010 perustettu Ilmastoinfo.

Kaupunkilaiset voivat kääntyä energiatehokkuusasioissa myös Helsingin Energian energiakeskuksen ja Rakennusvalvontaviraston puoleen.

Myös Helsingin kaupungin ulkopuoliset asiantuntijatahot tarjoavat energianeuvontaa taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille. Näistä tahoista mainittakoon esim. Motiva Oy ja Suomen Omakotiliitto.

Ajatusta Helsingin kaupungin lainoittamista, vanhaan rakennuskantaan kohdistuvista energiatehokkuuden edistämistoimista on käsitelty myös ns. PEK-raportissa. Talous- ja suunnittelukeskus ottanee kantaa asiaan.

tulosryhmän johtaja

Olavi Tikka

Jukka Forsman, toimistopäällikkö, puhelin: 31038484

jukka.forsman(a)hel.fi

Ebeling Mika valtuustoaloite Kvsto 24.10.2012 asia 16

Otteet

Ote

HKR-Rakennuttaja

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginvaltuusto on pyytänyt yleisten töiden lautakunnalta lausuntoa Mika Ebelingin aloitteesta kaupunginvaltuustolle. Aloite on tuotu esille kaupunginvaltuuston kokouksessa 24.10.2012.

Aloitteessa todetaan, että:

”Vanhan rakennuskannan energiatehokkuudessa on paljon toivomisen varaa. Moni olisi halukas parantamaan talonsa energia-tehokkuutta, mutta saattaa kokea, ettei ole varma, miten asia kannattaisi hoitaa. Lisäksi on epävarmuutta siitä, kuinka kauan investoinnin takaisinmaksuaika olisi. Epävarmuuden takia asiat lykkääntyvät ja jäävät toteutumatta. Tässä tilanteessa kaupungilla on nähdäkseni mahdollisuus toimia tavalla, joka olisi kaupungin, kaupunkilaisten ja ympäristön etu.

Ehdotan, että kaupunki aktiivisesti auttaa kaupunkilaisia parantamaan energiatehokkuutta tarjoamalla taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistönomistajille neuvontapalvelua, jonka tehtävä on esittää neuvontaa pyytäville tarkoituksenmukaiset toimet energiatehokkuuden parantamiseksi. Lisäksi ehdotan, että kaupunki lainoittaisi kyseisten toimenpiteiden toteuttamisen siten, että energiatehokkuuden parantumisesta hyötyvät voisivat maksaa takaisin lainansa kaupungille syntyneellä säästöllä.

Ajatus olisi siis, että asukkaiden kustannukset eivät missään vaiheessa nousisi, vaan laina maksettaisiin takaisin sitä mukaan, kun suurempi energiatehokkuus tuo säästöä. Kaupunki voi ottaa lainastaan kohtuullisen koron. Kun laina on maksettu takaisin, taloudelliset säästöt jäisivät taloyhtiöille ja yksityisille kiinteistön omistajille. Ympäristö hyötyisi alemmasta energiankulutuksesta ja kaupungin päästöt vähenisivät. ”

Taustaa

Ilmastoinfo

Osana kansallista Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa Kuluttajien energianeuvonta -pilotointia perustettiin v. 2010 Ilmastoinfo. Ilmastoinfo aloitti toimintansa tammikuussa 2011 kuluttajien energianeuvonta -hankkeena tehtävänään auttaa kaupunkilaisia sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä pienentämään hiilijalanjälkeään. Toiminnan pääteemoja on neljä: energia, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen. Teemoja tuodaan esiin erilaisin tapahtumin, tilaisuuksin ja kampanjoin. Ilmastoinfon pääyhteistyökumppaneita ovat olleet Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Helsingin Energia, HSY ja HSL.

Vuoden 2013 alusta hankkeen toiminta on vakinaistettu ja Ilmastoinfo on liitetty osaksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymää, jossa se toimii seutu- ja ympäristötiedon tulosalueella. Ilmastoinfon käyntiosoite Helsingissä on Runeberginkatu 4.

Energiakeskus

Helsingin Energian energiakeskus jakaa tietoa ja neuvontaa asumisen energiansäästöstä sekä kodinkoneista ja niiden käytöstä ja ominaisuuksista. Palvelut ovat maksuttomia ja kaikille tarjolla. Asiakkaat voivat lainata maksutta kulutus-, kosteus-, valaistusvoimakkuus- tai pintalämpömittareita sekä rakennevalaisinta. Keskuksessa sijaitsee kodinkonenäyttely ja opetusluokkia ja se sijaitsee Sähkötalossa, Kampissa.

Rakennusvalvontavirasto

Ennakoiva laadunohjaus on ollut Helsingin rakennusvalvonnassa käytössä jo toistakymmentä vuotta. Rakennusvalvonnan nettisivujen pääsivulla on linkki energialaskuriin http://www.rakentajan ekolaskuri.fi/, jonka avulla kohteen energiatehokkuuden arviointi onnistuu kätevästi.

Myös rakennusvalvonnan Energiatehokas Helsinki -sivustolta http://www.hel.fi/hki/rakvv/fi/Rakentaminen+ja+luvat/Energiatehokas+Helsinki löytyy runsaasti ohjeita ja vinkkejä siitä, miten energiansäästö ja uusiutuvien energialähteiden käyttö voidaan ottaa paremmin huomioon uudis- ja korjausrakentamisessa sekä asumisessa.

Motiva Oy

Työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta Suomeen kehitetään kuluttajien energianeuvontajärjestelmä. Ministeriö on nimennyt Motiva Oy:n energianeuvonnan valtakunnalliseksi koordinaatiokeskukseksi.

Kuluttajien energianeuvonnan neuvontajärjestelmän ytimen muodostaa vuonna 2013 valmistuva neuvontaportaali, maakunnallinen neuvonta varmistaa puolestaan alueellisen saavutettavuuden ja paikallistuntemuksen (esimerkkinä Ilmastoinfon toiminta pääkaupunkiseudulla). Valtakunnallisesti yhtenäisen neuvonnan kehittäminen jatkuu muun muassa neuvontaportaalin ja yhteisten menetelmien osalta. Tavoitteena on, että maksuton energianeuvonta tavoittaa kaikki suomalaiset tasapuolisesti.

Neuvonnassa hyödynnetään Motivan tuottamia aineistoja ja menetelmiä. Neuvontaportaali tulee valmistuttuaan tarjoamaan keskitetyn alustan sähköisille neuvontapalveluille ja materiaaleille. Lisäksi Motiva kehittää energianeuvontaa myös valtakunnallisten neuvontajärjestöjen kanssa.

Rakentamisen ja korjausten energiatehokkuutta esitellään neuvontaportaalin osassa www.energiatehokaskoti.fi.

Suomen Omakotiliitto

Suomen Omakotiliitto on valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliitto vaikuttaa valtakunnallisesti ja liiton omakotiyhdistykset toimivat paikallisesti.

Suomen Omakotiliiton yhtenä tarkoituksena on edistää pientalon remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa. Liiton jäsenet saavat näihin asioihin liittyen maksutonta puhelinneuvontaa liiton käyttämiltä asiantuntijoilta. Mikäli energiakorjausta suunnitteleva taho ei ole liiton jäsenenä, energiatehokkaasta korjauksesta löytyy tietoa myös www.korjaustieto.fi –portaalista.

Muuta

Mikäli kyseessä on historiallisen rakennuksen peruskorjaushanke, voidaan tarvita kaupungin museoviranomaisten hyväksyntä rakennuksen energiatehokkuuden parantamistoimenpiteille, etenkin jos ko. kohteeseen tullaan lisäämään aurinkosähkö-, tai lämpöjärjestelmä tai pienimuotoinen tuulivoimalaitos.

Helsingin kaupungin lainoitusmahdollisuudet energiatehokkuuden edistämisessä

Eräissä Euroopan maissa on kokeiltu rahoitusmekanismeja, joissa julkinen sektori lainoittaa yksityisen asuntosektorin pitkän takaisinmaksuajan omaavia energiatehokkuushankkeita. Kyseessä olevat hankkeet ovat olleet lähinnä sellaisia, jotka eivät ole kiinnostaneet yksityisiä markkinoita, esim. ESCO-palvelua tarjoavia yrityksiä tai rahoituslaitoksia.

Mikäli Suomessa päädyttäisiin toteuttamaan vastaavanlaisia, pitkän takaisinmaksuajan hankkeita, haasteeksi voisi muodostua, miten energiansäästöjen syntyminen voidaan taata.

Lisäksi tarkat takaisinmaksuaikalaskelmat edellyttävät niin tarkkoja lähtötietoja ja -suunnitelmia, että kaupungin tai muiden asian-tuntijatahojen tarjoamissa, ilmaisissa neuvontapalveluissa niiden laatiminen lainoituksen pohjaksi voi osoittautua haasteelliseksi.

Tarkkojen takaisinmaksuaikalaskelmien laatiminen jäisikin todennäköisesti korjaustyön virallisten suunnittelu- ja rahoittajatahojen tehtäväksi.

tulosryhmän johtaja

Olavi Tikka

Jukka Forsman, toimistopäällikkö, puhelin: 31038484

jukka.forsman(a)hel.fi