Esityslista

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sotep/7

24.2.2015

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle lakisääteisten ympärivuorokautisten tilapäishoitopaikkojen järjestämistä kehitysvammaisille koskevasta valtuustoaloitteesta

HEL 2014-007427 T 00 00 03

Sosiaali- ja terveysvirasto on antanut Sari Mäkimattilan valtuustoaloitteeseen lausunnon 7.10.2014 kokouksessa.  Lausunto on palautettu uudelleen valmisteltavaksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10.2014 kokouksessa antaman lausunnon lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta antaa seuraavan lausunnon:

"Kehitysvammaisten tilapäishoitoa järjestetään omaishoidon tuen  lakisääteisenä lomituksena sekä kehitysvammalain mukaisena lyhytaikaishoitona.

Vuonna 2014 lakisääteinen vapaapäiväoikeus oli yhteensä 219:lla kehitysvammaisen asiakkaan omaishoitajalla. Heistä 83 % käytti myönnettyä vapaapäiväoikeuttaan. Alle 18-vuotiaiden kehitysvammaisten omaishoitajista vapaapäiväoikeus oli 127:llä, joista vapaapäiväoikeutta käytti 88%. Alle 18-vuotiaiden kehitysvammaisten vapaapäiväoikeutta käyttäneiden perheiden määrä nousi 3% vuodesta 2013. Yhteensä lakisääteisen lomituksen palveluja käyttäneiden määrä nousi vuodesta 2013-2014 noin 14%. Harkinnanvaraista lyhytaikaishoitoa käytti vuoden aikana yhteensä 293 kehitysvammahuollon asiakasta. Sekä lyhytaikaishoitoa että omaishoidon tuen korvaavaa palvelua käytti yhteensä 77 asiakasperhettä.

Kehitysvammaisille järjestettävän lyhytaikaishoidon sekä omaishoidon tuen lomituksen palveluntarjonnan lisäämiseksi Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 13.1.2015 kokouksessaan ottaa käyttöön omaishoidon tuen lakisääteisen lomituksen lyhytaikaishoidon palvelusetelin sekä harkinnanvaraisen lyhytaikaishoidon palvelusetelin. Palvelusetelin arvo määräytyy asiakkaan tarvitseman tuen perusteella  palveluluokittain.  Lisäksi lautakunta päätti 10.2.2015 kokouksessa omaishoidon tuen lakisääteisen lomituksen tuntilomituksen palvelusetelin käyttöönotosta 1.5.2015 alkaen.

Kilpailutettujen palveluntuottajien laatukriteerit on määritelty ostopalvelusopimuksissa. Palvelusetelien palveluntuottajille asetettujen lakisääteisten kriteerien lisäksi virasto määrittelee erikseen palvelun laatuun ja toteuttamiseen liittyvät kriteerit. Virastopäällikkö tekee päätöksen palveluntuottajille asetetuista kriteereistä. Näitä kriteereitä ovat mm. palveluista vastaavan henkilön ammatilliset ja koulutukselliset edellytykset sekä palvelun laatuun liittyvät muut kriteerit jotka on erikseen määritelty kunkin palvelusetelin palvelukuvauksessa.

Sosiaali- ja terveysvirasto on järjestänyt omaishoidon lomituksen lain edellyttämällä tavalla. Mikäli perheen palveluntarve ehdottomasti edellyttää runsaampia palveluja on perheille myönnetty harkinnanvaraista lyhytaikaishoitoa tarvittaessa.

Terveys ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Omaishoidon lomitus edistää omaishoitoperheiden jaksamista ja perheiden hyvinvointia siten, että kehitysvammaiset lapset ja nuoret voivat asua yhdessä perheidensä kanssa."

Vammaistyön johtaja Mikaela Westergård on kokouksessa kutsuttuna asiantuntijana läsnä tämän asian käsittelyn ajan.

Valtuutettu Sari Mäkimattila ja 18 muuta valtuutettua ovat tehneet valtuustoaloitteen, joka koskee kehitysvammaisille järjestettävän lakisääteisen omaishoidon tuen ympärivuorokautisten paikkojen tilapäispaikkojen riittävyyttä ja edellyttää että kaupunki alkaa toimia lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Valtuustoaloitteesta sosiaali- ja terveyslautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle 7.10.2014. Kaupunginvaltuuston kokouksessa 26.11.2014 § 401 valtuusto palautti asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi.

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen