Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

34/2012

1 (1)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ho/2

 

16.10.2012

 

 

 

 

 

 

§ 460

Oikaisuvaatimus pysäköinnintarkastajan virkaan ottamista koskevasta rakennusviraston palveluosaston osastopäällikön päätöksestä

HEL 2012-009226 T 01 01 01 01

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti hylätä rakennusviraston palveluosaston osastopäällikön 13.6.2012, § 7100 tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Palvelutoimiston osastopäällikkö on tehnyt pysäköinnintarkastajan virkaan ottamista koskevan päätöksen 13.6.2012, § 7100.

Oikaisuvaatimus

Päätöksestä on tehty 18.6.2012 oikaisuvaatimus, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii virkaan ottamisen kumoamista nk. tarkoituksenmukaisuusperusteella ja viran täyttämisen palauttamista uudelleenvalmisteltavaksi sekä uutta hakumenettelyä huomioiden Helsingin kaupungin henkilöstöhankinnasta antamat ohjeet tai jo asianomaisessa haussa hakeneiden henkilöiden uudelleenarviointia.

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää perusteluinaan muun muassa, että vaikka virkaan nyt valitun henkilön valinta tämän henkilökohtaisten ominaisuuksien puolesta voisi olla perusteltua, ei Helsingin kaupungin palveluksessa vakituisessa työsuhteessa olevan uudelleensijoitettavan ohittamista voi pitää perusteltuna ja kaupungin omien hallinnollisten ohjeiden mukaisena. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa lisäksi, että virkaan valittu on ollut määräaikaisessa virkasuhteessa, eikä hänellä ole edellä mainitun kaltaista etusijaisuusperustetta. Lisäksi hän toteaa, että kun virkaan valitun ja uudelleensijoitettavien henkilökohtaisissa kyvyissä ja osaamisessa ei ole osoitettavissa merkittävää eroa, ei tehtyä virkaanottopäätöstä voi pitää kaupungin työnantajapolitiikan ja kuntalaisten kannalta tarkoituksenmukaisena.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä valintapäätös on myös epätarkoituksenmukainen sen vuoksi, että kaupunki tarjoaa työntekijöilleen irtisanomissuojan ja uudelleensijoitusturvan, mutta jättää ilman perusteltua syytä uudelleensijoitettavat työntekijät vuosikausiksi henkilöstökeskuksen huoleksi odottamaan pysyvää uutta virkaa tai toimea. Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä edellä kuvattu toiminta aiheuttaa kaupungille tarpeettomia kuluja.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa myös, että työnantaja on työsopimuslain 7. luvun 4 §:n perusteella velvollinen etsimään sopivaa työtä oman organisaationsa sisältä.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa vaatimuksessaan, että kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä kielletään työnantajaa virkasuhteeseen ottaessaan ilman perusteltua syytä asettamasta hakijoita eriarvoiseen asemaan.

Viran kelpoisuusvaatimus ja ohjeistus

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Suomen perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Erityisenä kelpoisuusvaatimuksena pysäköinnintarkastajalle on pysäköinninvalvonnasta annetun lain 12 §:n 2 momentin mukaan tarpeellinen liikennettä ja joutokäyntiä koskevien sääntöjen tuntemus. Olennaista on tuntea liikenteen osalta erityisesti pysäköintiä koskevat säännöt.

Hakuilmoituksessa edellytettiin viran kelpoisuusvaatimuksena ajokorttia sekä tieliikennesääntöjen tuntemusta, hyviä vuorovaikutustaitoja, oma-aloitteisuutta ja hyvää fyysistä kuntoa. Lisäksi eduksi luettiin atk-taidot ja Helsingin paikallistuntemus.

Kaupungin henkilöstöhankinnan periaatteiden 24.8.2012 mukaan palvelukseen ottajan on toimittava lakien, virka- ja työehtosopimusten sekä kaupungin omien ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä. Lain 5 §:n mukaan virkaan voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Kaupungin ohjeistuksen mukaisesti määräaikaisilla henkilöillä, esimerkiksi sijaisilla, tulee olla samanlaiset mahdollisuudet hakea hakuun laitettuja tehtäviä kuin vakinaisella henkilöstöllä.

Kaupungin uudelleensijoitusta koskevien periaatteiden 17.5.2010 mukaisesti kaupunki ei irtisano vakinaisessa palveluksessa olevaa henkilöä tilanteessa, jossa hänen työnsä loppuu toimintojen uudelleen järjestelyjen vuoksi tai jos hän ei terveydellisistä syistä pysty jatkamaan omassa työssään. Uudelleensijoituksen tavoitteena on löytää uutta työtä tarvitsevalle henkilölle työpaikka Helsingin kaupungin palveluksessa tai löytää muu ratkaisu henkilön tilanteeseen.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantaja ei saa virkasuhteeseen ottaessaan eikä virkasuhteen aikana ilman hyväksyttävää perustetta asettaa hakijoita eikä viranhaltijoita eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin

Viran hakijoiden ansioiden vertailu

Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua.

Säännöstä koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Virkaan valitun yksi ja oikaisuvaatimuksen tekijän kaksi ammattitutkintoa eivät varsinaisesti liity pysäköinnintarkastajan työhön. Koulutuksen osalta merkittävää eroa ei ole. Virkaan valitun työkokemus pysäköinnintarkastajan tehtävissä on noin 14 vuotta. Oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus pysäköinnintarkastajan tehtävistä on kertynyt 11 kuukaudelta.

Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Virkaan valittu on pitkän työkokemuksensa aikana osoittanut soveltuvansa hyvin kyseisiin työtehtäviin sekä myös kestävänsä työhön liittyvät paineet ja haasteet.

Koetellulla kansalaistunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalla merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Tältä osin ei ole osoitettavissa eroa kyseessä olevien hakijoiden välillä.

Molemmat hakijat täyttävät viran erityiset kelpoisuusvaatimukset.

Palveluosaston osastopäällikkö on valintaa tehdessään ottanut huomioon perustuslain mukaiset yleiset nimitysperusteet sekä viralle asetetut erityiset kelpoisuusehdot.  Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitu viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia perustuslain edellyttämällä tavalla.

Kokonaisharkinnan perusteella pysäköinnintarkastajan virkaan on valittu ansioitunein henkilö. Valinnan painavimpana perusteena on ollut valitun pitkä kokemus pysäköinnintarkastajan tehtävistä. Haastattelujen perusteella hänet on myös todettu henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan virkaan parhaiten sopivaksi. Hän tuntee ja osaa hakijoista parhaiten pysäköinnintarkastajan työn pitkän kyseisessä tehtävässä hankkimansa työkokemuksen perusteella. Virkaan valittu on osoittanut soveltuvansa hyvin kyseiseen työtehtävään. Virkaan valitulla on hakijoista parhaat edellytykset hoitaa menestyksellisesti virkaan kuuluvia tehtäviä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi kyseiseen virkaan kuin valittu. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin katsoa olevan syytä muuttaa palveluosaston osastopäällikön tekemää päätöstä pysäköinnintarkastajan virkaan ottamisesta

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Tuula M Mäkelä, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 38401

tuula.m.makela(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätös § 7100, 13.6.2012

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen lähettäjä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Hallinto-osasto/HKR

 

Palveluosasto

 

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättänee hylätä rakennusviraston palveluosaston osastopäällikön 13.6.2012, § 7100 tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Palvelutoimiston osastopäällikkö on tehnyt pysäköinnintarkastajan virkaan ottamista koskevan päätöksen 13.6.2012, § 7100.

Oikaisuvaatimus

Päätöksestä on tehty 18.6.2012 oikaisuvaatimus, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii virkaan ottamisen kumoamista nk. tarkoituksenmukaisuusperusteella ja viran täyttämisen palauttamista uudelleenvalmisteltavaksi sekä uutta hakumenettelyä huomioiden Helsingin kaupungin henkilöstöhankinnasta antamat ohjeet tai jo asianomaisessa haussa hakeneiden henkilöiden uudelleenarviointia.

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää perusteluinaan muun muassa, että vaikka virkaan nyt valitun henkilön valinta tämän henkilökohtaisten ominaisuuksien puolesta voisi olla perusteltua, ei Helsingin kaupungin palveluksessa vakituisessa työsuhteessa olevan uudelleensijoitettavan ohittamista voi pitää perusteltuna ja kaupungin omien hallinnollisten ohjeiden mukaisena. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa lisäksi, että virkaan valittu on ollut määräaikaisessa virkasuhteessa, eikä hänellä ole edellä mainitun kaltaista etusijaisuusperustetta. Lisäksi hän toteaa, että kun virkaan valitun ja uudelleensijoitettavien henkilökohtaisissa kyvyissä ja osaamisessa ei ole osoitettavissa merkittävää eroa, ei tehtyä virkaanottopäätöstä voi pitää kaupungin työnantajapolitiikan ja kuntalaisten kannalta tarkoituksenmukaisena.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä valintapäätös on myös epätarkoituksenmukainen sen vuoksi, että kaupunki tarjoaa työntekijöilleen irtisanomissuojan ja uudelleensijoitusturvan, mutta jättää ilman perusteltua syytä uudelleensijoitettavat työntekijät vuosikausiksi henkilöstökeskuksen huoleksi odottamaan pysyvää uutta virkaa tai toimea. Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä edellä kuvattu toiminta aiheuttaa kaupungille tarpeettomia kuluja.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa myös, että työnantaja on työsopimuslain 7. luvun 4 §:n perusteella velvollinen etsimään sopivaa työtä oman organisaationsa sisältä.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa vaatimuksessaan, että kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä kielletään työnantajaa virkasuhteeseen ottaessaan ilman perusteltua syytä asettamasta hakijoita eriarvoiseen asemaan.

Viran kelpoisuusvaatimus ja ohjeistus

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Suomen perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Erityisenä kelpoisuusvaatimuksena pysäköinnintarkastajalle on pysäköinninvalvonnasta annetun lain 12 §:n 2 momentin mukaan tarpeellinen liikennettä ja joutokäyntiä koskevien sääntöjen tuntemus. Olennaista on tuntea liikenteen osalta erityisesti pysäköintiä koskevat säännöt.

Hakuilmoituksessa edellytettiin viran kelpoisuusvaatimuksena ajokorttia sekä tieliikennesääntöjen tuntemusta, hyviä vuorovaikutustaitoja, oma-aloitteisuutta ja hyvää fyysistä kuntoa. Lisäksi eduksi luettiin atk-taidot ja Helsingin paikallistuntemus.

Kaupungin henkilöstöhankinnan periaatteiden 24.8.2012 mukaan palvelukseen ottajan on toimittava lakien, virka- ja työehtosopimusten sekä kaupungin omien ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain mukaan virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä. Lain 5 §:n mukaan virkaan voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Kaupungin ohjeistuksen mukaisesti määräaikaisilla henkilöillä, esimerkiksi sijaisilla, tulee olla samanlaiset mahdollisuudet hakea hakuun laitettuja tehtäviä kuin vakinaisella henkilöstöllä.

Kaupungin uudelleensijoitusta koskevien periaatteiden 17.5.2010 mukaisesti kaupunki ei irtisano vakinaisessa palveluksessa olevaa henkilöä tilanteessa, jossa hänen työnsä loppuu toimintojen uudelleen järjestelyjen vuoksi tai jos hän ei terveydellisistä syistä pysty jatkamaan omassa työssään. Uudelleensijoituksen tavoitteena on löytää uutta työtä tarvitsevalle henkilölle työpaikka Helsingin kaupungin palveluksessa tai löytää muu ratkaisu henkilön tilanteeseen.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantaja ei saa virkasuhteeseen ottaessaan eikä virkasuhteen aikana ilman hyväksyttävää perustetta asettaa hakijoita eikä viranhaltijoita eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin

Viran hakijoiden ansioiden vertailu

Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua.

Säännöstä koskevan hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Virkaan valitun yksi ja oikaisuvaatimuksen tekijän kaksi ammattitutkintoa eivät varsinaisesti liity pysäköinnintarkastajan työhön. Koulutuksen osalta merkittävää eroa ei ole. Virkaan valitun työkokemus pysäköinnintarkastajan tehtävissä on noin 14 vuotta. Oikaisuvaatimuksen tekijän työkokemus pysäköinnintarkastajan tehtävistä on kertynyt 11 kuukaudelta.

Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Virkaan valittu on pitkän työkokemuksensa aikana osoittanut soveltuvansa hyvin kyseisiin työtehtäviin sekä myös kestävänsä työhön liittyvät paineet ja haasteet.

Koetellulla kansalaistunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalla merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Tältä osin ei ole osoitettavissa eroa kyseessä olevien hakijoiden välillä.

Molemmat hakijat täyttävät viran erityiset kelpoisuusvaatimukset.

Palveluosaston osastopäällikkö on valintaa tehdessään ottanut huomioon perustuslain mukaiset yleiset nimitysperusteet sekä viralle asetetut erityiset kelpoisuusehdot.  Koulutuksen ja työkokemuksen ohella on arvioitu viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia perustuslain edellyttämällä tavalla.

Kokonaisharkinnan perusteella pysäköinnintarkastajan virkaan on valittu ansioitunein henkilö. Valinnan painavimpana perusteena on ollut valitun pitkä kokemus pysäköinnintarkastajan tehtävistä. Haastattelujen perusteella hänet on myös todettu henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan virkaan parhaiten sopivaksi. Hän tuntee ja osaa hakijoista parhaiten pysäköinnintarkastajan työn pitkän kyseisessä tehtävässä hankkimansa työkokemuksen perusteella. Virkaan valittu on osoittanut soveltuvansa hyvin kyseiseen työtehtävään. Virkaan valitulla on hakijoista parhaat edellytykset hoitaa menestyksellisesti virkaan kuuluvia tehtäviä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi kyseiseen virkaan kuin valittu. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin katsoa olevan syytä muuttaa palveluosaston osastopäällikön tekemää päätöstä pysäköinnintarkastajan virkaan ottamisesta

Esittelijä

Esittelijä esittää päätösehdotuksesta ilmenevin perustein, että oikaisuvaatimus hylätään.

Pysäköinninvalvojan virka oli haettavana 9.-23.5.2012. Virkaa haki 74 hakijaa.

Rakennustoimen johtosäännön 15 §:n mukaan pysäköinnintarkastajan viran haltijan ottaa palveluosaston osastopäällikkö.

Kuntalain 89 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 92 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa 18.6.2012 ja oikealle toimielimelle.

Esittelijä

osastopäällikkö

Antti Hietala

Lisätiedot

Tuula M Mäkelä, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 38401

tuula.m.makela(a)hel.fi

Liitteet

1

Päätös § 7100, 13.6.2012

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen lähettäjä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös

Hallinto-osasto/HKR

 

Palveluosasto

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500, (Kasarmikatu 21)

Kasarmikatu 21

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058809

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 13

Faksi

 

Alv.nro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38655

 

FI02012566