Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2013

1 (1)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/3

 

16.5.2013

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Yksikönjohtaja 24.04.2013 § 3

HEL 2013-003677 T 02 08 02 00

Päätös

Hallinnon yksikönjohtaja päätti jäljempänä mainituin perustein, että neuvottelumenettelyllä toteutettavassa, Staran henkilökuntajuhlan hankintaa koskevassa tarjouskilpailussa ehdokkaiksi ilmoittautuneet ja osallistumispyynnön jättäneet BSG Marketing Oy, Management Events Studio Oy / Hjärnbruket konserni ja Tapahtumantekijät PN Oy täyttävät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuuden vaatimukset kaikilta osin, ja hallinnon yksikönjohtaja päätti valita seuraavat ehdokkaat tarjoajiksi henkilökuntajuhlan hankintaa koskevaan tarjouskilpailuun:

-              BSG Marketing Oy

-              Management Events Studio Oy / Hjärnbruket konserni

-              Tapahtumantekijät PN Oy

Lisäksi hallinnon yksikönjohtaja päätti jäljempänä mainituin perustein sulkea pois henkilökuntajuhlan hankintaa koskevasta tarjouskilpailusta ehdokkaiksi ilmoittautuneet Festago Oy:n, Oy Eventforum Finland Ab:n, sekä Bom Oy:n, koska ehdokkaat eivät täytä osallistumispyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Staran) henkilökuntajuhlan järjestämisen hankintaa koskeva hankintailmoitus julkaistiin 28.3.2013 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankinnan kohteena on Helsingin rakentamispalvelun, Staran, henkilökuntajuhlan järjestäminen.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen neuvottelumenettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen ja johon halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Hankintayksikkö neuvottelee hankintasopimuksen ehdoista valitsemiensa toimittajien kanssa.

Ehdokkailla oli mahdollisuus esittää osallistumishakemusten sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 8.4.2013 klo 12:00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin hankintayksikön Internet-sivuilla osoitteessa www.hel.fi/stara.

Osallistumishakemukset tuli toimittaa hankintayksikölle 16.4.2013 klo 12:00 mennessä.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemukset avattiin osallistumishakemusten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Osallistumishakemusten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat seitsemän (7) ehdokasta (ehdokkaat aakkosjärjestyksessä):

Bom Oy, Eventgarden / BSG Marketing Oy, Festago Oy, Managements Events Studio Oy/
Hjärnbruket konserni, Oy Eventforum Finland Ab, Tapahtumantekijät PN Oy sekä Tilaisuuksien ideointi ja toteuttamistoimisto Tapaus Oy.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastaminen

Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus osallistumishakemuslomakkeen kohtien 1–2 ja näiden alakohtien mukaisesti.

Julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) 71 §:n mukaan tarjoajat on rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä ja kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä valittava sekä ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus arvioitava kaikissa hankintamenettelyissä ennalta ilmoitettuja, tarjoajien taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn tai ammatilliseen pätevyyteen liittyviä taikka muita objektiivisia ja syrjimättömiä perusteita noudattaen. Tarjouskilpailusta tulee sulkea pois ehdokas tai tarjoaja, jolla ei ole teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi.

Markkinaoikeus on tapauksessa MAO 583/09 todennut, että hankintayksikkö voi valita muun muassa rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyviä arviointiperusteita käyttäen ne tarjoajat, jotka otetaan mukaan tarjouskilpailuun. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa ehdokkaiden ominaisuuksiin liittyvien vaatimusten asettamisessa. Ehdokkaiden soveltuvuutta koskevilla vaatimuksilla hankintayksiköllä on oikeus pyrkiä varmistumaan palveluntuottajan kyvystä toteuttaa hankinta. Hankintayksikkö voi siten esimerkiksi vaatia luottokelpoisuudelta tiettyä tasoa.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksikkö on velvoitettu noudattamaan asettamiaan vähimmäisvaatimuksia ja sulkemaan pois tarjouskilpailusta ehdokkaat, jotka eivät täytä osallistumispyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia. Tapauksessa MAO:175/11 hankintayksikkö oli sulkenut valittajan tarjouskilpailusta, koska valittajan luottoluokitus ei ollut tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. Markkinaoikeuden mukaan hankintayksikkö ei ollut menetellyt virheellisesti sulkiessaan tarjoajan puuttuvan soveltuvuuden perusteella tarjouskilpailusta.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Bom Oy ei täytä osallistumishakemuksen kohdassa 2.1 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien ehdokkaan vakavaraisuutta. Vähimmäisvaatimuksena vaadittiin, että ehdokkaalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kohteena olevien töiden suorittamiseen. Tarjouspyynnön mukaisesti tämän arvioimiseksi ehdokkaan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään A+ (tyydyttävä +) taikka tilinpäätöstietojen tai muun selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Festago Oy:n ei täytä osallistumispyynnön kohdassa 2.1 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien ehdokkaan vakavaraisuutta. Vähimmäisvaatimuksena vaadittiin, että ehdokkaalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kohteena olevien töiden suorittamiseen. Tarjouspyynnön mukaisesti tämän arvioimiseksi ehdokkaan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään A+ (tyydyttävä +) taikka tilinpäätöstietojen tai muun selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Hankintalain 54 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea ehdokkaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos ehdokas on laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan ehdokas kantaa vastuun siitä, että sen osallistumishakemus on tarjouspyynnön mukainen ja että ehdokas on liittänyt tarjoukseensa vaaditut selvitykset.

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksiköllä on oikeus sulkea ehdokas tarjouskilpailun ulkopuolelle puuttuvien tai vanhentuneiden selvitysten perusteella. Tapauksessa MAO:51/11 valittaja ei ollut liittänyt tarjoukseensa vaadittuja selvityksiä tilinpäätöstiedoista ja omavaraisuusasteesta. Markkinaoikeuden mukaan hankintayksikkö ei ole ylittänyt harkintavaltaansa eikä menetellyt valittajaa kohtaan syrjivästi, kun se ei ole pyytänyt valittajaa täydentämään puutteellisia selvityksiään ja kun se on sulkenut valittajan tarjouskilpailusta.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Oy Eventforum Finland Ab ei ole toimittanut osallistumishakemuksen kohdassa 2.1 edellytetyn mukaisesti tilinpäätöstietojaan viimeiseltä kolmelta vuodelta, vaan se on liittänyt osallistumishakemukseensa ainoastaan viimeisen kahden vuoden tilinpäätöstiedot. Lisäksi ehdokas ei ole ilmoittanut, onko sillä osallistumishakemuksen kohdassa 2.2. edellytetty toiminnan vastuuvakuutus eikä esittänyt selvitystä siltä osin.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Tilaisuuksien ideointi ja toteuttamistoimisto Tapaus Oy ei ole toimittanut osallistumishakemuksen kohdassa 1.2.2 edellytettyä todistusta verojen maksamisesta tai verovelkatodistusta ja selvitystä siitä, että sillä on verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma. Tilaisuuksien ideointi ja toteuttamistoimisto Tapaus Oy ei myöskään ole toimittanut osallistumishakemuksen kohdassa 2.1 edellytetyn mukaisesti tilinpäätöstietojaan viimeiseltä kolmelta vuodelta.

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu ei ole pyytänyt ketään ehdokasta täydentämään osallistumishakemuksensa asiakirjoja. Tarjouskilpailusta on suljettu kaikki ehdokkaat, joiden osallistumishakemuksista on puuttunut ehdokkaiden soveltuvuuden arviointia varten vaadittuja selvityksiä.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastamisvaiheen jälkeen todettiin, että osallistumishakemuksen jättäneitä ehdokkaan soveltuvuudelle asetetut edellytykset täyttäviä ehdokkaita on vähemmän kuin osallistumispyynnössä ilmoitettu tarjouskilpailuun valittavien palveluntarjoajien enimmäismäärä. Näin ollen ehdokkaiden vertailua osallistumishakemuslomakkeessa ilmoitettujen ehdokkaiden vertailuperusteiden mukaisesti ei ole tarpeen tehdä. Hallinnon yksikönjohtaja päätti valita tarjoajaksi hankintamenettelyn myöhemmässä vaiheessa toteutettavaan tarjouskilpailuun seuraavat kolme (3) ehdokasta:

-   BSG Marketing Oy
-   Management Events Studio Oy / Hjärnbruket konserni
-   Tapahtumantekijät PN Oy

Hankintayksikkö lähettää tarjoajiksi valituille ehdokkaille neuvottelukutsun samanaikaisesti ja samansisältöisenä. Neuvottelukutsussa ja sen liiteasiakirjoissa selostetaan, kuinka tarjoajan tulee toimia tarjouskilpailun aikana, neuvottelumenettelyn kulku sekä ohjeet alustavan tarjouksen laatimiseksi. 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätiedot

Ulla-Maija Vauhkonen, henkilöstösuunnittelija, puhelin: +358931064383

ulla-maija.vauhkonen(a)hel.fi