180 §
25.5.2010 pöydälle pantu asia
KANNANOTTO INKERIKESKUS RY:N, OSUUSKUNTA
TINKIMÄTTÖMIEN JA SVENSKA PENSIONÄRSFÖRBUNDET RF:N
AVUSTUSHAKEMUKSIIN VUODELLE 2011
 
Terke 2009-2801
Esityslistan asia TJA/26
 
TJA              Terveyslautakunta päätti, ettei se esitä terveyskeskuksen
vuoden 2011 talousarvioesityksessä yli 200 000 euron suuruista
toiminta-avustusta Inkerikeskus ry:lle, Osuuskunta Tinkimättömille ja
Svenska pensionärsförbundet rf:lle vuodelle 2011 esityslistalla todetuin
ja seuraavin perustein:
 
”Terveyslautakunnalta on annetussa määräajassa 30.4.2010
mennessä neljä (4) yhteisöä hakenut yli 200 000 euron suuruista
avustusta: Inkerikeskus ry, Niemikotisäätiö, Osuuskunta Tinkimättömät,
ja Svenska pensionärsförbundet rf.
 
Terveyslautakunta on vuosittain avustanut Niemikotisäätiötä yli
200 000 euron suuruisella avustuksella. Ehdotus esitykseksi
Niemikotisäätiön avustushakemuksesta on edellisenä asiana tämän
kokouksen esityslistalla.
 
Terveyskeskuksen talousarvioesityksessä vuodelle 2011 ei ole annetun
raamin puitteissa ollut perusteltua lisätä yli 200 000 eurolla
avustettavien järjestöjen määrää. Tilanteessa, jossa terveyskeskuksen
oman toiminnan talousraami reaalisesti pienenee, ei haettujen,
yhteensä 645 000 euron suuruisten avustusten myöntämiseen ole
edellytyksiä eikä varausta niihin ole otettu terveyskeskuksen vuoden
2011 talousarvioehdotukseen. Avustusten lisääminen merkitsisi, että
vastaava supistus olisi tehtävä terveyskeskuksen omassa
toiminnassa.”
 
Pöytäkirjanote asianomaisille yhteisöille liitteenään esityslistateksti..
 
Päätösehdotus              Terveyslautakunta päättänee, ettei se esitä
terveyskeskuksen vuoden 2011 talousarvioesityksessä yli 200 000
euron suuruista toiminta-avustusta Inkerikeskus ry:lle, Osuuskunta
Tinkimättömille ja Svenska pensionärsförbundet rf:lle vuodelle 2011
esityslistalla todetuin ja seuraavin perustein:
 
 
”Terveyslautakunnalta on annetussa määräajassa 30.4.2010
mennessä neljä (4) yhteisöä hakenut yli 200 000 euron suuruista
avustusta: Inkerikeskus ry, Niemikotisäätiö, Osuuskunta Tinkimättömät,
ja Svenska pensionärsförbundet rf.
 
Terveyslautakunta on vuosittain avustanut Niemikotisäätiötä yli
200 000 euron suuruisella avustuksella. Ehdotus esitykseksi
Niemikotisäätiön avustushakemuksesta on edellisenä asiana tämän
kokouksen esityslistalla.
 
Terveyskeskuksen talousarvioesityksessä vuodelle 2011 ei ole annetun
raamin puitteissa ollut perusteltua lisätä yli 200 000 eurolla
avustettavien järjestöjen määrää. Tilanteessa, jossa terveyskeskuksen
oman toiminnan talousraami reaalisesti pienenee, ei haettujen,
yhteensä 645 000 euron suuruisten avustusten myöntämiseen ole
edellytyksiä eikä varausta niihin ole otettu terveyskeskuksen vuoden
2011 talousarvioehdotukseen. Avustusten lisääminen merkitsisi, että
vastaava supistus olisi tehtävä terveyskeskuksen omassa
toiminnassa.antaa edeltä päätöksestä ilmenevän esittelijän ehdotuksen
mukaisen lausunnon.
 
Esittelijä     Talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti valtuuston
päätettäviin eli yli 200 000 euron suuruisiin avustushakemuksiin tulee
ottaa kantaa jo talousarvioesityksen yhteydessä. Tämän
mahdollistamiseksi terveyslautakunta on päättänyt, että yli 200 000
euron suuruista avustusta hakevien järjestöjen tulee jättää
avustushakemuksensa talousarviokäsittelyyn liittyen huhtikuun loppuun
mennessä ja alle 200 00 euron suuruista avustusta hakevien
järjestöjen vastaavasti lokakuun loppuun mennessä (1.11.2010
mennessä vuonna 2010).
 
Toiminta-avustusten jakamisessa noudatetaan kaupungin yleisohjeita
ja terveyslautakunnan vahvistamia periaatteita.
 
Kaupungin yleisohjeet
 
Kaupunginhallituksen vuonna 2002 hyväksymät avustuksia
myönnettäessä noudatettavat ohjeet koskevat kaikkia lautakuntia ja
niiden keskeiset kohdentamisperusteita koskevat määräykset ovat
seuraavat:
 
§        Avustettavan toiminnan tulee kohdistua Helsingin kaupungin
asukkaisiin.
 
§        Avustuksen myöntämisen yleisenä edellytyksenä on, että
avustettavan toiminnan tulee tukea ja täydentää avustuksia
myöntävän viranomaisen toimintaa ja tavoitteiden toteutumista.
Lisäksi kiinnitetään huomiota avustettavan toiminnan
suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä
kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten
käyttötarkoituksen toteutumiseen.
§        Avustusta saa myöntää vain kuntalain 2 §:n tarkoittamaan
toimintaan (=kunnan toimialaan kuuluvaan), ellei lailla tai sen nojalla
asetuksella ole erikseen toisin säädetty.
§        Kaupungin avustusta voidaan myöntää oikeustoimikelpoisille ja
yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille, jos yhteisö täyttää
seuraavat kaksi ehtoa:
 
1.   Yhdistys/säätiö on merkitty yhdistys-/säätiörekisteriin tai on
todisteellisesti jättänyt ilmoituksen yhdistyksen/säätiön
rekisteröimiseksi.
2.   Yhdistyksen/säätiön toiminnasta tulee olla näyttöä vähintään
yhden vuoden ajalta. Tämä on osoitettava joko pöytäkirjoin tai
tilinpäätöksin.
 
§        Kaupungin avustusta voidaan poikkeustapauksissa myöntää
osakeyhtiölle, mikäli yhtiön toiminnan voidaan katsoa olevan
yleishyödyllistä.
§        Avustusta harkittaessa otetaan huomioon kilpailunäkökohdat;
Avustettavan toiminnan tukeminen ei saa vääristää kilpailua.
§        Avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon seuraavat
seikat:
 
a)       yhteisön yleishyödyllisyys ja tarpeellisuus hallintokunnan
toimialalla
 
b)      avustettava toiminta tukee tai täydentää kaupungin sellaista
tarvetta, johon kaupunki ilman yhteisön toimintaa joutuisi
osoittamaan varoja
 
c)       helsinkiläisten määrä, johon yhteisön toiminta kohdistuu
 
d)      avustettavan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu
sekä yhteisön asiantuntemus
 
e)       Avustuksen tarvetta ja sen määrää harkittaessa otetaan
huomioon hakijan omat varat, avustettavasta toiminnasta
saatavat tulot ja muut ulkopuoliset rahoitusmahdollisuudet
kuten muu julkinen tuki.
 
f)       Toimintaan, jota kaupunki hankkii ostopalveluna, ei
myönnetä avustuksia.
 
Terveyslautakunnan vahvistamat periaatteet
 
Terveyslautakunta on vahvistanut 23.3.2004 seuraavat uudistetut
periaatteet noudatettaviksi terveyslautakunnan määrärahoista
jaettavista avustuksista päätettäessä:
 
1)   Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävien
yhteisöjen toiminnan tulee tukea terveyslautakunnan hyväksymän
strategiasuunnitelman tavoitteiden toteutumista.
2)   Ensisijaisesti avustusta terveyslautakunnan varoista myönnetään
terveyskeskuksen terveyden- ja sairaanhoitotehtävään kiinteästi
liittyvään
a)  sellaiseen terveyskasvatukselliseen ja tukitoimintaan, joka
kohdistuu terveyden edistämisen kannalta merkityksellisiin,
vaikkakin pieniin väestöryhmiin ja joissa hoito-/tukisuhde vaatii
erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta
b)  sellaiseen eri väestöryhmien välisien terveyserojen
kaventamiseen tähtäävään terveyskasvatukselliseen ja muuhun
tukitoimintaan, joka kohdistuu väestöryhmiin, joille terveyden
eriarvoisuuden riskit kasautuvat ja jotka ovat
syrjäytymisvaarassa
c)  nimettyjen potilasryhmien selviytymistä tukevaan vertaistuki- ja
vapaaehtoistyöhön;
d)  väestöä laajasti koskevaan terveydelliseen valistus- ja
tukitoimintaan sekä ennaltaehkäisevään toimintaan.
 
3)   Avustusta ei pääsääntöisesti myönnetä toimintaan, jota
terveyskeskus itse tuottaa tai ostaa muilta tuottajilta.
 
4)   Avustuksen myöntämisessä otetaan huomioon järjestön
taloudellinen tilanne siten, että avustukset kohdistetaan
ensisijaisesti sellaisille järjestöille, joiden mahdollisuudet toteuttaa
hakemuksessa mainittua toimintaa tai palvelua muulla rahoituksella
ovat vähäiset.
5)   Terveyslautakunta ei myönnä avustuksia samoille järjestöille eikä
samaan toimintaan kuin sosiaalivirasto- ja lautakunta eikä
sellaiseen toimintaan, jota sosiaalivirasto tuottaa tai ostaa muulta
tuottajalta.
 
Vuodesta 1997 alkaen toiminta-avustuksia valmisteltaessa
terveysviraston ja sosiaaliviraston välillä on sovittu avustettavan
toiminnan keskittämisestä joko sosiaalilautakunnan tai
terveyslautakunnan myönnettäväksi siten, että lautakunnat eivät avusta
saman järjestön samaa toimintaa.
 
Todettakoon, että em. säännöstä on säännönmukaisesti poikettu
sellaisten toimintojen osalta, jossa lautakunnat tukevat saman järjestön
täysin erillisiä toimintoja.
 
Helsingin kaupungin Strategiaohjelmassa vuosille 2009 – 2012
edellytetään, että järjestöjen tukemisessa painotetaan terveyserojen
kaventamisen näkökulmaa.
 
Yli 200 000 euron suuruisten toiminta-avustusten hakijat
 
Inkerikeskus ry hakee uutena avustettavana 210 000 euron suuruista
toiminta-avustusta VETURI – erillisprojektiin, jonka tarkoituksena on
tarjota ongelmia ehkäiseviä puheterapeutin, psykologin ja
psykoterapeutin palveluja venäjänkielisille maahanmuuttajille.
 
Inkerikeskus ry on 1995 rekisteröity maahanmuuttajajärjestö, jonka
tavoitteena on tukea Suomeen muuttaneiden inkerinsuomalaisten
sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, estää heidän
syrjäytymistään ja sen aiheuttamia sosiaalisia ja terveydellisiä
ongelmia, edistää heidän työllistymistään ja kielitaitonsa parantumista
sekä oman historiansa ja kulttuurinsa tuntemusta. Yhdistys ylläpitää
kokoontumis- ja toimitiloja, järjestää koulutus- ja kulttuuritilaisuuksia
sekä harrastus-, neuvonta-, tuki- ja tiedotustoimintaa. Osa toiminnasta
toteutetaan erillishankkeina. Järjestöllä on 457 henkilöjäsentä, joista
helsinkiläisiä on noin 80 %.
 
 
Sosiaalilautakunta on myöntänyt vuosittain Inkerikeskus ry:lle
yleisavustusta (11 000 euroa vuonna 2009). Lisäksi keskus sai
vuodelle 2010 avustusta Henkilöstökeskukselta 30 000 euroa vuokra-
ja toimintakuluihin, ELY-keskukselta 80 500 euroa työllistämisprojektiin,
RAY:ltä 79 000 euroa neuvontatyöhön, Opetusministeriöltä 12 000
euroa ennaltaehkäisevään huumetyöhön ja Etelä-Suomen
lääninhallitukselta 1200 euroa kerhotoimintaan.
 
Inkerikeskus ry:n hakeman avustuksen kohteena oleva VETURI -
projekti perustuu kokonaan terveyslautakunnalta haettavaan 210 000
euron suuruiseen toiminta-avustukseen. Projektin tavoitteena on tarjota
puheterapeutin, psykologin ja psykoterapeutin palveluja
inkerinsuomalaisille maahanmuutto- ja kotoutumisvaiheessa oleville
erityisoppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia omaaville lapsille,
nuorille ja heidän perheilleen omalla äidinkielellään. Lisäksi projektin
tavoitteena on tarjota kohderyhmälle varhaiskasvatuspedagogin
vetämää ryhmätoimintaa ja järjestää erityyppisiä tiedotus- ja
koulutustilaisuuksia. Projektisuunnitelmasta ei käy ilmi projektin kestoa,
vaiheistusta tai konkreettista suunnitelmaa projektissa kehitettävän
toiminnan vakiinnuttamiseksi.
 
Inkerikeskus ry:llä on ollut yhdistyksen vuoden 2009
toimintakertomuksen mukaan ilmeisesti avustustuella toteutettu
useampivuotinen vuonna 2009 päättynyt alle kouluikäisten
venäjänkielisten lasten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyprojekti
KETTUSET, jonka tavoitteena oli luoda toimiva verkosto
venäjänkielisten alle kouluikäisten oppimis- ja erityisoppimisvaikeuksia
omaavien lasten ja heidän perheidensä tukemiseen. Projektitoiminnan
sisältö koostui toimintakertomuksen mukaan puhe- ja psykoterapeutin
vastaanotto- ja konsultaatiotoiminnasta, erityyppisestä
ryhmätoiminnasta sekä tiedotus- ja koulutustoiminnasta. KETTUSET –
projektissa työskenteli myös palkkatuella työllistetty
varhaiskasvatuksen pedagogi.
 
Inkerikeskuksen vuoden 2009 toimintakertomuksen perusteella
terveyslautakunnalta vuodelle 2011 haetun avustuksen kohteena oleva
VETURI – projekti on sisällöllisesti samanlainen lukuun ottamatta
tarjottavaksi suunniteltuja psykologipalveluja kuin päättynyt KETTUSET
– projekti. Näin ollen VETURI – projektia ei voida katsoa
Inkerikeskuksen uudeksi toiminnaksi, vaan se jatkaisi jo aiemmin
projektituella toteutettua toimintaa.
 
Terveyslautakunta päättää avustuksista vuosittain kunkin vuoden
talousarviorahoituksen tultua vahvistetuksi. Terveyslautakunta ei voi
sitoutua myöntämään mahdollisesti haettavaa avustusta tulevina
vuosina. Näin ollen on epärealistista olettaa, että Inkerikeskuksen
hakeman avustuksen kohteena oleva toiminta voisi toteutua kokonaan
ja pysyvästi terveyslautakunnan myöntämällä toiminta-avustuksella.
 
On myös huomioitava, että terveys- ja sosiaalilautakunta eivätkä muut
kaupungin hallintokunnat avusta samaan järjestön samaa toimintaa.
Tilanteessa, jossa Henkilöstökeskus myöntää yhdistykselle vuokra-
avustusta ja sosiaalilautakunta yleisavustusta, ei terveyslautakunta voi
avustaa mm. yhdistyksen toiminnasta aiheutuvia
avustushakemuksessa projektiin sisällytettyjä toimitila- ja
irtaimistokuluja.
 
Lisäksi todetaan, että terveyslautakunnan vahvistamien periaatteiden
mukaisesti avustusta ei myönnetä toimintaan, jota terveyskeskus
tuottaa itse. Inkerikeskuksen VETURI -projektiin ei ole myöskään
varattu terveyskeskuksen rahoitusta vuoden 2011
talousarvioesityksessä.
 
Lasten oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin
puuttuminen ovat eräs terveyskeskuksen neuvolatoiminnan ja
kouluterveydenhuollon keskeisimmistä tehtävistä. Neuvolasta ja
kouluterveydenhuollosta lapsi ja perhe ohjataan tarpeen mukaan
terveyskeskuksen omien palvelujen eli psykologin, lasten foniatrin ja
puheterapeutin vastaanotolle tai erikoissairaanhoidossa järjestettävään
tutkimukseen ja hoitoon. Tarvittaessa terveyskeskus ostaa
lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja. Helsingin koulu- ja
opiskeluterveydenhuolto on mukana Helsingin tehostettua ja erityistä
tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen kehittämishankkeessa
yhteistyössä opetusviraston, sosiaaliviraston ja nuorisotoimen kanssa.
 
Lasten ja nuorten mielenterveystyössä toimijoina ovat
perusterveydenhuolto, sosiaali- ja opetustoimi sekä erikoissairaanhoito.
Perusterveydenhuollon ensisijainen neuvonta-, arviointi- ja hoitopaikka
on oman asuinalueen terveysasema ja lastenneuvola, joka ohjaa
tarvittaessa neuvolapsykologille tai erityistason tutkimukseen ja
hoitoon. Koululaisille mielenterveystyön peruspalveluja tarjoavat
koululääkärit, terveydenhoitajat, koulukuraattorit ja koulupsykologit.
Opiskeluterveydenhuollossa tarjotaan psykiatrisen sairaanhoitajan
palveluja. Lasten ja nuorten psykiatrisesta erikoissairaanhoidosta
vastaa HUS. Myös päivähoito, oppilashuolto ja sosiaalitoimi ohjaavat
tarvittaessa arviointiin ja jatkohoitoon.
 
 
Perheneuvolan kasvatus- ja perheneuvontapalvelut ovat olennainen
osa oppimisvaikeuksista ja mielenterveyshäiriöistä kärsivien lasten ja
nuorten hoitojärjestelmää ja em. vaikeuksien ja häiriöiden
ennaltaehkäisyä.
 
Maahanmuuttaja-asiakkaat asioivat Helsingissä ensisijaisesti sosiaali-
ja terveydenhuollon normaalipalveluissa ja heillä on oikeus
tulkkipalveluihin. Niiden terveyskeskuksen työntekijöiden työpanos,
joiden äidinkieli on muu kuin suomi, tai joilla on muunkielistä kulttuuri-
ja/tai koulutustaustaa tai näihin liittyvää osaamista, pyritään
kohdentamaan niitä tarvitseville asiakkaille, esim. idän ja koillisen
alueen terveysasemilla on mm. venäjänkielisiä lääkäripalveluja. Koko
terveyskeskuksen henkilöstön osaamista kehitetään myös
monikulttuurisuuteen liittyvällä täydennyskoulutuksella.
 
Helsingin kaupungin Strategiaohjelman 2009 – 2012 ja Helsingin
terveyskeskuksen strategiasuunnitelman 2010 – 2012 linjausten
mukaisesti terveyskeskus kiinnittää erityistä huomiota
maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden palvelujen turvaamiseen ja
ottaa huomioon eri maahanmuuttajaryhmien erilaiset lähtökohdat
kehittämällä toimintaansa osana normaalitoimintaa ja erillisin
kehittämishankkein. Terveyskeskus kehittää mm. lasten ja nuorten
poikkiorganisatorisia peruspalveluja ja varhaista tukea vahvistavia
palvelukokonaisuuksia kaupunginvaltuuston hyväksymässä Helsingin
lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa 2009 – 2012 esitettyjen
tavoitteiden mukaisesti yhdessä muiden hallintokuntien kanssa.
Terveyskeskuksen koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, sosiaalivirasto ja
nuorisoasiainkeskus kehittävät LUOTSI – projektissa syrjäytymistä
ennaltaehkäisevää kohdennetun nuorisotyön mallia. Projektissa
kiinnitetään erityinen huomio myös nuoriin, joilla on juuret entisen
Neuvostoliiton alueella (Spinnu – toiminta).
 
Inkerikeskus ry:lle ei esitetä myönnettäväksi yli 200 000 euron
suuruista avustusta vuodelle 2011.
 
Osuuskunta Tinkimättömät hakee uutena avustettavana 225 000
euron suuruista avustusta vuodelle 2011 ryhmätoimintaan. Osuuskunta
on vuonna 1994 rekisteröity psykoterapiaa, koulutusta, markkinointia ja
käännöstöitä harjoittava yhteisö, joka on muodostettu
yhteisösosiaalityön, kädentaitojen, mediatyön, mielenterveystyön ja
taiteen ammattilaisista. Osuuskunnassa on 25 henkilöjäsentä, joista 12
on helsinkiläisiä.
 
 
Osuuskunta hakee avustusta järjestääkseen 100 – 150 helsinkiläiselle
työstä irtisanotulle ja työttömälle sekä mielenterveydestään huolissaan
olevalle terveyskeskuksen asiakkaalle hyvinvointia ja mielenterveyttä
edistäviä ennaltaehkäisevää terveystyötä toteuttavia ryhmiä. Ryhmien
tavoitteena olisi kehittää osallistujien mediataitoja, taiteen ja käsityön
osaamista sekä tukea uuden työpaikan haussa.
 
Osuuskunta toteuttaisi haettavan avustuksen kohteena olevan
toiminnan erillisenä projektina vuoden 2011 aikana. Suunnitellun
projektin kokonaiskustannukset ovat 250 000 euroa ja ne muodostuvat
mm. henkilöstö-, toimitila-, toimisto- ja markkinointikuluista.
 
Haettavan avustuksen kohteena oleva avustushakemuksessa kuvattu
ryhmätoiminta ei liity ensisijaisesti terveyskeskuksen terveyden- ja
sairaanhoitotehtävään. Suunniteltu toiminta kohdistuu myös varsin
pieneen asiakasmäärään.
 
Työllisyysasioita hoidetaan Helsingin kaupungissa
henkilöstökeskuksessa, sosiaalivirastossa, opetusvirastossa, talous- ja
suunnittelukeskuksessa, nuorisoasiankeskuksessa ja
terveyskeskuksessa, mm. Helsingin työvoiman palvelukeskus Duuri on
Helsingin työ- ja elinkeinotoimiston, Helsingin kaupungin sekä
Kansaneläkelaitoksen vuonna 2004 alkanutta yhteistoimintaa. Duurin
tehtävänä on tukea niitä vaikeasti työllistyviä helsinkiläisiä, jotka
tarvitsevat tilanteessaan moniammatillista asiantuntijuutta. Duurissa on
mm. välityömarkkina- ja kuntoutusohjausverkosto, johon kuuluu
terveysasemien terveydenhoitajia, työterveyshoitajia,
työvoimahallinnon psykologeja ja KELA:n vakuutussihteerejä.
 
Terveyslautakunnan vahvistamien periaatteiden mukaisesti avustusta
ei myöskään myönnetä toimintaan, jota terveyskeskus tuottaa itse tai
ostaa muilta tuottajilta. Koska Helsingin terveyskeskus järjestää
ennaltaehkäisevät aikuisikäisten mielenterveyspalvelut terveysasemilla
ja ostaa lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapiapalvelut
kilpailutettuna ostopalveluna, ei osuuskunnalle esitetä myönnettäväksi
avustusta tästäkään syystä. Terveyskeskus ei ole myöskään varannut
rahaa uusille yli 200 000 euron avustuskohteille vuoden 2011
talousarvioesityksessä.
 
Todettakoon, että terveyskeskus vahvistaa perusterveydenhuollon
mielenterveystyötä yhdessä sosiaaliviraston ja kansalaisjärjestöjen
kanssa Terveysasema kuntalaisen käyttöliittymänä -erillishankkeessa
vuosina 2010 – 2012 valtakunnallisen Mieli 2009 – suunnitelman
mukaisesti osana Sosiaali- ja terveysministeriön Etelä-Suomen
mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittämishanketta.
Peruspalveluihin sisällytetään aiempaa vahvemmin vertaistuen ja
kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen, erityyppinen ryhmätoiminta,
etsivä työote ja asiakkaan kokonaisvaltainen psykososiaalinen arviointi,
ohjaus, neuvonta ja hoito. Kehitettävään toimintamalliin sisältyy mm.
se, että terveysasemilla asiakkaille tarjotaan sosiaalineuvojan
palveluja, joissa asiakas saa apua asumiseen, sosiaaliturvaan ja
työllisyyteen liittyvissä kysymyksissä.
 
Edellä esitetyn perusteella yhdistykselle ei esitetä myönnettäväksi yli
200 000 euron suuruista terveyslautakunnan toiminta-avustusta
vuodelle 2011.
 
Todettakoon, että yhdistys ei ollut liittänyt hakemukseen pyydettyjä
tilinpäätöstietoja ja yhdistystä on pyydetty täydentämään hakemustaan
tältä osin tähän kokouspäivään 25.5.2010 klo 12.00 mennessä. Ellei
pyydettyjä täydennyksiä toimiteta annettuun määräaikaan mennessä,
ei hakemusta voida ottaa huomioon ja esittelijä muuttaa kokouksessa
esityksensä tämän mukaiseksi. Edellä oleva esitys on laadittu olettaen,
että puuttuvat tiedot saadaan.
 
Svenska pensionärsförbundet rf hakee uutena avustettavana
210 000 euron suuruista avustusta erillisprojektiin.
 
Svenska pensionärsforbundet rf on 1972 rekisteröity valtakunnallinen
suomenruotsalaisten eläkkeensaajien edunvalvonta- ja jäsenjärjestö,
jolla on 81 alueellista yhdistystä, näistä 12 on helsinkiläisiä.
Henkilöjäseniä järjestössä on yhteensä noin 19 000, joista helsinkiläisiä
on 1470. Yhdistys toimii yhteiskunnallisen vaikuttajana ja harjoittaa
julkaisu- ja tiedotustoimintaa sekä järjestää loma- ja virkistystoimintaa
sekä kursseja. Järjestön päärahoittajana on RAY.
 
Haetun avustuksen kohteena olevan projektin tavoitteena on tukea
kkäitä asumaan omatoimisesti omassa kodissaan edistämällä heidän
fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointiaan tarjoamalla heille
kotona tapahtuvaa ohjausta arkiliikkumiseen ja kuntoiluun.
Tarkoituksena olisi kouluttaa tukihenkilöitä, painattaa ohjekirja kotona
ja kodin ulkopuolella tapahtuvaan fyysistä aktiivisuutta parantavaan
toimintaan ja luoda verkostoja iäkkäille. Lisäksi projektissa tarjottaisiin
apua vanhainkoteihin.
 
 
Hanke perustuisi 95 %:sti terveyslautakunnan myöntämään
avustukseen. Suunnitellun hankkeen kulut muodostuvat pääasiassa
projektikoordinaattorin palkkakustannuksista, 30 – 50 tukihenkilön
koulutuskustannuksista, matka- ja markkinointikustannuksista sekä
kirjan kirjoituspalkkioista ja painatus- ja jakelukustannuksista. Projekti
on tarkoitus toteuttaa vuoden 2011 aikana ja sen kohderyhmänä ovat
helsinkiläiset yksinäiset ruotsinkieliset iäkkäät.
 
Haettavan avustuksen kohteena oleva toiminta ei liity kiinteästi
terveyskeskuksen terveyden- ja sairaanhoitotehtävään. Terveyskeskus
ei ole myöskään varannut rahaa uusille yli 200 000 euron
avustuskohteille vuoden 2011 talousarvioesityksessä.
 
Terveyskeskus järjestää kaikenikäisille asiakkailleen terveyttä
edistävää ja työ- ja toimintakykyä parantavaa päivittäisiin toimintoihin,
fyysiseen aktiivisuuteen, kuntoiluun ja liikuntaan liittyvää ohjausta,
neuvontaa, arviointia, tutkimusta, toimintaa ja kuntoutusta. Esimerkiksi
terveysasemilla em. asiaan liittyvä ohjaus ja neuvonta kuuluvat
perustyöhön ja asemilla toimitaan yhteistyössä kaupunginsairaalan
fysioterapeuttien ja liikuntaviraston kanssa. Myös mm. kotihoidossa
asiakkaan toiminta- ja liikkumiskyvyn arviointi ja sen suunnitelmallinen
tukeminen ja parantaminen ovat vakiintuneita työkäytäntöjä.
 
Edellä esitetyn perusteella yhdistykselle ei esitetä myönnettäväksi yli
200 000 euron suuruista terveyslautakunnan toiminta-avustusta
vuodelle 2011.
 
Lisätiedot:
Asikainen Mirja, suunnittelija, puhelin 310 64840
Lind Jussi, suunnittelupäällikkö, puhelin 310 42246