Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2015 | 1 (1) |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
|
| |
|
| Sotep/6 | |
| 10.03.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 tilinpäätös
HEL 2015-000833 T 02 06 01 00
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 tilinpäätöksen.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveysviraston tilinpäätös vuodelta 2014 on laadittu kaupungin tilinpäätösohjeiden mukaisesti kirjanpitolakia noudattaen. Sosiaali- ja terveysviraston käyttötalousmenot ja tulos muodostuivat yhteenlaskettuina seuraaviksi:
3 10 Sosiaali- ja terveysvirasto | TP 2013 | TA 2014 | TP 2014 | Ero 2013 | Ero TA |
|
|
|
|
|
|
Tulot yhteensä | 254 404 | 272 929 | 263 436 | 9 032 | -9 494 |
|
|
|
|
|
|
Menot yhteensä | 2 146 529 | 2 162 893 | 2 178 369 | 31 840 | 15 476 |
Suunnitelmapoistot | 15 653 | 16 800 | 14 743 | -910 | -2 057 |
Tilikauden tulos | -1 907 779 | -1 906 764 | -1 929 676 | 21 897 | 22 868 |
Sosiaali- ja terveysviraston menoihin oli vuoden 2014 talousarviossa varattu 2 162,9 milj. euroa. Sosiaali- ja terveysviraston toteutuneet menot olivat 2 178,4 milj. euroa, mikä ylitti käytettävissä olleet määrärahat 15,5 milj. eurolla ollen 31,8 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Kokonaistalousarvio ylittyi 0,7 %. Menot kasvoivat edellisvuodesta 1,5 %. Sosiaali- ja terveysviraston toisen toimintavuoden menokehitys oli edellisvuoteen verrattuna maltillisempi, vuonna 2013 kokonaismenot kasvoivat 79 milj. euroa (3,8 %) ja talousarvio ylittyi 51 milj. euroa (2,5 %).
Sosiaali- ja terveyspalvelujen osuus ylityksestä oli 2,9 milj. euroa (0,2 %), toimeentulotuen 5,7 milj. euroa (3,4 %) ja HUS-kuntayhtymän 7,4 milj. euroa (1,4 %).
Talousarvion määrärahatarkastelu talousarviokohdittain
3 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelujen menoihin oli talousarviossa varattu määrärahaa 1 467,0 milj. euroa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutuneet menot olivat 1 469,9 milj. euroa, joten talousarvio toteutui hyvin lähelle budjetoitua, ylityksen ollessa ainoastaan 2,9 milj. euroa (0,2 %). Edellä mainittu ylitys sisälsi työmarkkinatuen 16 miljoonan euron ylityksen, joten sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohta ilman työmarkkinatukea alittui noin 13 miljoonalla eurolla.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteutuneet kulut kasvoivat ainoastaan 13,8 milj. euroa (0,9 %), mikä sisälsi työmarkkinatuen lisääntymisen edellisvuoteen nähden 6 miljoonalla eurolla. Ilman työmarkkinatuen kuntaosuutta sosiaali- ja terveyspalveluiden menot kasvoivat vain 0,5 %. Kun väestönkasvu vuonna 2014 oli 1,46 % ja peruspalvelujen hintaindeksin kasvu samana vuonna oli 0,8 %, sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaistuottavuuden kasvu oli n. 1,8 %. Erityisesti henkilöstömenot saatiin hyvin hallintaan vuoden aikana, niiden kasvu edellisvuoteen oli 1,1 %, vaikka vuoden aikana kotiutettiin eräitä aiemmin ostopalveluina hankittuja palveluja omaksi toiminnaksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalla näkyi vuoden aikana toteutettujen sopeuttamistoimenpiteiden onnistuminen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulomääräraha oli 185,6 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 175,2 milj. euroa, joten ne alittuivat 10,5 milj. eurolla. Tulojen alittumista selitti merkittävimmin sosiaalitoimen maksujen jääminen budjetoidusta 9,6 milj. euroa. Tulot kasvoivat edellisvuoteen nähden 8 milj. eurolla. Todettakoon, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuloraami tulee virastolle annettuna, samassa yhteydessä kun kaupunginhallitus päättää menoraamista päättää se myös tuloraamista.
Osastokohtaiset toteumat olivat sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan osalta seuraavat:
Osasto | Budjetti (milj. e) | Ero (+alitus,- ylitys) | Ero % |
Perhe- ja sosiaalipalvelut | 410,2 | -10,4 | -2,5% |
Terveys- ja päihdepalvelut | 425,4 | -3,9 | -0,9% |
Sairaala-, kuntoutus- ja hoiva | 571,2 | +2,4 | +0,4% |
Henkilöstö- ja kehittämispalvelut | 13,0 | +2,3 | +17,6% |
Tietohallinto- ja viestintä | 28,2 | +1,2 | +4,2% |
Talous- ja tukipalvelut | 157,9 | +6,2 | +3,9% |
Virasto yhteensä | 1467,0 | -2,9 | -0,2% |
Osastokohtaiset tulosbudjetit sisältävät sisäiset erät, joten ne eivät suoraan ole yhteenlaskettavissa virastokohtaiseksi budjettisummaksi. Ydintoimintojen tulosbudjetit toteutuivat hyvin lähelle budjetoitua. Sosiaali- ja terveyspalvelujen toteumassa näkyy työmarkkinatuen kasvu 6 milj. eurolla sekä vammaispalvelun arvioitua suurempi toteuma, vammaispalvelun ylityksen ollessa 6,6 milj. euroa. Ilman edellä mainittuja kulueriä, olisi sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetti toteutunut hyvin tarkasti. Terveys- ja päihdepalvelujen budjetti toteutui hyvin lähelle suunniteltua, kuten myös sairaala-, kuntoutus- ja hoiva -osaston. Hallinnon osastoilla budjetit alittuivat, henkilöstö- ja kehittämisosastolla lähinnä hankkeiden ja kehittämistoimenpiteiden siirtymisen vuoksi, talous- ja tukipalveluissa kiinteistöihin liittyvien kulujen (kuten vartiointi ja vuosikorjaukset) osalta ja tietohallinto- ja viestintä -osastolla mm. lisenssien käyttömaksut ovat toteutuneet budjetoitua pienempänä.
3 10 04 Toimeentulotuki
Toimeentulotuen menoihin oli talousarviossa varattu 170 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 175,8 milj. euroa, mikä ylitti käytettävissä olleet määrärahat 5,8 milj. eurolla. Toimeentulotuen talousarvioylityksen määrä pieneni selkeästi edellisvuodesta, jolloin se oli ollut yli 20 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 7 milj. euroa (4,1 %). Toimeentulotuen talousarviokohdalle oli myönnetty ylitysoikeutta 8,2 milj. euroa. Toimeentulotuen tulomääräraha oli 87,1 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 88,2 milj. euroa, joten ne ylittyivät 1,1 milj. eurolla. Perustoimeentulotuen saajien määrä kasvoi 2411 henkilöllä vuoden 2013 toteutumasta. Asiakasmäärän kasvuun vaikutti yleinen taloudellinen tilanne ja työttömyyden kasvu.
3 10 05 Työllisyyden hoito
Työllisyyden hoitamisen menoihin oli talousarviossa varattu 6,1 milj. euroa. Menot toteutuivat 0,6 milj. euroa talousarviota pienempinä. Talousarviossa työllisyyden hoitamisen tulomääräraha oli 0,2 milj. euroa, mikä toteutui 0,1 milj. euroa talousarviota pienempänä.
3 10 06 HUS-kuntayhtymä
HUSin talousarviokohdalle oli talousarviossa varattu 519,8 milj. e. Ylitysoikeutta oli myönnetty 12,6 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 527,3 milj. euroa, joten lopullinen ylitys jäi 7,4 milj. euroon. HUSin talousarviokohta sisältää varsinaisen kuntalaskutuksen lisäksi siirtoviivemaksut ja muut erikseen laskutettavat erät.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston vuoden 2014 talousarviossa oli seuraavat sitovat tavoitteet:
1. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten terveystarkastukset, tavoite 2000 vuodessa
Tavoite toteutui. Nuorten terveystarkastuksia tehtiin 2032 kpl.
2. Perusterveydenhuollon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa
Tavoite toteutui.
3. Hammashuollon tarpeen arviointi, tavoite kolmessa vuorokaudessa
Tavoite toteutui.
4. Kiireettömään hammashoitoon pääsy, tavoite kuudessa kuukaudessa
Tavoite toteutui.
5. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun somaattisen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa
Helsingin sosiaali- ja terveysviraston somaattisen erikoissairaanhoidon (sisätaudit, fysiatria ja neurologia) potilaista 91 % (7633) sai hoidon tavoiteajassa. Reilu 700 potilasta (9 % hoitoa saanneista) odotti hoitoa yli 180 vuorokautta. Valtaosa toteutuneiden odotusaikojen ylittymisistä johtuu puutteellisista kirjauksista. Tavoite ei täysin toteutunut.
6. Perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettuun psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsy kuudessa kuukaudessa
Tavoite toteutui.
7. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee
Tavoite toteutui.
8. Siirtoviivepäivähoitomaksuihin johtavia somaattisen erikoissairaanhoidon siirtoviiveitä ei synny
Siirtoviivemaksut vähenivät murto-osaan (yli 90 % vähenemä) vuodesta 2013. Tavoite ei täysin toteutunut, koska siirtoviivepäiviä syntyi 58 kpl vuoden 2014 aikana.
9. Iäkkäiden tehostetun palveluasumisen palveluseteliasiakkaiden määrä nousee 100:lla
Palveluseteliasiakkaiden kumulatiivinen määrä pysyi ennallaan vuoteen 2013 nähden (296), joten tavoite ei toteutunut. Palvelusetelin käyttäjien määrän kehittymiseen vaikuttaa palvelusetelin arvo. Sosiaali- ja
terveyslautakunta päätti 16.12.2014 korottaa iäkkäiden palvelusetelin arvoa.
10. Ehkäisevään toimeentulotukeen käytetään 3 % toimeentulotukimäärärahoista ja vähintään puolet ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdennetaan vähävaraisille lapsiperheille
Tavoite ei kokonaan toteutunut siltä osin, että 43 % ehkäisevästä toimeentulotuesta kohdentui lapsiperheille, mikä on alle puolet. Alkuvuodesta 2014 ei vielä myönnetty lastensuojeluperheille
toimeentulotukea, vaan avustukset tehtiin lastensuojelun taloudellisena avustamisena. Toimeentulotuki kohdistuu suhteellisesti enemmän lapsiperheille kuin yksinasuville tai pareille ilman lapsia. Menoina 43,1 % ennaltaehkäisevästä toimeentulotuesta kohdistui lasiperheille ja talouksina 29,9 %. Helsingissä toimeentulotuen saajista 76,7 % oli yksinasuvia ja 4,7 % pareja ilman lapsia vuonna 2014.
11. Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 300 henkilöä vuoden aikana.
Tavoite toteutui.
Palvelujen määrälliset tavoitteet ja toteuma
| TA 2014 | TP 2014 | Ero |
Terveysneuvonta, käynti | 310 000 | 352 054 | 42 054 |
Terveydenhoitajan vastaanotto, kouluterveydenhuolto * | 131 000 | 134 112 | |
Terveydenhoitajan vastaanotto, opiskeluterveydenhuolto * | 61 000 | 53 596 | |
Lääkärin vastaanotto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto * | 20 000 | 25 202 | |
|
|
|
|
Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk | 325 000 | 318 660 | -6 340 |
Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk | 247 000 | 214 126 | -32 874 |
Perheneuvolat, käynti | 19 000 | 18 429 | -571 |
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti | 28 000 | 33 590 | 5 590 |
Kehitysvammapalvelun asumispalvelut, paikat | | | |
Kehitysvammapalvelun laitoshuolto, paikat | | | |
|
|
|
|
Lääkärin vastaanottokäynti * | 707 000 | 779 795 | 72 795 |
Terveydenhoitajan vastaanottokäynti * | 586 000 | 764 317 | 178 317 |
Hammashuolto, käynti * | 465 000 | 481 734 | 16 734 |
Pkl-vastaanotto, käynti | 82 000 | 80 870 | -1 130 |
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti | 36 000 | 39 460 | 3 460 |
Tk-päivystys, käynti (aikuiset, lapset) | 125 000 | 129 543 | 4 543 |
Somaattisen päivystyksen hoitopäivät | 70 000 | 68 110 | -1 890 |
Psykiatrian avohoitokäynti | 212 000 | 215 576 | 3 576 |
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivä | 93 000 | 89 395 | -3 605 |
Psykiatrian avohoitopäivä | 70 000 | 67 337 | -2 663 |
Polikliininen päihdehuolto, as. käynnit vuoden aikana | 69 000 | 57 979 | -11 021 |
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana | 136 000 | 126 906 | -9 094 |
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet | 61 000 | 65 750 | 4 750 |
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet | 66 000 | 49 469 | -16 531 |
|
|
|
|
Kotihoito, käynti | 2600000 | 2717041 | 117 041 |
Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot | 30 000 | 30 106 | 106 |
Iäkkäiden pitkäaikainen palveluasuminen, vrk | 970 000 | 1 019 964 | 49 964 |
Iäkkäiden pitkäaikainen laitoshoito, vrk | 580 000 | 504 869 | -75 131 |
|
|
|
|
Perustoimeentulotuki, yht. taloudet vuoden aikana | 40 800 | 43 368 | |
Lastensuojelussa tavoitteiden mukaisesti kasvoi perhehoidon osuus ja laitoshoidon osuus väheni. Laitoshoidon määrän vähenemiseen edellisvuodesta (76 000 vrk) vaikutti paitsi lastensuojelun muutoshankkeen mukanaan tuoma paikkojen väheneminen (-34 paikkaa) myös tilastointimuutokset, kun asumisharjoittelun suoritteet siirtyivät tuettuun asumiseen (34 paikkaa) ja ammatillinen perhekotihoito (27 000 vrk) siirrettiin perhehoitoon. Laitoshoidon ostopalvelun määrä väheni edellisvuodesta 20 000 vrk:lla.
Terveysneuvonnan, lääkärin vastaanottokäynnin sekä terveydenhoitajan vastaanottokäynnin osalta toteumat ylittävät suunnitellun tason, mitä selittää osaltaan muun hoitoasioinnin (hoitopuhelut, sähköinen asiointi) määrän osuuden lisääntyminen. Terveydenhuollon suoritteet toteutuivat varsin lähelle budjetoitua tasoa muilta osin.
Psykiatrian avohoitokäynnit lisääntyivät ja vuodeosastohoitopäivät vähentyivät suunnitellusti. Polikliininen päihdehuolto lisääntyi (20%) suunnitellusti edellisvuoteen nähden, kuten myös korvaushoidon käynnit (+17 %). Psykiatrian avohoitopäivät vähenivät perhehoidon vähenemisen myötä. Päihdehuollon laitoshoito vähentyi suunnitellusti avohoidon ollessa aina ensisijaista. Hoitoajat päivystyksen vuodeosastoilla lyhentyivät.
Ikääntyneiden palveluissa palvelurakennemuutos eteni suunnitellusti. Yhä useampi 75 vuotta täyttäneistä asui kotona. Kotihoidon käyntimäärä nousi yli 5 % edellisestä vuodesta ja ylitti talousarviossa suunnitellun tason. Ympärivuorokautisessa hoidossa laitoshoidon osuus pieneni ja palveluasumisen osuus kasvoi. Pienentyneestä sairaansijamäärästä huolimatta myös somaattisen sairaalahoidon hoitojakson määrä kasvoi peräti 11 % edellisestä vuodesta.
Perustoimeentulotuen saajien määrä ylitti talousarviossa suunnitellun tason 6,3 %, kasvaen noin 2 400 taloudella edellisvuoteen nähden.
Investointitalous
Talousarviokohta | TA 2014 | Ylitysoikeus 2014 | TP 2014 | Ero |
8 09 32 Irtaimen omaisuuden hankinta |
|
|
|
|
Tietotekniikkahankinnat | 4 350 | 2 028 | 3 656 | 2 722 |
Muut hankinnat | 7 000 | 475 | 5 631 | 1 844 |
Yhteensä | 11 350 | 2 503 | 9 287 | 4 566 |
Tietotekniikkahankintojen osalta investointimäärärahaa säästyi yhteensä 2,7 milj. euroa, koska sosiaali- ja terveystoimen toimialalla on menossa useita merkittäviä hankkeita (kuten Apotti ja Kanta), jolloin jokaista atk-kehittämishanketta tulee tarkastella kriittisesti ja osa hankkeista ei tästä syystä ole edennyt tai laajentunut suunnitellulla tavalla. Säästöä syntyi lisäksi lisenssihankintoihin ja työasemahankintoihin varatusta määrärahasta.
Muiden hankintojen osalta merkittävin yksittäinen hanke oli Malmin uuden päivystyssairaalan kalustaminen, jonka määrärahat alittuivat 0,8 milj. euroa.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.2015 yhteensä 1,546 milj. euron ylitysoikeuden vuodelle 2015 siirtyneille irtaimen omaisuuden hankinnoille.
Virastopäällikön kannanotot
Virastopäällikkö toteaa, että sosiaali- ja terveysviraston oman toiminnan budjetti toteutui hyvin lähelle budjetoitua tasoa, mikä muodostaa hyvän pohjan vuoden 2015 talousarvion toteutumiselle. Sosiaali- ja terveysvirastolla on oman toiminnan osalta edellytykset pysyä budjetissa vuonna 2015, kunhan käyttösuunnitelmaan sisältyvät toimenpiteet toteutetaan suunnitellussa laajuudessa. Sosiaali- ja terveyspalvelut –talousarviokohdassa ilman työmarkkinatuen kuntaosuutta kokonaistuottavuustavoite ylittyi selvästi. Sosiaali- ja terveyspalveluissa saatiin aikaan merkittävä suoritteiden lisääntyminen ilman kokonaisresurssien lisäystä. Suoritelisäykset kohdentuivat strategian mukaisesti kevyempiin palveluihin ja laitosvaltaisuutta purettiin. Toimeentulotuen osalta ratkaiseva tekijä budjetin riittävyydelle tulee olemaan yleinen taloudellinen tilanne ja työttömyyden mahdollinen kasvu. HUSin vuoden 2015 budjetti on nimellisesti noin 1 % pienempi kuin vuoden 2014 toteutunut taso, joten budjetissa pysyminen tulee edellyttämään selkeitä sopeuttamistoimenpiteitä HUSissa.
Tilinpäätöksen sekä toimintalukujen antamaa tietopohjaa tullaan hyödyntämään vuoden 2016 suunnittelussa, joka käynnistyy maaliskuussa, samalla kun kaupunginhallitus hyväksyy talousarvion laatimisohjeet raameineen.
Esittelijä
virastopäällikkö
Hannu Juvonen
Lisätiedot
Jussi Lind, talous- ja strategiapäällikkö, puhelin: 310 42246
jussi.lind(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 Helsingin kaupunki | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|