Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

12/2013

1 (1)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/3

 

24.10.2013

 

 

 

 

 

 

§ 182

Hinauspalvelujen hankinta, puitesopimukset 1.1.2014-31.12.2016

HEL 2013-011115 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään hinauspalvelujen puitesopimukset ajaksi 1.1.2014 – 31.12.2016 seuraavien palveluntuottajien kanssa:
City-Hinaus Oy
Falck Oy
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy

Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia edellä mainituilta palveluntuottajilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin kolme (3) miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yksikköhinnat

2

Hintavertailu

3

Kalustoselvitys

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään hinauspalvelujen puitesopimukset ajaksi 1.1.2014 – 31.12.2016 seuraavien palveluntuottajien kanssa:
City-Hinaus Oy
Falck Oy
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy

Lisäksi lautakunta päättänee oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia edellä mainituilta palveluntuottajilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin kolme (3) miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

Hankinnasta on julkaistu 1.7.2013 EU- ennakkohankintailmoitus ja 5.9.2013 on lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan kohteena ovat hinauspalvelut Helsingin kaupungin virastojen ja liikelaitosten käyttöön.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 22.9.2013 mennessä. Esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat esityslistatekstin oheismateriaaleissa.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 4.10.2013 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja. Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:
City-Hinaus Oy
Falck Oy
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti ja todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat.

1. Helsingin kaupungin oman kaluston hinauspalvelut
(pois lukien Helsingin Bussiliikenne Oy:n kalusto)
2. Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden vuokrauksen
lähisiirrot (Stara ja Helsingin kaupungin alueurakoitsijat)
3. Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot (HKR ja poliisi)
4. Ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille
(tai varastoilta)

Tarjouspyynnössä mainittiin, että osatarjoukset hyväksytään. Hyväksyttävä tarjous oli mahdollista tehdä joko yhdestä, useammasta, tai kaikista hinnoiteltavaksi pyydetyistä hinauspalveluista.

Sopimuksen tekemisen peruste on halvin hinta.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu tehdään ottamalla huomioon hankinnan kuvauksessa mainitut määräarviot. Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v).

Palvelulajikohtaisen yksikköhinnan (arkisin klo 07.00 - 16.00) lisäksi hintavertailussa otetaan huomioon lisäkorvauksen yksikköhinta arkisin klo 16.00 - 22.00. Hintavertailun painoarvot:
- arkisin klo 07.00 - 16.00 painoarvo on 75 % (ei lisäkorvausta)
- arkisin klo 16.00 - 22.00 painoarvo on 25 % (maksetaan lisäkorvaus)
Jos jotain yksikköhintaa ei ole tarjottu, vertailuhintana käytetään kyseisen yksikköhinnan kalleinta hintaa.

Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Muiden hinnoiteltavaksi pyydettyjen hinauspalvelujen osalta on laadittu hintavertailu, josta ilmenee tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain.

Hinauspalvelujen yksikköhinnat on ilmoitettu ilman arvonlisäveroa (liite 1).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirtojen hintavertailu on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa mainitut kahdentoista (12) kuukauden hinauspalvelujen määrät huomioon ottaen. Yksikköhinnat ja määrät sekä lisäkorvaukset huomioon ottaen edullisuusjärjestys ilmenee hintavertailusta (liite 2).

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintayksikkö pitää itsellään oikeuden hankinnan jakamiseen ja palveluntuottajiksi valitaan tarjousvertailun perusteella vähintään kolme sopimustoimittajaa. Hinauspalvelujen tarjoajien kalustomäärät huomioon ottaen on tarkoituksen mukaista valita kaikki viisi tarjoajaa palveluntuottajaksi, koska kiireellisempään aikaan (talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito) on mahdollista, että kaikille palveluntuottajille on tehtävä tilauksia. Tarjoajien kalustoselvityskooste on esityslistatekstin liitteenä (liite 3).

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus ja kaluston sopivuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä.

Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksen teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yksikköhinnat

2

Hintavertailu

3

Kalustoselvitys

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

 

 

 

 

 

 

Faksi

 

Alv.nro