Esityslista

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/5

26.05.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ulla-Maija Urhon ym. talousarvioaloitteesta koskien määrärahaa sosiaali- ja terveysviraston keittiöverkkoselvityksen tekemiseen

HEL 2015-003149 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:

”Sosiaali- ja terveysvirastossa on kaikkiaan noin 120 kohdetta, joissa on potilas- tai asukasruokailua. Kohteet ovat hyvin erilaisia sisältäen muun muassa päivystys- ja akuuttisairaaloita, palvelukeskuksia, palvelutaloja, lastenkoteja ja vammaispalvelujen ryhmäkoteja.

Sosiaali- ja terveysvirasto on osallistunut kaupunginkanslian ruokahuoltokonseptiselvityksen tekemiseen. Selvityksessä on kerätty tiedot viraston ateriamääristä, kustannuksista ja ruokaa tuottavien keittiöiden kunnosta.

Helsingin tulee varautua valtakunnalliseen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen. Sosiaali- ja terveyslautakunta kannattaa aloitteessa mainitun keittiöverkkoselvityksen tekemistä kaupunginkanslian johdolla. Selvityksen teossa voidaan käyttää hyväksi edellä mainittuja ruokahuoltokonseptiselvityksessä kerättyjä tietoja.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2016 on laadittu kaupunginhallituksen 16.3.2015 laatimisohjeissaan antamaan raamiin, eikä se mahdollista aloitteessa esitettyä kustannusten lisäystä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Hyvin suunniteltu keittiöverkosto auttaa osaltaan ravintopalvelujen tuottamista kustannustehokkaasti ja mahdollistaa sosiaali- ja terveysviraston monenlaisiin ja muuttuviin tarpeisiin kustannuksiltaan taloudelliset ja terveelliset ateriapalvelut.”

Valtuutettu Ulla-Maija Urho ym. ovat tehneet talousarvioaloitteen, joka koskee määrärahojen lisäystä keittiöverkkoselvityksen tekemiseksi.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle 2.6.2015 mennessä.

Lausuntoa on pyydetty myös kiinteistölautakunnalta.

Aloite on esityslistan liitteenä.

virastopäällikkö

Hannu Juvonen