Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/6 | |
| 28.04.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Kriisi- ja tilapäismajoituksen hankinta sosiaali- ja terveysvirastossa
HEL 2015-004328 T 02 08 02 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä kriisi- ja tilapäismajoituksen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
Esittelijän perustelut
Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja Maarit Sulavuori ja hankinta-asiantuntija Kari Salovaara ovat kokouksessa kutsuttuina asiantuntijoina läsnä tämän asian käsittelyssä.
Kilpailutuksen taustaa
Tilapäismajoitus on sosiaalihuoltolain tarkoittamaa asiakkaille tarjottavaa sosiaalihuollon palvelua. Perustuslain 19 pykälässä määritellään julkisen vallan tehtäväksi edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
Helsingin kaupunki kilpailuttaa asunnottomuuteen liittyvää tilapäismajoitusta täydentämään omaa toimintaansa. Tällä hetkellä tilapäismajoituksen ostopalvelun tarpeeksi arvioidaan noin 50 paikkaa yksinäisille ja 100 paikkaa perheille
Tilapäismajoitus on väliaikainen ratkaisu, jonka aikana tavoitteena on löytää pysyvä asumisratkaisu kriisimajoituksen jälkeen.
Tilapäismajoituksen hankinta jakautuu kriisimajoitukseen, sitä seuraavaan välivuokraussuhteeseen perustuvaan lyhytaikaiseen asumiseen sekä viimeisenä vaiheena normaaliin vuokrasopimussuhteeseen perustuvaan asumiseen.
Asunnottomuus ja asunnottomuuden uhka voivat koskettaa sekä yksittäisiä ihmisiä että perheitä. Asunnottomuus johtuu muun muassa vuokrasuhteen päättymisestä, elämäntilanteen muutoksista ja erilaisista kriisitilanteista. Helsingissä oli vuonna 2014 yksinäisiä asunnottomia henkilöitä 3500 ja asunnottomia perheitä 280. Joulukuussa 2014 sosiaalitoimen kautta järjestetyissä erilaisissa tilapäisasunnoissa asui noin 230 helsinkiläistä kotitaloutta.
Tarjouskilpailu
Kriisi- ja tilapäismajoituksen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu, jonka perusteella syntyy puitejärjestely. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (348/2007) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Kilpailutuksessa on neljä hankinnan kohdetta:
1. Kriisimajoitus yksin eläville
2. Kriisimajoitus pariskunnille ja perheille
3. Kriisimajoitusyksikkö tukea tarvitseville perheille
4. Tuettu asumisyksikkö turvakodista majoitettaville
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-4. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat.
Päätösehdotus hankinnasta tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi syksyn 2015 aikana.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa halvin hinta. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavan palvelun riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain, jokainen erikseen.
Helsingin kaupungin palvelutarpeeseen nähden hankinnan kohteissa 1-2 on tarkoituksenmukaista solmia puitesopimukset vähintään kolmen palvelutuottajan kanssa. Näin varmistettaan riittävä kapasiteetti kaupungin käyttöön. Hankinnan kohteissa 3 ja 4 on ennakoitujen asiakasmäärien takia tarkoituksenmukaista valita yksi palveluntuottaja kumpaakin hankinnan kohteeseen.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2016. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.
Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78727
kari.salovaara(a)hel.fi
Maarit Sulavuori, nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja, puhelin: 310 58283
maarit.sulavuori(a)hel.fi
Liitteet
1 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §:) |
2 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
3 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
4 | Salassa pidettävä (hankinta-asetus (614/2007) 6 §) |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Perhe- ja sosiaalipalvelut | Esitysteksti |
Talous- ja tukipalvelut | Esitysteksti |
Hankintakeskus | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|