Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2013

1 (1)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/6

 

07.02.2013

 

 

 

 

 

 

§ 28

Lorenzo Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimus, kirvesmiestöiden puitesopimus vuodelle 2013, toimitusjohtajan päätös § 6, 15.1.2013

HEL 2012-015599 T 02 08 03 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Lorenzo Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan 15.1.2013 tekemää tarjoajanvalintapäätöstä 6 §, HEL 2012–015737 T 02 08 00, jolla Lorenzo Rakennus Oy on suljettu purkutöiden tarjouskilpailusta.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen Staran rakennustekniikan osastolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annoista asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Liitteet

1

Lorenzo rakennus Oy:n oikaisuvaatimus Staran toimitusjohtajan päätöksestä 15.1.2013 § 6

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Päätösehdotus

Teknisen palvelun lautakunta päättänee hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Lorenzo Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan 15.1.2013 tekemää tarjoajanvalintapäätöstä 6 §, HEL 2012–015737 T 02 08 00, jolla Lorenzo Rakennus Oy on suljettu purkutöiden tarjouskilpailusta.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakukieltoineen Staran rakennustekniikan osastolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksi annoista asianosaisille.

Esittelijä

Lorenzo Rakennus Oy on hankintaoikaisua koskevalla vaatimuksellaan vaatinut muutosta Helsingin kaupungin rakentamispalvelun toimitusjohtajan tekemään tarjoajanvalintapäätökseen HEL 2012–015599 T 02 08 03 00. Tarjoajanvalintapäätöksellä hankintayksikkö on sulkenut Lorenzo Rakennus Oy:n purkutöiden tarjouskilpailusta tämän puuttuvan soveltuvuuden vuoksi.

Lorenzo Rakennus Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 18.1.2013, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Lorenzo Rakennus Oy vaatii tarjoajanvalintapäätöksen muuttamista ja heidän ottamista mukaan purkutöiden tarjouskilpailuun. Tarjoajien valintaa koskevan päätöksen mukaan hankintayksikkö on sulkenut Lorenzo Rakennus Oy:n tarjouskilpailusta, koska tämä ei täytä osallistumishakemuslomakkeen kohdassa 2.2 asetettua vaatimusta. 

Osallistumishakemuslomakkeen kohdan 2.2 mukaan ehdokkaalla tulee olla voimassaoleva toiminnan vastuuvakuutus, joka kattaa hankinnan kohteena olevien töiden toimialaan liittyvät työt ja on arvoltaan vähintään 500 000 euroa. Osallistumishakemuslomakkeen mukaan ehdokkaan on tullut toimittaa osallistumishakemuksensa liitteenä todistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta. Hankintaoikaisua koskevassa vaatimuksessaan Lorenzo Rakennus Oy on esittänyt, että se on toimittanut osallistumishakemuksensa liitteenä todistuksen toiminnan vastuuvakuutuksesta. Lorenzo Rakennus Oy:n osallistumishakemus ei kuitenkaan sisältänyt todistusta toiminnan vastuuvakuutuksesta.

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu järjesti tarjouskilpailun purkutöiden hankinnasta puitesopimuksena rajoitettu menettelyä käyttäen. Hankinnasta lähetettiin 11.12.2012 julkaistavaksi hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti EU-kynnysarvon (alv 0 %).

Hankintalain 71 §:n mukaan tarjoajat on rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä ja kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä valittava sekä ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus arvioitava kaikissa hankintamenettelyissä ennalta ilmoitettuja, tarjoajien taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn tai ammatilliseen pätevyyteen liittyviä taikka muita objektiivisia ja syrjimättömiä perusteita noudattaen. Tarjouskilpailusta tulee sulkea pois ehdokas tai tarjoaja, jolla ei ole teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Ehdokkaiden tai tarjoajien sulkemisessa tarjouskilpailun ulkopuolelle voidaan noudattaa soveltuvin osin myös, mitä ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuuden arvioinnista 52–59 §:ssä säädetään.

Hankintalain 52 §:n mukaisesti ehdokas tai tarjoaja on suljettava tarjouskilpailusta, ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus muuten arvioitava sekä tarjoajat valittava ennen tarjousten vertailua.

Hankintalain 56 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Pykälän 2 momentin mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 54 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea ehdokkaan tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos ehdokas on laiminlyönyt vaadittavien tietojen antamisen. Myös vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus sulkea ehdokas tarjouskilpailun ulkopuolelle puuttuvien tai vanhentuneiden selvitysten perusteella:

Tapauksessa MAO:410/10 valituksen tehnyt tarjoaja oli liittänyt osallistumishakemukseensa liian vanhan kaupparekisteriotteen (hankintailmoituksessa oli edellytetty, että kaupparekisteriote ei saa olla kahta kuukautta vanhempi). Markkinaoikeus katsoi, että hankintayksikkö on voinut sulkea tarjoajan tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Tapauksessa MAO:51/11valittaja ei ollut liittänyt tarjoukseensa vaadittuja selvityksiä tilinpäätöstiedoista ja omavaraisuusasteesta. Markkinaoikeuden mukaan hankintayksikkö ei ole ylittänyt harkintavaltaansa eikä menetellyt valittajaa kohtaan syrjivästi, kun se ei ole pyytänyt valittajaa täydentämään puutteellisia selvityksiään ja kun se on sulkenut valittajan tarjouskilpailusta.

Kuten tarjoajan valintaa koskevasta päätöksestä käy ilmi, hankintayksikkö on sulkenut tarjouskilpailusta kaikki ehdokkaat, joita rasittaa harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Hankintayksikkö ei siten ole toiminut oikaisuvaatimuksen tekijää kohtaan syrjivästi, kun se on sulkenut tämän tarjouskilpailusta puuttuvan selvityksen vuoksi.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan ehdokas kantaa vastuun siitä, että osallistumishakemus on osallistumispyynnön mukainen ja se sisältää kaikki vaaditut liitteet. Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että tarjouksia ja osallistumishakemuksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle annettuun määräaikaan mennessä. Siten osallistumishakemuksessa ilmoitettujen tietojen muuttaminen jälkikäteen on kiellettyä.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että hankintayksikkö voi huomioida ainoastaan ne tiedot, jotka ilmenevät ehdokkaan osallistumishakemuksesta. Esimerkiksi MAO:405/10, jossa hankinnan kohteena oli rakennusammattimies- ja rakennusmiespalvelut. Markkinaoikeuden ratkaisussa voittaneessa tarjouksessa ei ollut selvitetty tarjottujen työntekijöiden pätevyyden tai kokemuksen osalta pyydettyjä tietoja. Tarjouksesta ei siten ole myöskään ilmennyt, ovatko tarjotut työmiehet täyttäneet tarjouspyynnössä rakennusammattimiehille asetetut vaatimukset.  Markkinaoikeuden mukaan tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus samoin kuin tarjousten vertailu on arvioitava tarjouksissa ilmoitettujen tietojen perusteella. Mainittuja seikkoja arvioitaessa ei siten ole sallittua hankintayksikön suorittamin tavoin ottaa huomioon hankintayksikön aikaisempaan kokemukseen perustuvia tietoja, mikäli mainittuja seikkoja ei ole ilmoitettu tarjoajan tarjouksessa. Hankintayksikkö oli menetellyt hankintasäännösten vastaisesti, kun se ei ollut sulkenut voittaneet tarjoajan tarjouspyynnön vastaista tarjousta tarjouskilpailusta.

Ehdokkaiden tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, ettei hankintayksikkö voi enää jälkikäteen huomioida Lorenzo Rakennus Oy:n oikaisuvaatimuksen liitteenä toimitettua selvitystä toiminnan vastuuvakuutuksen ottamisesta.

Kuten edellä on todettu, hankintayksikkö voi huomioida ainoastaan ne tiedot, jotka ilmenevät määräajassa jätetyssä osallistumishakemuksessa. Hankintayksikkö on siten ollut velvollinen sulkemaan Lorenzo Rakennus Oy:n hankintamenettelyn ulkopuolelle. Hankintayksikkö ei myöskään voi huomioida hankintaoikaisuvaatimuksen liitteenä toimitettuja tietoja.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa on menetelty julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaisesti, kun Lorenzo Rakennus Oy on suljettu pois tarjouskilpailusta sillä perusteella, ettei Lorenzo Rakennus Oy ole toimittanut hankintayksikölle kaikkia tarjoajan soveltuvuuden arvioimiseksi pyydettyjä tietoja. Vaatimus hankintapäätöksen oikaisemisesta tulee edellä mainituin perustein hylätä perusteettomana.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 310 38821

tanja.dickman(a)hel.fi

Liitteet

1

Lorenzo rakennus Oy:n oikaisuvaatimus Staran toimitusjohtajan päätöksestä 15.1.2013 § 6

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Tiedoksi

Stara, rakennustekniikka

Päätöshistoria

Toimitusjohtaja 15.01.2013 § 6

HEL 2012-015599 T 02 08 03 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti, että seuraavat kirvesmiestöiden rajoitetussa hankintamenettelyssä osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuuden vaatimukset täyttävät urakoitsijat AV Stailaus Oy, City-Air Oy, Deltafinn Oy, Inlook Sisustus Oy, JusPek Oy, KÅT Rakennus/ Siivousliike KÅT, MRA-Rakennus Oy, R&A Maalaus ja Saneeraus Oy, Rakennus-Ferdi Oy, Reikola & Turunen Oy:n, Renska (Suomen Lohitukku Oy), RKJ Rakennus ja Suunnittelu Oy, Sanerkas Oy, Tmi Cad-Line, Uudenmaan Takuurakenne Oy ja Vilenin Rakennushuolto Oy valitaan kirvesmiestöiden hankintaa koskevaan tarjouskilpailuun

Lisäksi toimitusjohtaja päätti jäljempänä mainituin perustein sulkea pois kirvesmiestöiden hankintaa koskevasta tarjouskilpailusta ehdokkaiksi ilmoittautuneet Binä Oy:n, Eebel Oy:n, Lorenzo Rakennus Oy:n, Maalaus ja Saneeraus Matti Virtanen Oy:n ja Saneeraus ja maalaus Katainen Oy:n. Ehdokkaat eivät täytä osallistumispyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Staran) kirvesmiestöiden hankintaa koskeva hankintailmoitus on julkaistu 11.12.2012 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankinnan kohteena ovat Helsingin rakentamispalvelun, Staran, kirvesmiestyöt puitejärjestelynä.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen rajoitettu menettely, jossa hankintayksikkö julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen, minkä jälkeen halukkaat toimijat ovat voineet pyytää saada osallistua tarjouskilpailuun ja tehdä osallistumishakemuksen. Ainoastaan hankintayksikön valitsemat tarjoajat voivat tehdä tarjouksen.

Ehdokkailla oli mahdollisuus esittää osallistumishakemusten sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.12.2012 klo 12:00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin 28.12.2012 hankintayksikön Internet-sivuilla osoitteessa www.hel.fi/stara.

Osallistumishakemukset tuli toimittaa hankintayksikölle 4.1.2013 klo 12:00 mennessä.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemukset avattiin osallistumishakemusten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Osallistumishakemusten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kaksikymmentäyksi (21) ehdokasta (ehdokkaat aakkosjärjestyksessä):

Av Stailaus Oy, Binä Oy, City-Air Oy, Deltafinn Oy, Eebel Oy, Inlook Sisustus Oy, JusPek Oy, Kåt Rakennus/ Siivousliike Kåt, Lorenzo Rakennus Oy, Maalaus ja Saneeraus Matti Virtanen Oy, MRA-Rakennus Oy, R&A Maalaus ja Saneeraus Oy, Rakennus –Ferdi Oy, Reikola & Turunen Oy, Renska (Suomen Lohitukku Oy), RKJ Rakennus ja Suunnittelu Oy, Sanerkas Oy, SJM Katainen Oy, Tmi Cad-Line, Uudenmaan Takuurakenne Oy ja Vilénin Rakennushuolto Oy.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastaminen

Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus osallistumishakemuslomakkeen kohtien 1–2 ja näiden alakohtien mukaisesti.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Binä Oy ei täytä osallistumispyynnön kohdassa 2.3 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien kirvesmiestöiden kokemusta. Vähimmäisvaatimuksena vaadittiin kolme referenssiä toimialaa koskevasta urakasta tai aliurakasta. Ehdokkaan oman työn osuuden on tullut olla vähintään 60 % koko työstä ja urakan tai aliurakan arvon on tullut olla vähintään 15 000 euroa. Ehdokkaan referenssit ovat projektijohtourakkamuotoa ja niihin ei sisälly ehdokkaan tekemää kirvesmiestyötä, joten referenssiä ei täytä vähimmäisvaatimuksia.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Saneeraus ja maalaus Katainen Oy ei täytä osallistumispyynnön kohdassa 2.3 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien kirvesmiestöiden kokemusta. Ehdokkaan toinen referenssi ei täytä vähimmäisvaatimuksena vaadittua 15 000 euron arvoa.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Eebel Oy ei palauttanut osallistumishakemuslomaketta. Ei voida arvioida täyttääkö ehdokas vähimmäisvaatimukset ja oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus sulkea ehdokkaat tarjouskilpailusta puuttuvien liitteiden vuoksi eikä hankintayksikkö ole velvollinen pyytämään lisäselvitystä.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Lorenzo Rakennus Oy ei täytä osallistumispyynnön kohdissa 2.2 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien vastuuvakuutusta. Ehdokas ei toimittanut osallistumishakemuksen liitteenä todistusta voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Maalaus ja Saneeraus Matti Virtanen Oy ei täytä osallistumispyynnön kohdissa 2.2 asetettua vähimmäisvaatimusta koskien vastuuvakuutusta. Ehdokas ei toimittanut osallistumishakemuksen liitteenä todistusta voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta.

Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastamisvaiheen jälkeen todettiin, että osallistumishakemuksen jättäneitä ehdokkaan soveltuvuudelle asetetut edellytykset täyttäviä ehdokkaita on yhtä monta kuin osallistumispyynnössä ilmoitettu tarjouskilpailuun valittavien urakoitsijoiden enimmäismäärä. Näin ollen ehdokkaiden vertailua osallistumishakemuslomakkeessa ilmoitettujen ehdokkaiden vertailuperusteiden mukaisesti ei ole tarpeen tehdä. Hankintayksikkö esittää valittaviksi tarjoajaksi hankintamenettelyn myöhemmässä vaiheessa toteutettavaan tarjouskilpailuun seuraavat viisitoista (15) ehdokasta:

AV Stailaus Oy, City-Air Oy, Deltafinn Oy, Inlook Sisustus Oy, JusPek Oy, KÅT Rakennus/ Siivousliike KÅT, MRA-Rakennus Oy, R&A Maalaus ja Saneeraus Oy, Rakennus-Ferdi Oy, Reikola & Turunen Oy:n, Renska (Suomen Lohitukku Oy), RKJ Rakennus ja Suunnittelu Oy, Sanerkas Oy, Tmi Cad-Line, Uudenmaan Takuurakenne Oy ja Vilenin Rakennushuolto Oy.

Hankintayksikkö lähettää tarjoajiksi valituille ehdokkaille tarjouspyynnön samanaikaisesti ja samansisältöisenä. Tarjouspyynnössä ja sen liiteasiakirjoissa selostetaan, kuinka tarjoajan tulee toimia tarjouskilpailun aikana ja kuinka hankintaa koskeva tarjous tulee jättää hankintayksikölle.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

 

 

 

 

 

 

 

Faksi

 

Alv.nro